16 maj 2009

Tack för boktipsen!

Sedan jag läste Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo blev jag intresserad av böcker om ätstörningar. Jag har fått två jättebra boktips, ett från Fantasy Girly här på bloggen och ett från min bästis Louise.

Fantasy Girly tipsade mig om Mika vs Mika av Ylva Wallin. Den handlar om Mika som är fjorton år och orienterar. Hon är inte bäst i sin klubb, men det är inget hon någonsin bekymrat sig för tidigare. Det har inte spelat någon roll, men plötsligt efter en tävling kommer hon på att det är det allting handlar om. All träning går bara ut på att sedan kunna placera sig bra på tävlingar. Det är inte längre den härliga känslan av att orientera Mika tänker på. Det spelar ingen roll. Det är att få ett bra resultat, att få det bästa resultatet, som är viktigt. För att klara det, för att få det bästa resultatet, börjar Mika träna hårdare än tidigare, och desto mer hon tränar, desto mindre äter hon.
Mika vs Mika är en jättebra bok som jag verkligen rekommenderar!



Louise tipsade mig om De kallade mig Ise av Madeleine Krell. Den handlar om sextonåriga Erla som kommer från Island. Hon är jätteduktig på fotboll och får spela i Nike IF som spelar i allsvenskan. De i laget kallar henne Ise, därför att hon kommer från Island. Ise är inte nöjd med hur hon spelar i laget, och i stället för att minnas alla mål hon gör och allt annat hon lyckats med minns hon alla målchanser hon missat och alla passningar hon inte lyckats ta. Hon pressar sig själv hårdare och hårdare, hon tränar jättehårt och gör upp listor på nyttig och onyttig mat. Om något innehåller någonting från listan med onyttig mat äter hon det inte, vilket leder till att hon till slut knappt äter någonting alls. Efter fotbollsträningarna brukar laget äta tillsammans, men Ise säger till de andra att hon äter hemma. Till sina föräldrar säger hon att hon äter med laget. På samma sätt som Mika gör i Mika vs Mika tränar hon mer och mer i takt som hon äter mindre och mindre.
De kallade mig Ise är en riktigt bra bok som, precis som Decembergatans hungriga andar, berör väldigt mycket. Jag rekommenderar verkligen den här boken!

Både Mika vs Mika och De kallade mig Ise är böcker jag tyckte väldigt mycket om. Tack Louise och Fantasy Girly!

25 kommentarer:

  1. Det kallade mig Ise tänkte jag direkt på när jag såg att du skrev att du blivit intresserad av böcker om ätstörningar. Har läst den. Den var väldigt bra och har fått mig att tänka om lite på sådant.

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns väldigt många böcker om ätstörningar. En hel del av dem är riktigt bra. Men tänk på att det är lätt att börja tänka som den sjuka när man läser. DET ÄR FARLIGT. Så var noggrann med att prata med någon om det du läser och vilka tankar som väcks hos Dig.

    SvaraRadera
  3. Hej (:
    Jag är också väldigt intresserad av ötstörningar, och är ganska insatt i det hela också. Jag har skrivit en bok om ätstörningar, och jag skulle bli så himla glad om du ville köpa och läsa den! Den heter "Smalare än trådsmal" och finns att köpa på www.vulkan.se

    Det går att provläsa den, så du kan ju i alla fall göra det innan du bestämmer dig? (:
    Jag blev väldigt sugen på att läsa de här böckerna efter att ha läst det du skrivit om dem!

    Ta hand om dig

    SvaraRadera
  4. hej! Bra blogg! Bli gärna följare på min blogg: www.bokugglan.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Malin: Kul att du också gillar De kallade mig Ise!

    Anonym: Var inte orolig! Jag har många jag pratar med, både vuxna och barn!

    KittyW: Jag har provläst på vulkan.se och tycker att din bok verkar jättebra! Jag vill gärna skaffa hela och läsa den.

    Totto: Kul att du gillar min blogg! Detsamma (om bra blogg, din är också jättefin). Jag har blivit följare:)

    SvaraRadera
  6. Fin blogg du har! Mina syskon var också med i Sveriges Smartaste barn. Du kanske inte vet vilka de är, men de heter i alla fall Emma o Klara och är tvillingar. Jag läste om dig i KP, så det var på den vägen jag hittade till din blogg. Passar mig väldigt bra, jag tror jag ska läsa " De kallar mig Ise" den låter jättebra:) Jag har läst" Mika vs Mika", tycker också att den är jättebra;)

    Kolla gärna min blogg!
    www.annaanderssonsblogg.blogspot.com

    Ha det bra:)

    SvaraRadera
  7. Har du läst "Lydias hemlighet" av Finn Setterholm?
    Den är iallafall väldigt bra och handlar om en tjej på 12 år som har magiska händer och kan hoppa in i tavlor.
    Boken har en väldigt bra inlevelse, det känns som jag själv finns närvarande i boken när jag läser den.
    Det kanske låter lite konstigt, men den är verkligen jättebra!!

    SvaraRadera
  8. vilken bra bokblogg du har!!

    SvaraRadera
  9. Vilken bra idé att ha en "bok-blogg"!
    Gå gärna in på www.lolrosa.blogg.se

    SvaraRadera
  10. Hej! Hur gammal är du?

