28 april 2009

Månskensvargen

Månskensvargen är skriven av Elvira Birgitta Holm.
Den utspelar sig i Sverige år 1350. Den handlar om Ylva Ulvsdotter. Hon är femton år, och flyr tillsammans med Vargtass, hunden som är en blandning av hund och varg, ut i skogen undan pesten. Alla i hennes by är döda, och hon träffar först inga andra levande människor. Är alla andra döda? Är det bara Ylva som överlevt? När Ylva med sitt horn kallar på sina tre kor som även de försvunnit in i skogen får hon ett svar. Någon, väldigt nära henne, spelar på en spelpipa. Det är en pojke, ungefär lika gammal som Ylva, som har spelat. Hon tycker inte att han ser ut som en människa, mer som en blandning mellan ängel och varg, en vargaängel. Han talar inte, de enda ljud han ger ifrån sig är de han kan åstadkomma med sin spelpipa. Men även om han inte talar finns han i alla fall. Alla är inte döda, någon mer än Ylva har överlevt. De hjälps åt att överleva, att skaffa mat och ta hand om Ylvas kor, som hon hittat. Ylva vet inte hans namn, men kallar honom Ulv. Ulv, som hennes far och lillebror som pesten tog hette.
En dag får han talet åter. Ylva får veta att han heter Mikael, inte Ulv. Hon får höra hans historia, hon får höra om hämnden han har att utkräva, om hatet mot de som gjort att han tvingats fly. Och om Anselm, som gav Mikael en spelpipa, Anselm som Mikael hoppas lever men som antagligen är död.
Månskensvargen är en fantastisk bok. Den är spännande, intressant och historisk. Den innehåller väldigt mycket, den är både en historia om kärlek och vänskap och en historia om hur det var att leva på 1300-talet när pesten härjade i Sverige. Det finns både ett spännande äventyr och en massa intressant medeltida svensk historia. Månskensvargen är en bok jag verkligen rekommenderar till alla som tycker om att läsa om spänning, historia, kärlek eller helt enkelt tycker om att läsa (de som inte tycker om att läsa borde också läsa den här boken, så kanske de förstår hur underbart det är att läsa).

7 kommentarer:

  1. den här boken verkar jättebra. den ska jag nog låna när vi ska till bibloteket nästa vecka
    /Eldi

    SvaraRadera
  2. den här boken värkar anorlunda på ett posetivt sätt jag ska defenitift låna den så fort jag får tillfälle!!!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker absolut att ni ska låna den! Den är verkligen jättebra!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    jag har ett tips till dig.
    När du skriver en resertion då säger du inte i bland vilka åldrar den är för.
    Bara ett tips.
    Kram Ellen

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, men jag tycker egentligen inte att det är så bra att säga att vissa böcker är för vissa åldrar, eftersom sådant är väldigt olika från person till person.

    SvaraRadera
  6. Jag har läst "Månskensvargen" sedan någon vecka och snart läst ut den. Den är helt underbar och jag kan inte lägga ifrån mej den! Det är konstigt att det inte skrivits mer om den på nätet...

    SvaraRadera
  7. Jag håller på att läsa den, Boken är jätte bra! :)

    SvaraRadera