10 december 2009

Julklappstips

Nu är det snart jul, och många funderar över vad de ska köpa för julklappar. Jag tycker att bra böcker oftast är den bästa julklappen, och här är lite tips på bra julklappsböcker:

Jane Eyre av Charlotte Brontë
En riktigt bra bok som man kan ge precis vem som helst i julklapp. Är det någon som egentligen är för liten gör det inget. Då får den här underbara boken stå i hyllan och vänta ett tag. Råkar man ge en Jane Eyre till någon som redan har den gör det inte heller något, eftersom så bra böcker så småningom blir sönderlästa. Då är det bra att ha flera exemplar.

Hans majestäts drake av Naomi Novik
Den första boken om draken Temeraire och hans kapten Will Laurence. Böckerna är väldigt spännande och utspelar sig under Napoeleonkrigen (och eftersom det finns drakar blir alltsammans ganska annorlunda och speciellt), och passar därför både personer som gillar spänning och sådana som gillar historia. Till alla som redan har/har läst den första boken finns tre till, Jadetronen, Svartkrut och eld och Elfenbensriket.

Tusen gånger starkare
En väldigt bra bok som alla borde läsa. Den handlar om ojämlikhet mellan tjejer och killar i en skolklass (både hur eleverna behandlar varandra och hur lärare behandlar elever). Den här boken fick mig att fundera väldigt mycket, och jag tror att det vore bra om fler (både barn och vuxna) läste den och funderade.

Sofies värld av Jostein Gaarder
Femtonåriga Sofie får brev om filosofi och filosofer från någon som heter Alberto Knox. Breven är mycket intressanta, och får Sofie att fundera på en massa saker. Dels på världen, och dels på vem hon själv egentligen är och var hon kommer ifrån. Sofies värld är väldigt bra, spännande och intressant. En bok jag verkligen rekommenderar!

Spänning och fantasy

Hungerspelen
av Suzanne Collins
Eftersom Hungerspelen är så spännande fastnar även många icke-läsare i den. Därför är den en väldigt bra julklappsbok. Till folk som redan läst Hungerspelen kan man ge fortsättningen Fatta eld. Hungerspelen och Fatta eld fungerar inte till för små barn, eftersom de är så läskiga.

På ödets vingar av Julia Sandström
På ödets vingar
är den första delen i serien om Nyckelväktarna. Den andra heter Så långt vingarna bär. Eftersom den tredje delen, Under vingarnas skugga, kommer ut i april nästa år är det bra att ha läst de två första.

Ondvinter av Anders Björkelid

Den första delen av fyra i den spännande serien Berättelsen om Blodet. Nästa del, Eldbärare, kommer i mars nästa år.

Till den fantasyläsare som ännu inte har läst Den mörka materian av Philip Pullman rekommenderar jag första boken i serien, Guldkompassen.

Kärlek och vänskap

Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm
En väldigt, väldigt bra bok om kärlek, hat, överlevnad och vänskap på medeltiden. Månskensvargen var Augustnominerad i år, men vann tyvärr inte.

Kyssen av Jacqueline Wilson
En jättebra bok om kärlek och vänskap, som jag verkligen rekommenderar!

Böcker för mindre barn

Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum
Pija Lindenbaum har bland annat skrivit den Augustnominerade Siv sover vilse. Det är möjligt att många redan har Siv sover vilse (eftersom det skrivits så mycket om den nyligen), så den är kanske inte en jättebra julklapp. Det kan vara bättre att köpa någon av böckerna om Gittan.

Gittan och fårskallarna av Pija Lindenbaum
En annan bok om Gittan, som också är väldigt bra.

Historien om någon av Åke Löfgren och Egon Möller-Nielsen
Vem är den mystiska Någon, som lämnat en våt fläck på golvet, vält omkull det runda stickbordet, ätit upp de två fiskarna, tagit ut den ena guldfisken ur akvariet, vält blomkrukan och lämnat en ensam råttsvans på vinden? En bra och spännande bok som jag tyckte väldigt mycket om när jag var mindre.

Linnea i målarens trädgård
Linnea och hennes vän Blomkvist åker till Paris för att se Claude Monets vackra trädgård. En trevlig och intressant bok om Linnea, Blomkvist, Monet och Monets trädgård.



Alla de här böckerna f
inns att köpa på Bokus. Om ni går via länken som finns på min blogg (i högerspalten) när ni ska handla på Bokus så får jag provision! Många av böckerna finns både i pocket och inbundna.
För er som vill ha fler tips finns det jättemycket på bloggen!

6 kommentarer:

  1. Din hemliga bokvän12 december 2009 17:27

    Många bra tips! Hoppas att du ska tycka om böckerna jag skickat. Paketet postades idag och når dig snart!

    SvaraRadera
  2. Läsvän Matilda,
    varmt tack för att du berättar så inspirerande in det du läser!
    I år har du dessutom fått mig intresserad av medeltidsdrottningen Margarete!
    Någon dag före nyår kommer min nya bok ut om heter "Godhet. I livet och litteraturen". Hoppas att du kan få några lästips av att bläddra i den. (När jag skrev boken hade jag ännu inte läst den franska boken "No och jag". Hade jag gjort det, så hade den absolut fått en egen essä.)
    Måtte du nu få många HÅRDA paket av julgumman!
    God Jul önskar
    okända läs-vännen
    Lena Kjersén Edman
    P S Min svärmor Barbro Edman, som tidigare var kulturchef i Vellinge, har dött i höst. Men till det som gladde henne på gamla dagar var din och dina vänners engagemang för att behålla det fina biblioteket.

    SvaraRadera
  3. Så trevligt att du blivit intresserad av Margareta! Ett boktips om Margareta är Margareta - Nordens drottning 1375-1412 av Michael Linton.

    Jag vill gärna läsa din bok när den kommer ut! Jag fick många tips av Fantasy och reality, så jag kan nog få en hel del trevliga tips av den här också!

    Måtte du också få många hårda paket!
    God jul!

    Det var väldigt sorgligt med Barbro Edman, men jag är glad att hon uppskattade vårt engagemang.

    SvaraRadera
  4. Jag belv jätte glad när jag hittade dig blogg. Fruktasvärt bra!

    SvaraRadera