16 maj 2009

Kyssen

Kyssen är skriven av Jacqueline Wilson.
Egentligen är det mer än en kyss som är central i handlingen, men den som vill veta mer om det får läsa boken!
Den handlar om Sylvie som är tretton år. Hon är kär i sin bästa vän Carl, som inte känner riktigt samma sak för henne. Hon och Carl bor bredvid varandra och har känt varandra sedan de var jättesmå, och egentligen har Sylvie alltid varit kär i honom. Det är bara det att kärlek inte känns likadant när man är tretton som när man är sju. Hon har tagit för givet att Carl känner likadant för henne och att de faktiskt är ihop. Sylvie säger till Miranda, en tjej som går i hennes skola, att Carl är hennes pojkvän. Miranda blir intresserad och bjuder Carl och Sylvie på fest. På festen leker de en lek, som leder till att Carl och Miranda ska kyssa varandra. Efter festen tycker Sylvie att Carl kan kyssa henne också, eftersom han faktiskt aldrig gjort det. Han slingrar sig undan och vill inte, och Sylvie inser att han kanske inte är kär i henne. De är kanske bara bästa vänner, om de fortfarande är det. Sylvie är inte riktigt säker på vad Carl egentligen tycker, eftersom han sedan han bytte skola (tidigare gick de på samma skola, men nu går han på en annan) inte har verkat tycka att det är lika roligt att vara med Sylvie som tidigare. Så hur är det egentligen? Är de pojkvän och flickvän, bästa vänner eller något annat? Kan man fortsätta att vara bästa vän med en kille man har blivit kär i? Och varför ville Carl inte kyssa Sylvie, när han faktiskt hade kysst Miranda?
Kyssen är en superbra bok om kärlek och vänskap, som jag verkligen rekommenderar. Jacqueline Wilson är en författare jag tycker mycket om, och några andra boktips av henne är bland annat "Historien om Tracy Beaker", "Tracy Beaker, skolans bästa elev", "Tracy Beaker i huvudrollen", "Midnatt" och "Vem älskar Prue?".

17 kommentarer:

  1. Åh,den håller jag på att läsa verkligen bra+

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Jacqueline Wilson och
    tycker hennes bästa böcker är
    Tjejer serien och Den tauerade mamman
    Jag fick hem KP för några minuter sen och slog upp sidan med dig med! Så jag gick in på din blogg!
    själv har jag en blogg som heter:
    Oddstuff.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Hej jag såg dej i kp, den där boken verkar jättebra ska läsa den. // Sara. =)

    PS. Du var jätteduktig i sveriges smartaste barn

    PS 2. besök gärna min blogg www.sariiix.blogg.se ;)

    SvaraRadera
  4. For crying out loud ffs! Läs den inte på svenska, läs den på engelska, lilla barn!

    SvaraRadera
  5. Hejsan Svejsan!
    Jag vet inte riktigt så mycket om det här med att blogga eller läsa bloggar men jag såg dig i KP-todningen och tänkte gå in på din sida. Så här är jag=)Det låter kul med en bok-blogg. Jag läser oxå mycket och snabbt.
    Jag tycker att denna boken låter jätteintressant. Det enda problemet är att det biblioteket vi har i stan är dåligt. Eller det finns ju böcker och så finns det ju personal... De ska ju inte bry sig om vad jag lånar men de är på en heeela tiden. Det är jättejobbigt:( Jag ska försöka låna den för den låter väldigt bra. Önska meej lycka till;) Ha det bra alla Ses Pussar & Kramar Från MEEJ!!

    SvaraRadera
  6. en värkar bra! ska läsa den! men iallafall läste i kp om dig ok kollade bloggen. den är super bra! (bloggen alltså) jag såg också att du spelade cello! det gör jag också!!
    visste är det kul!!!!

    kram julia bok älskaren

    SvaraRadera
  7. jag håller på att läsa den boken och den verkar jättebra. din blogg verkar också jättebra, jag kan nog få många tips från den för jag älskar också att läsa. (jag läste om dig i KP)
    från eldi

    SvaraRadera
  8. Jag älskar värkligen jacqueline wilson. jag älskar värkligen ochså att läsa den här boken värkar jättebra. det skulle vara jättekul om du kolla in min blogg nellnellnell.bloggspot.com
    /nell

    SvaraRadera
  9. fick den boken av en bokklubb och så såg jag dig i kp!
    jag har en blogg med cassans.blogg.se

    SvaraRadera
  10. jag har läst den och den va jättebra! såg dej i kp-tidningen och gick in på din blogg å kollade lite. verkar kul att ha en bokblogg! jag läser oxå jätte mkt har snart läst alla böcker på bibblan typ xD har du läst serien "systrar i jeans"? om du inte har, gör det den är jättebra!
    Pussar från Bokälskar'n

    SvaraRadera
  11. Hej!!!!
    Jag läser också mycket. Jag hade slut på boktips så KP kom i rätt tid!!
    Efter att jag nu läst din blogg ska även jag starta en bok blogg!!!!

    Kramar ifrån mig!!

    PS: Du förskenade ( inte säker på stavningen!) vinsten!!

    SvaraRadera
  12. hej jag skriiver en bok med min kompis eldi som brukar vara inne här, har du några tips?är det kul att ha en bokblogg?

    /Matti!

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Boken verkar jättebra, kärlek kärlek, har det hänt så för dig? Jag är kär i en kille, vi är ihop. Han frågade mig om vi skulle gå på bio, vi ska ringa varandra ikväll, vad ska jag säga?Har du några tips från boken till mig?
    /Love MAL

    SvaraRadera
  14. Tack för alla trevliga kommentarer! Det är jättekul att ni kommenterar så mycket. Tack Sellssi, Molly, Sara, Nell och Cassan för att ni har lämnat länkar till era bloggar!

    Sellssi: Kul att du gillar boken!

    Molly: Jag har också läst Den tatuerade mamman, och precis som alla andra böcker jag har läst av Jacqueline Wilson är den jättebra. :)

    Sara: Boken är jättebra! Kul att du tyckte att jag var duktig :)

    Anonym: Det är kul att ha en bokblogg! Synd att biblioteket inte är bra. Kan du inte be personalen att låta dig vara ifred?

    julia: Kul att du också spelar cello :D Det är jättekul. Cello är det bästa instrumentet, eller hur? :) Kyssen är jättebra!

    Eldi: Kul att du gillar bloggen! Boken är jättebra! Jag hoppas att du får många tips :)

    Nell: Den är jättebra! Kul att du också gillar Jacqueline Wilson :)

    Bokälskar'n: Jag har inte läst dem. Tack för tipset!

    Anonym: Jag hoppas att du kan få många tips här. Lycka till med bokbloggen!

    Matti: Lycka till med er bok! Det är jättekul att ha en bokblogg.

    MAL: Den är jättebra. Tyvärr har jag inga tips, men lycka till och ha det så trevligt :)

    SvaraRadera
  15. Har läst vem älskar Prue, superbra bok! Jag såg i KP att du inte gillade Twilight, min nnuvarande favoritbok! (Läser om hela serien för 5:e gången...!) Bra blogg!

    SvaraRadera
  16. Kul att du gillar min blogg. Jag tycker också att Vem älskar Prue är jättebra!

    SvaraRadera
  17. Hittade den boken i bokhyllan här hemma! Sen gick ja in för att se om du kanske hade något boktipps. å där va den boken! Hoppas att den e bra!! Den värkar som de i allafall!

    Snälla kan du läsa fler kärleksböcker.vill ha tips på de!

    SvaraRadera