10 juni 2009

Hej alla nya läsare (och alla gamla också)!

Tack så jättemycket för alla trevliga kommentarer! Jag tycker att det är jätteroligt att så många har hittat och tycker om min blogg, och det är jättekul med alla nya bokbloggar! Det är trevligt att så många verkar ha läst artikeln i Kamratposten. Nu ska jag vara borta en vecka, och när jag kommer hem ska jag titta mer på alla era bloggar. Tack alla som har kommenterat och skrivit att de gillar min blogg!
Just nu läser jag Stolthet och fördom av Jane Austen. Jag tycker att den är helt underbar, och när jag har läst ut den kommer jag att recensera den på bloggen. Lite andra böcker jag rekommenderar är Godnatt mister Tom av Michelle Magorian, Eldens hemlighet, Eldens gåta och Eldens vrede av Henning Mankell, En ö i havet-serien av Annika Thor, Muminböckerna av Tove Jansson (jag vet att jag skrev om dem för inte så länge sedan, men de böckerna kan man både tipsa om och läsa hur många gånger som helst), Resan till River Sea av Eva Ibbotson, Momo och Den oändliga historien av Michael Ende, Det blåser på månen av Eric Linklater, Stjärnkikaren av Katherine Paterson, Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett, I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell, Ulrike och kriget och Ulrike och freden av Vibeke Olsson, Lydias hemlighet av Finn Zetterholm, Coraline av Neil Gaiman, Maria Gripes Skuggserie (Skuggan över stenbänken, ... Och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skugg-gömman), Lyra's Oxford och Once upon a time in the north av Philip Pullman (de hör ihop med Den mörka materian och finns tyvärr inte på svenska) och eftersom Harry Potter and The Half-Blood Prince (Harry Potter och Halvblodsprinesen) kommer på bio den femtonde juli borde ni som vill se filmen läsa om boken innan dess.

25 kommentarer:

  1. Kul! Fin blogg du har!

    SvaraRadera
  2. o, sådana härliga böcker du har läst - och tänker läsa!
    En ganska gammal bok (från 1990,1988) som jag tror du också skulle tycka mycket om är
    Gillian Cross: "Kartan över Ingenstans (A Map of Nowhere).

    En annan favorit - den svenska översättningen har dessutom som extra bonus illustrationer av Inger Edelfeldt -
    är
    Ursula le Guin: "Att spela människa" (1977)
    "Very far away from anywhere else" (1976).

    Härlig lässommar Matilda!
    önskar läsvännen Lena Kjersén Edman
    som blir så glad när du berättar så intressant om läsupplevelser.

    SvaraRadera
  3. hej!! Jag har precis startat en bokblogg jag med!! Bleb inspererad när jag läste om dig i KP!!

    SvaraRadera
  4. Har du läst skämmar böckerna av Lene Kaaberböl.

    SvaraRadera
  5. jag läste din artikel i kp!
    och blev suuuuoer sugen för att kika lite :)
    toppen blogg du har!!
    du ska vara nöjd!

    SvaraRadera
  6. Hej !
    Det är verkligen inspirerande att läsa din blogg med alla boktips och all läsglädje !
    Glad sommar !

    Lotta

    SvaraRadera
  7. oj vad bar blogg du har sjä är jag en lässlukre jag kan läsa en bok på en dag om jag vill :D jag blev tipsad om diin blogg genom KP nu e jag glad över att jag läser kp :D

    ha en trevig sommar med massor av böcker!

    SvaraRadera
  8. hej din blogg är jätte bra

    SvaraRadera
  9. ger du någonsin en bok negativ kritik? C:

    SvaraRadera
  10. Du har verkligen en jättebra och fin blogg. Blev verkligen inspererad av dig och startade en egen bokblogg ( som så många andra har blivit). Besök den gärna.
    hannasboktips.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Hejade på dig i Sveriges smartaste barn och älskar din hemsida:D.
    Några av de böcker du nämnde har jag också läst, t.ex Den hemliga trädgården och Det blåser på månen.
    Brukar sitta uppe i ett träd bakom fotbollsplan och läsa på rasten...
    Jag har också läst Unga kvinnor av Louisa M. Alcott. Den är jättebra och jag tror nog du skulle gilla den:).

