5 maj 2009

Decembergatans hungriga andar

Decembergatans hungriga andar är skriven av Ulrika Lidbo.
Den handlar om Jenny Stefansson som är fjorton år. I början av boken har hon sommarlov mellan sjuan och åttan. På dagarna passar hon sin syster Mathildes (som bor i Stockholm) dotter, och på nätterna funderar hon på varför hennes liv är så orättvist. På varför hon alltid blir vald bland de sista på gympan, på varför alla killar bara är kära i hennes bästis och ingen i henne och på att allt det måste bero att hon är ett meningslöst fetto. Hon bestämmer sig för att efter sommarlovet ska hon vara smal. När hon börjar åttan ska folk tänka "Jenny Stefansson... vem är det? Jaså hon! Den skitsnygga smala tjejen? Hon som ser ut som en fotomodell?". Jenny gör upp ett Superschema. Då kan hon inte misslyckas. Äter man inget fett kan man ju inte bli tjock. När hon inte klarar av att följa Superschemat kräks hon upp det hon ätit. Ibland äter hon jättemycket medvetet och kräks upp det efteråt.
När Jenny är på tåget på väg hem från Stockholm träffar hon Betty. Betty Jonsson som bor på Jennys gata, Betty som är tre år äldre än Jenny och supersmal.
När Jenny lär känna Betty visar det sig att Betty också kräks när hon ätit. Betty, supersmala, snygga Betty, gör likadant som Jenny. Betty förklarar för Jenny att det de gör, trycker i sig en massa mat och kräks upp, är en livsstil. Något man väljer, de gör det för att de vill det. Detta leder till att Jenny blir mer övertygad om att det är rätt, det går, gör hon som Betty kan hon bli smal, och för Jenny är att vara smal det enda som betyder något. Hon äter mindre och mindre och blir smalare och smalare, men ätstörningen hon, trots det hon och Betty tycker, lider av gör att hon inte kan se det. "Då ska jag vara smal. Jag är det inte nu, men då. Då ska jag vara smal", tänker Jenny och jobbar ännu hårdare, äter ännu mindre, för att klara det. När åttan börjar tänker hon inte vara ett fetto som alltid blir vald som tredje sist på gympan och som ingen kille blir kär i. Nej, när åttan börjar tänker hon vara smal.
Decembergatans hungriga andar är en riktigt bra bok som beskriver Jenny och ätstörningen hon lider av på ett väldigt trovärdigt och obehagligt sätt. Efter att jag har läste den har jag funderat väldigt mycket på den, den är en bok som är svår att sluta tänka på, eftersom den berör så väldigt mycket.

11 kommentarer:

  1. Jag tycker att böcker om ätstörningar är väldigt intressanta! Man blir så berörd. Ska nog ta och läsa den. En annan bra bok om ätstörning är Mika vs. Mika, som handlar om en tjej som går ner i vikt för att kunna lyckas med orientering. Det är väldigt bra uppblandat med kärlek, målmedvetenhet och vänskap, helt klart värd att läsa! =)

    SvaraRadera
  2. Ja - de är värda att läsa så att man fattar hur hemskt det är att vara sjuk. Och att man aldrig, aldrig, aldrig vill banta själv i hela sitt liv.

    SvaraRadera
  3. Det låter ju hemskt! Men det händer ju och tyvärr blir det mera och mera som gör det

    SvaraRadera
  4. Den verkar bra! Fin blogg du har, kolla gärna in min :D hundenmedprinsesskrona.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Har läst den, verkligen en fantastisk bok. :)

    SvaraRadera
  6. Hej matilda!
    Läste om din blogg i KP.
    Dem här böckerna om ätstörnigar är väldigt intressanta tycker jag.
    jag har haft ätstörningar när jag va typ 13 (är nu 15)
    och gillar läsa och forska lite mer om det problemet.

    Ska försöka hitta denna boken.
    tack s mycket för boktipsen!!

    EN TJEJ som älskar saft =)

    SvaraRadera
  7. Hoppas att du mår bättre nu.

    Boken är jättebra!

    Kram
    Matilda

    SvaraRadera
  8. Jag har just läst Decembergatans hungriga andar, och jag tyckte den var jättebra.
    Jag lånade den på bibblan, jag hade läst om den här på bloggen, och den var intressant, så jag ska nog läsa någon till om ätstörningar, ska försöka hitta någon bra;)

    SvaraRadera
  9. Vad roligt att du också tycker om den och att du lånade den efter att ha läst om den här!

    SvaraRadera
  10. Hejsan Matilda!

    Skitbra blogg! Men skulle du kunna skriva lite mer om engelska böcker, alltså inte böcker av engelska författare utom böcker på engelska? Det skulle vara så j*vla bra!!!

    SvaraRadera
  11. Hej! Tack så mycket! Jag skriver om en hel del engelska böcker, och alla böcker av engelska eller amerikanska författare finns ju på engelska oavsett vilket språk jag har läst dem på.

    SvaraRadera