2 juni 2009

Mina nya favoritböcker

Jag har en ny favoritbokserie, böckerna om draken Temeraire. Böckerna heter Hans majestäts drake, Jadetronen, Svartkrut och eld och Elfenbensriket. De är skrivna av Naomi Novik.

Böckerna utspelar sig under Napoleonkrigen, men krigen går till på ett lite annat sätt än de gjorde i verkligheten, eftersom det finns en massa drakar inblandade.
Will Laurence är kapten på det brittiska fartyget Reliant, som i en strid besegrar ett franskt skepp. På det franska skeppet finns det ett drakägg, som Reliants besättning kommer över. De upptäcker att ägget redan är hårt, vilket innebär att det snart ska kläckas. När en drake är nykläckt måste den selas på om människor ska kunna hantera den. Ingen i Reliants besättning vill bli flygare, men eftersom draken kläcks innan de kommit land är en av dem tvungen. De drar lott, men draken accepterar inte den det blir, den enda han accepterar är Laurence. Draken får heta Temeraire. När de kommit i land bestäms det att Temeraire ska få en utbildad flygare i stället för Laurence, men Laurence och Temeraire, som har lärt känna och börja tycka om varandra, går inte med på det. Laurence får vara Temeraires flygare, och de tas till flygbasen Loch Laggan för att utbildas. Där utses Temeraires besättning (en fullvuxen drake är väldigt stor och väger ungefär tjugo ton, därför behövs det mer än en man för att sköta alla sysslor) och Temeraire placeras i en långvingeformation (långvinge är en drakras) för att tillsammans med drakarna Lily och Maximus utbildas. De andra drakarna i formationen, Dulcia, Messoria, Immortalis och Nitidus, är äldre och erfarnare.
Det visar sig att Temeraire är en kinesisk himmelsdrake, den enda i hela Europa.

I den andra boken, Jadetronen, vill den kinesiske kejsaren ha tillbaka Temeraire, eftersom han är en mycket värdefull kinesisk drake. Kejsarens bror och hans följe kommer till England för att ta tillbaka Temeraire. Eftersom himmelsdrakar endast får tillhöra kejsare och deras släktingar tycker inte kejsarens bror och hans följe att Laurence är en värdig följeslagare för Temeraire(trots att Laurence i början inte ville bli flygare har en mycket stark vänskap utvecklats mellan honom och Temeraire, så att skiljas från varandra är en sak de båda verkligen kämpar för att slippa). Det leder till en riktigt spännande historia som är minst lika bra som den första boken.

I den tredje boken, Svartkrut och eld, ska Laurence och Temeraire hämta tre drakägg till England, ett mycket svårt och viktigt uppdrag. En av drakarna är en kazilikdrake, en mycket värdefull eldsprutare.Till sin hjälp har Laurence och Temeraire bland annat vilddraken Arkady och hans flock, som de räddat ur en lavin. Svartkrut och eld är en riktigt bra och spännande bok som ingen borde missa!

I Elfenbensriket, den fjärde boken, kommer Laurence, Temeraire och vilddrakarna tillbaka till England efter en lång och farofylld resa. Temeraire och vilddrakarna får inte komma in på flygbasen, och Temeraire får inte träffa sina vänner Maximus och Lily. Allt verkar mycket underligt, och det visar sig att nästan alla drakarna i den brittiska flygkåren drabbats av en mystisk och dödlig sjukdom. Temeraire och Laurence skickas till Afrika för att leta efter ett botemedel, en svår uppgift som de måste klara. Det är alla brittiska drakars, inklusive Lilys och Maximus, liv som står på spel...
Jag tycker riktig, riktigt mycket om alla böckerna i den här serien, och alla borde läsa dem. Det kan vara lite svårt att komma in i den första, men när man väl har gjort det är böckerna bara helt underbara. De är väldigt spännande, det är en intressant historisk miljö och jag tycker mycket om drakarna. Många av dem i alla fall. Eftersom de har helt olika personligheter tycker jag om dem av olika anledningar, och vissa, som Lien, tycker jag inte om alls. Ni som vill veta vem Lien är ska läsa böckerna (alla andra ska i och för sig också göra det), ni kommer inte att ångra er!
Jag känner en ganska stark gemenskap med Temeraire, eftersom ett av hans intressen är läsning. Eftersom han inte kan läsa i människoböcker själv måste Laurence läsa för honom, så han får även Laurence, som tidigare inte tyckt om att läsa (en stor nackdel med Laurence, men han är en bra flygare ändå), att läsa.
Filmrättigheterna är sålda till Peter Jackson, som regisserade Sagan om ringen, och det ska bli jättespännande att se filmen. Jag hoppas att den kommer snart!
Böckerna om Temeraire är helt fantastiska. LÄS DEM!