    SvaraRadera
  12. Jag gillar din blogg, eftersom att du skriver om böcker ;)
    Jag läser själv väldigt mkt och har läst många böcker. Så jag skulle vilja tipsa dig om; Fågelprinsen, Häst med gyllne hovar (Fågelprinsen och häst med gyllne hovar hör till samma serie.), Lola Rose och Spökena på Clawstone castle :) Fullkommligt älskar dom böckerna ! :D

    SvaraRadera
  13. Hej! matilda jag såg din blogg i kp tídnigen. Och där stog det att du hade varit med i sveriges smartaste barn. I programte som dom att bara 5:te klassare fick vara med och du är ju 98:a. har du hoppat upp en klass eller? (jag är glad om du svarar på frågan)

    SvaraRadera
  14. Om du inte redan har läst den så vill jag rekomendera 'Bläckhjärta' av "Cornelia Funke". Boken blev film och hade premiär 3/6. Det är en treologi och de följande böckerna i serien heter 'Bläckmagi' och 'Bläckdöd'
    Hoppas du läser och bloggar om dem. De är verkligen superbra!!

    SvaraRadera
  15. Hej Matilda! Jag är en bokslukare precis som du och 11 år jag med. Nu när jag har läst igenom din blogg märker jag att vi tycker om samma sorts böcker. Du har tydligen inte läst serien "Vampyrater" men det är en av mina favorit serier. Den handlar om tvillingarna Grace och Connor Tempest. Föräldralösa utan varken mamma eller pappa ger dem sig ut på havet. En kraftig storm drabbar dem och de fiskas upp av olika skepp. Connor hamnar på ett känt piratskepp vid namn Diablo och får redan vid 14 års ålder lära sig livet som pirat. Grace däremot, hade inte sådan tur och hamnade istället på ett skepp med blodtörstande bestar... Den första boken i serien heter "Havets Demoner".

    SvaraRadera
  16. Hej jag läste om dig i kp och jag älskar att läsa så jag tänkte att jag skulle börja läsa din blogg för att få lite tips från dina inlägg för jag skulle kunna tänka mig att kanske låna några böcker på biblioteket som du har rekomenderat ock jag vet inte om jag stavade fel där men jag uppskattar din blogg.
    jag är inte lika gammal som du utan jag har nästan precis fyllt 10 men jag är en riktig bok slukare. i ettan fick vi kort där lärarna skrev hur dom tycke man själv var det stod så här

    H vet inte
    I vet inte
    L vet inte
    D vet inte
    En riktig bokslukare

    och när jag skriver vet inte så kommer jag inte ihåg vad det stod. som du kanske märker är jag prat glad men nu får det räcka med prat får nu orkar jag inte skriva mer.

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Fin blogg. Har du läst Ögat över månskäran (A great and terrible beauty) av Libba Bray? Jag tyckte den var jättebra och jag tror att du skulle gilla den. Det är första delen i en trilogi och de andra heter Rebel angels och The sweet fat thing (minns inte vad de heter på svenska). Hoppas du läser dem. Om du undrar vad de handlar om så ska jag försöka skriva lite mer om dem på min blogg (www.laslusens.blogg.se)snart.

    SvaraRadera
  18. Eftersom alla skriver här får jag väl också göra det...egentligen har hjag skickat det här som kommer stå här nedanför till din epost adress...:)

    Hej!
    Jag vill tipsa om en av världens mest bästa serie, visserligen är den rättså lång men, men....
    Min svenska kan vara lite inkorekt, då ja oftas brukar skriva snabbt och inte titta igenom...du får ha lite översende!
    Själv heter jag också Matilda och jag ska fylla 13 denna sommaren!Jag är något av en bokmal om man säger så...jag älskar böcker!!! Bok efter bok slukar jag...haha

