24 juni 2009

Stolthet och fördom

Stolthet och fördom är skriven av Jane Austen. Hon levde mellan år 1775 och 1817. Jane Austen växte upp i Hampshire och var näst yngst av sju syskon. Hon dog i Winchester och begravdes där.
Pride and Prejudice (som Stolthet och fördom heter på engelska) var den första roman Jane Austen skickade till en förläggare, men förläggaren ville inte ge ut den (hur den förläggaren tänkte har jag svårt att förstå, eftersom det är en så underbar bok). Den första av Jane Austens böcker som trycktes var Sense and Sensibility (Förnuft och känsla heter så på engelska). Som författare stod "A Lady". År 1813 publicerades Pride and Prejudice. Bilden föreställer Jane Austen. Den som vill veta mer om henne kan titta här:
http://www.jane-austens-house-museum.org.uk/ eller här:
http://www.janeaustensoci.freeuk.com/
Stolthet och fördom handlar om Elizabeth Bennet, eller Lizzy som hon ofta kallas. Hon bor tillsammans med sina fyra systrar och sina föräldrar. Mamman tror att man blir lycklig om man gifter sig med någon som är rik, och vill därför att hennes döttrar ska gifta sig fint med rika män. Pappan tycker att det är bättre att gifta sig av kärlek, och vill hellre att hans döttrar ska gifta sig med män de älskar. Mrs Bennet vill inte bara att hennes döttrar ska hitta rika män att gifta sig med, hon är dessutom hela tiden på jakt efter rika män åt dem. När en mycket rik man, Mr Bingley, och hans syster flyttar in i ett stort fint hus i närheten är Mrs Bennet övertygad om att han kommer bli kär och vilja gifta sig med någon av hennes döttrar.
På en bal träffar Lizzy Mr Darcy, Mr Bingleys ännu rikare vän. De tycker inte om varandra, eftersom ingen av dem får ett positivt intryck av den andra.
Mr Bingley och Lizzys äldsta syster Jane blir, till Mrs Bennets stora glädje, kära i varandra. Men det finns de som inte blir så glada över det, som till exempel Mr Bingleys syster och Mr Darcy. Mr Bingleys syster tycker inte att Jane är tillräckligt fin för hennes bror, som hon har andra planer för. Mr Darcy har hört Mrs Bennet när hon pratar om sin jakt på rika män, och tycker därför inte att hans vän ska gifta sig med någon från familjen Bennet.
Ett tag senare kommer den otrevlige släktingen Mr Collins hem till familjen Bennet, och friar, även det till Mrs Bennets stora glädje, till Lizzy. Lizzy däremot tycker inte om Mr Collins, och svarar därför nej. Mr Collins gifter sig då i stället med Lizzys vän Charlotte Lucas. När Lizzy hälsar på sin nygifta väninna träffar hon Mr Darcy, som är systerson till Mr Collins och Charlottes väldigt rika granne Lady Catherine. Lizzys och Mr Darcys känslor för varandra förändras när de lär känna varandra bättre, men båda är för stolta för att erkänna det.
Den som vill veta vad som händer sedan får läsa boken (även ni som inte vill veta borde läsa boken, för om ni börjar läsa den kommer ni definitivt vilja läsa klart den). Stolthet och fördom är en helt underbar bok, som alla borde läsa! Språket kan kännas lite främmande och gammaldags i början, vilket inte är så konstigt eftersom boken skrevs för ungefär tvåhundra år sedan. Det gör inte så mycket eftersom handlingen är så underbar, efter ett litet tag har man fastnat i boken och tänker inte alls på språket. Delar av boken är väldigt roliga, till exempel Mrs Bennet när hon letar rika män. En helt fantastisk bok helt enkelt. Läs den!

9 kommentarer:

  1. Den lät bra! ;S ska läsa den!

    SvaraRadera
  2. Det är en av mina favoritböcker. Själv upptäckte jag den först på gymnasiet.

    SvaraRadera
  3. Jane-Austen-älskare Matilda, Fanny,Madeleine och alla andra. Det har kommit en ny bok som handlar om Jane Austens liv och hennes romaner. (De är inte så många.) Författaren heter Vivi Edström och hon har tillsammans med en tonårspojke rest i Jane Austens hemtrakter. Vivi Edström är professor emerita i litteraturvetenskap men henens bok är inte det minsta svårläst - bara väldigt intresssant.

    God lässommar önskar läsännen
    lena kjersén edman
    P S Matilda, Så modigt du och dina vänner kämpade för biblioteket i Vellinge. F d kulturchefen Barbro Edman, 91 år, blev glad och rörd över er kamp!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Den låter intressant. Jag har redan fått en massa tips från dig i din bok Fantasy och Reality!
    Den rekommenderar jag till alla som vill ha boktips!

    SvaraRadera
  5. Jag lånade den på Biblioteket efter att ha tittat här.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det här är den bästa bok jag någonsin läst! Har läst alla 4böcker ungefär 12ggr och sett filmen 34ggr jag menar det 34! det är ca 2månaders vänte tid på solna statsbliblotek, på alla böcker, alla i min klass och pararell klass har läst dom och älskar dom (även killarna!) Den är bara såååå bäst!!!!!!

    SvaraRadera
  7. EmKitt: Vad roligt att du lånade den efter att ha läst på min blogg! Hoppas du gillar den.

    SvaraRadera
  8. Jag håller ned om att Jane Austen skriver väldigt charmigt, och att Mrs.Bennet kan vara väldigt rolig när hon t.ex. debatterar med Mr. B om lämpliga män. Men jag fastnade inte riktigt (på vissa ställen). Visst kommer man in i språket, men håll med om att det kan bli liiite trögt ibland?

    Jag vill också tipsa om den än så länge otroligt roliga parodin, Pride and Prejudice bearbetad av Seth Grahame-Smith. Det är samma bok, men, England är i hot av hjärnätande zombies! Den tycker jag verkligen att man ska läsa, om man gillar skräck och har läs P and P.
    /Zombiedräpande hälsningar från L

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte att det är trögt.
    Jag tycker väldigt mycket om språket, och fastnade verkligen i den!

    Jag känner mig faktiskt inte så sugen på Pride and prejudice and zombies, jag gillar boken precis som den är!

    SvaraRadera