33 kommentarer:

  1. Läser du böcker av Maria Gripe?
    Jag tycker de flesta av hennes böcker är jättebra. xD

    SvaraRadera
  2. Vilken suverän blogg du har. Du skriver verkligt inspirerande recensioner. De här böckerna blir jag verkligen sugen på att läsa. Jag vill gärna lära känna den läsande draken!

    L.

    SvaraRadera
  3. hej jag heter Amand och är 13 år och en riktig bokmal. Jag älskar din blogg. Jag upptäckte den när jag läste KP. Jag har fått typ 20 boktips från din blogg!!
    Läs gärna böcker av Katarina Von Bredow. Eller serien om Baudelariers olyckliga liv av Lemony Snickers. Böcker av Michelle Magorian av också bra. Besök min blogg(inget spec. tema på den) manzizen.blogspot.com

    Puss Amanda<3

    SvaraRadera
  4. Ebba: Jag har läst en del av Maria Gripe. Mina favoriter av henne är böckerna i Skuggserien :D

    L: Läs dem!!

    Amanda: Jätteroligt att du tycker så mycket om min blogg! Tack för boktipsen! Jag har läst ganska många böcker av Michelle Magorian (och alla har varit jättebra) och de om barnen Baudelaire, men inga av Katarina von Bredow.

    SvaraRadera
  5. Hej :)
    Läste hur mycket som helst förut men de blir inte av så ofta nu.. :P
    Vilken bra idé att ha en blogg där man tipsar om böcker! Så att tex. jag får idéer på vilka böcker som är bra!
    Ha en jättebra dag :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hejsan:D
    Jag tycker super mycket om din blogg och jag har en lång lista på böcker jag skall låna på bibloteket nästa gång jag går dit. De här böckerna om drakarna låter extra spännande. Har du läst Drakryttaren av Cornelia Funke? De är väldigt bra och handlar också om drakar.
    Hejdå från ett regningt och blåsigt Finland... ;)

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Jag läste om din blogg i KP och tyckte det lät roligt så jag gick in för att kolla^^
    Om jag någon gång behöver boktips kommer jag nog hit igen ;)

    SvaraRadera
  8. Har du läst sukari min vän, jag brukar nästan ALDRIG gråta när jag ser på tv eller läser men när jag läste sukari min vän sprutade tårarna! Kålla på min blogg så kan du läsa om den!

    SvaraRadera
  9. Jag älskar böcker lika mkt som du, kan ju inte säga att jag älskar det mer än någon annan X) Men läs sukari min vän, tårarna bara spruta när jag läste den kålla min blogg så kan du läsa mer om den om det är så att du inte har läst den // drömmaren

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Jag heter Ellen på 9 vintrar och jag älskar böker också och jag har en egen blogg som heter ellenstankeblogg, jag såg dig i kp
    och jag kände något som liknade mig men jag har aldrig tänkt på det sättet som du. Du har bra idér och verkar vara trevlig så jag hoppas vi kan hålla kontakt.
    P.S Gör gärna komentarer på min blogg.

    SvaraRadera
  11. Hej jag tycker du har en väldigt fin blogg. Jag har fått många bra boktips här i från. Jag har en egen blogg du får gärna kolla in min blogg någon gång lämna gärna en kommentar. Adressen är www.tjabanono.blogspot.com

    SvaraRadera
  12. Hejsan! Vilken bra blogg du har :)Dessutom har vi ju samma namn ;) Kolla gärna in min sida med!

    SvaraRadera
  13. jag har också en bokblogg! jag inspirerades av dig och din blogg är så bra!

    SvaraRadera
  14. jag läste om din bokblogg i KP! Väldigt fin blogg !!

    SvaraRadera
  15. Hej! Jag läste om din blogg i KP, den är jättebra och intressant :)

    Men en sak som förvånar mig är att du inte har läst Sagan om ringen-böckerna. Eller du kanske har läst dem men inte skrivit om dem på bloggen?
    De är i alla fall verkligen hur bra som helst om man är en bokmal.
    Om du inte orkar läsa alla tjocka böckerna kan du ju titta på filmerna och sen läsa dem om du tycker det verkar intressant :D

    Fortsätt med vad du gör, kram !

    SvaraRadera
  16. Gå gärna in på min bok blogg!;)

    SvaraRadera
  17. http://www.ilovepocket.blogspot.com/

    SvaraRadera
  18. Går du i fyran eller femman?

    SvaraRadera
  19. hej du!!!! måste erkänna att din blogg e väldigt bra!!! men jag har ett litet klagomål. du ger ingen bok kritik (lr väldigt få iaf)det är en väldigt viktig sak det med!!! annars ska du bara fortsätta som du gör. pussisar!