    SvaraRadera
  11. Haha, varsågod för tipsen. ;) Ska nog läsa De kallade mig Ise, den verkar väldigt bra. Tkr det är väldigt intressant att läsa om ätstörningar, jag blir så berörd av det, kanske extra då jag känner en som har haft bullimi. ;__;

    SvaraRadera
  12. Hej hej!! Jag är 13 och läser mycket, minst en bok i veckan. Jag har läst två böcker nyligen som jag starkt rekomenderar, den ena heter
    Syskon kärlek, av Katarina von bredow
    och
    Som jag vill vara, också av Katarina von Bredow

    Pussar och Kramar

    SvaraRadera
  13. Fräs blogg. Vill du ha egengjord design på den? Jag kodar frivillit din blogg snygg och fixar header och footer helt gratis. Säg till bara i min blogg:

    http://hennes-blogg.blogspot.com

    SvaraRadera
  14. Har en väldigt BRA bok som jag tipsar om, den är bättre än hela HarryPotter-serien tycker jag och mina vänner (har tipsat till alla om den och alla som läst tycker samma sak).

    Så, den heter "Rekryten" och är första boken i serien "CHERUB" (i England finns det redan 12 böcker och i Sverige bara två, det ska komma mer), boken är skriven av Robert Muchamore.Jag har sickat mejl till honom och fick autograf, klistermärken m.m. :)

    Läste om dig i KP... xD

    /super_grabben på KPwebben.se

    SvaraRadera
  15. Har läst Mika vs Mika och tyckte den var jättebra! Ska se om jag kan läsa den andra du tipsade om, har nämligen sätt den på bibloteket här:)

    SvaraRadera
  16. om du gillar böcker om ätstörningar kan jag tipsa om en bok som heter simmar emma och handlar om emma igelströms kamp mot boulemi

    SvaraRadera
  17. Hello!
    Boken verkar jättebra!
    Det skulle vara kul att läsa (Dom kallade mig Ise)
    Villken katteguri är din favorit?
    /Matti!

    SvaraRadera
  18. Tack alla som tycker om min blogg! Kul att Annas Blogg, Ebba, Louise, Jossi, Pia och Ylva lämnar länkar till sina bloggar!

    Annas blogg: Jag har inte träffat dina systrar men jag vet vilka de är. De var jätteduktiga i Sveriges smartaste barn! Jag hoppades att den av dem som hade Vargbröder som specialämne skulle gå till tredje ronden. Det hade varit kul att se de frågorna :) Kul att du också gillar Mika vs Mika!

    Ebba: Jag har läst Lydias hemlighet. Den är jättebra :)

    Anomym: Jag är 11 år.

    Jossi: Jag har inte läst några böcker av Katarina von Bredow. Tack för tipsen :D

    Pia: tack, det var snällt, men jag är nöjd med bloggen som den är.

    Julian: Tack för tipset! De har jag inte läst och inte hört talas om. De verkar bra. :)

    Ylva: Tack för tipset!

    Matti: Läs den! Den är jättebra :) Jag vet inte vilken sorts böcker jag tycker bäst om, jag tycker om så många olika böcker!

    SvaraRadera
  19. Ja det finns många böcker som handlar om det....
    Jag har själv ätstörningar fast det är för att det händer en sak i skolan som är jätte jobbig så jag kan knappt sova eller nåt.
    Det är grymt jobbigt att inte kunna äta ordentligt. så var nöjda med er själva!!

    SvaraRadera
  20. Det verkar jättejobbigt. Jag hoppas att du har någon att prata med och att det blir bättre för dig.

    Kram
    Matilda

    SvaraRadera
  21. min bokblogg heter vilkenbrabok.blogspot.com.

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Jag vill tipsa dig om en jätte bra bok:

    den heter : saknad jennie 3 år. av caroline B.cooney
    B/WAHLSTRÖMS.

    den är rätt så tunn (typ 195 blad)
    den är rätt så svår att föklara men snälla läst dem och säg vad du tycker.
    den är spännande och när man vät har börjat och läsa den kan man inte gå ifrån den.

    bye en saft älskare =)

    SvaraRadera
  23. Tack så mycket för tipset! Jag har läst lite om den och den verkar bra :D

    /Matilda :)

    SvaraRadera
  24. Ätstörningar är väldigt jobbigt; jag har själv haft det...

    Jag kunde inte vara ute och ute för jag var rädd att äta för mkt... jag räknade kalorier; kunde" inte sova; hade ingen energi ville bli av med personer... det är väldigt jobbigt/ jag blev inlagd i ett sjukhus vilket som var jobbigt men nödvändigt eftersom jag nu är frisk! Det var väldigt komplicerat och tog tid men nu är jag glad!

    jag säger en sak till alla: acceptera er själva och bli inte i den onda cirkeln: anorexia för det är jobbigt; trist o komplicerat: jag blev jätte olycklig av den sjukdomen och vill helst inte ha anorexia en annan g.

    ha det bra kram kram

    SvaraRadera
  25. Det verkar väldigt jobbigt. Vad bra att du mår bättre och är glad nu.

    Ta hand om dig
    Kram
    Matilda

    SvaraRadera