    SvaraRadera
  20. Din blogg är jätte bra! Jag upptäckte också den när jag läste KP! Jag älskar böcker, verkligen ääälskar! Läs gärna Ritta Jacobsson. Jag älskar Afrodite böckerna! Jag håller med Amanda med att du borde läsa syskonen Baudelariers olyckliga liv! En en gång suverään blogg!

    SvaraRadera
  21. Fin blogg! Jag kan tipsa om en serie böcker som jag tror du skulle gilla om du inte redan läst dom och det är "Sagan om klanen Otroi" av Lian Hearn. Det är fyra böcker plus en som utspelas före bok 1 (fast är skriven sist). De heter "Över näktergalens golv", "På en kudde av gräs" och "Under lysande måne". Serien utspelas i det medeltida Japan och man får följa två huvudpersonen: Takeo och Kaede. Lite fantasy och historisk roman, krig, och kärlek. Jättespännande!

    Kolla min blogg: www.metrobloggen.se/mittiverkligheten

    SvaraRadera
  22. Vad kul att ni är så många som gillar min blogg, och det är jättetrevligt att så många länkar till sina egna bloggar :)

    Ennie: Nej, jag har inte läst Drakryttaren. Tack för tipset!

    Drömmaren: Tack för tipset! Jag tittade på din blogg. Boken verkar väldigt bra!

    Ellens tankeblogg: Kul att du gillar böcker så mycket! Jag tittade på din blogg Ellens boktips också, och såg att du blev inspirerad av mig och min blogg! Jättekul tycker jag! Lycka till med bokbloggen.

    Matilda: Jag tittade på din blogg! Fint namn själv ;)

    Voff ;o: Jag har faktiskt inte läst Sagan om ringen. Jag började på de för ett par år sedan, men kom inte riktigt in i dem. Kanske borde prova igen :)

    Anna: Jag tittade på din blogg och såg ditt inlägg To cool for school! Kul att du tycker så!

    Ebba: Jag går i femman =)

    Bahar: Jag har läst både böckerna om Afrodite och böckerna om barnen Baudelaire. Jag håller med om att de är bra. Den första boken om barnen Baudelaire har jag recenserat på bloggen.

    Anonym: Tack för tipset! Jag har börjat läsa Över näktergalens golv, och än så länge är den jättebra!

    SvaraRadera
  23. Den första boken i serien är verkligen bra! Tack för boktipset!!!!

    SvaraRadera
  24. De som kommer sedan är ännu bättre! Läs dem också :)

    SvaraRadera
  25. Hej Matilda!
    Vill bara tips om en serie som Sophie Kinsella har skrivet. Första bocken heter
    En köpgalen kvinnas hemliga liv, boken handlar om Rebecka Bloomwoods som får en "kick" av att shoppa = Shoppaholic, och hon drar på sig en massa skulder som hon inte kan betala. Den första boken följs av en massa fortsätningar och alla är lika bra. Det har gjorts film av första boken, en shoppaholics bekännelser men boken handlar om så mycket mer än om bara vad filmen visar. Sophie Kinsella skriver fantastiskt roligt dessutom.
    Läs den:)
    Kramar J

    SvaraRadera
  26. Måste säga att jag fullständigt HATAR Temeraire-serien :( Ettan var helt OK, men tvåan var ganska seg och trean SÖG! Har inte läst fyran, men jag ska nog snart göra det :)

    SvaraRadera
  27. Smaken är olika :) Kul att du ska läsa fyran, den och ettan är mina favoriter.

    SvaraRadera
  28. Jag älskar alla böcker. Men Temeraire-serien är en utav de bästa jag någosinn läst!

    Jag verkligen älskar fantasy och historia. Allt har vävts samman här!

    Nu ska jag läsa fyran. Och jag hoppas att kunna få läsa 5:an snart!:D

    Alla är lika bra tycker jag!:D

    SvaraRadera
  29. jag MOSTE läsa dom här bökerna jag älskar drakar!!!

    =)

    SvaraRadera
  30. OMFG! Ich liebe diesen bücher sehr viel! (Och jag har MVG i tyska..) GE MIG DEN SISTA BOKEN MATILDA!:O

    SvaraRadera
  31. Dein deutsch ist sehr, sehr gut, Sanna! (Jag har också MVG i tyska).

    DU SKA FÅ (LÅNA) DEN SÅ FORT JAG HAR LÄST DEN! Jag lovar.

    Caty: Vad roligt. Sådant är alltid trevligt att höra! Det värmer mitt lilla bokhjärta.

    SvaraRadera