    Du kanske ska vänta något år med de här böckerna, men iallafall. Världens bästa serie heter Sagan om isfolket. Sagan om Isfolket är skriven av Margit Sandemo ( kanske du har hört talas om henne, hon är en av Nordens mest kända författare). Margit Sandemo är född 1923 i Valdres (Norge men flyttade till Sverige när hon var 6 år, så var lugn böckerna är inte på norska. Serien, Sagan om Isfolket består av 47 stycken böcker ,var av varje bok är ungeför 250 sidor tjock. Serien handlar om en släkt, vars stammfar sålde sig själv till ondskan, han dricker av ondskan vatten. Han blev då väldigt fysikst och sykiskt stark. Han kunde göra massa saker, ex. sväva fram, göra så länder började kriga, hans själ kunde gå in i andra kroppar och han blev odödlig(det låter lite konstigt, men han var urmäktigt och levde typ på 1000-talet-tror jag. Tengel den onde eller Tan-Ghil som han heter tänker ta över jorden! men först sänkte han ner sig i dvala. så han kunde ta över jorden när tiden var bättre, Eller egentligen handlar böckerna om invånarna i Isdalen. för när Tengel den onde drack ondskans vatten sålde han 2 person i varje släkt till ondskan.
    Men några några personer i hans släkt blir inte onda utan goda. På 1500-talet föds den viktigaste personen Tengel den goda, han vänder det hela och gör sig själv god, I varje generation föds som sakt 1 drabbad eller utvald som Tengel den gode döpte som till. Dom drabbade stog på Tengel den ondes sida och dom utvalda stog på Tengel den godes sida! dom drabbade ser oftast hemska ut, nästan som djur, men margit Sandemo beskriver vissa som lite tilldragande på något sätt. Vissa utvalda är inte heller särskilt vackra men andra är underbart sköna! varje person som är drabbad ellet utvald kan olika saker, Tengel den gode hande värmande händer, en annan som kommer i en senare generation är en häxa...det finns många häxor genom serien! häxorna kunde massa saker. Sol är nog den kändaste i den hör serien.

    Jag hoppas du gillar fantasy för det tycker både upp demoner, gråfolk...ja nästan allt!
    Men jag säger bara du måste bara läsa dom!
    Dom är så fängslande!!

    M,v,h Matilda

    Föresten är bloggen väldigt trevlig!

    SvaraRadera
  19. Hej! Mitt namn är Rasmus och jag är 11 år. Jag läste om dig i KP (kamratposten). Det värkade intressant att göra som du gör. Att läsa böcker och sen skriva om dom på en blogg. Jag gjorde samma sak. Jag skaffade en blogg som heter rasmusboktips.blogspot.com. Jag kontaktade ett bokförlag men har inte fått svar. Snälla hjälp mig. Vilket bokförlag kontaktade du? Vore snällt om du kunde hjälpa mig. MVH Rasmus en som vill göra samma sak. ps. Det verkar så kul. Kolla gärna min blogg.

    SvaraRadera
  20. Hej Matilda. Vilken härlig blogg du har! Du påminner mig mycket om mig själv när jag var yngre (fast du skriver mycket bättre =) Om du tyckte så mycket om Stolthet och Fördom (en av mina favoritböcker) så borde du verkligen läsa Jane Eyre om du inte redan gjort det. Såg att du gillade Maria Gripe också, jag tyckte också mycket om skugg-serien men min favorit kommer alltid vara Tordyveln flyger i skymningen, läs den om du inte redan gjort det. Lycka till i framtiden och med den fina bloggen! Kramar // Andrea

    SvaraRadera
  21. Visst är det kul att läsa! Jag har också en bokblogg( som alla verkar ha nu ) ¨kolla gärna in!

    SvaraRadera
  22. Hej Matilda! Klara ( som också var med i Sveriges smartaste barn, i August program) här :) Jag håller på att läsa Den skarpa eggen, 2:an i den mörka materian, och "Lyra's Oxford" och "Once upon a time in north", är de med i serien? Kommer de efter "Bärnstenskikaren"? Om du vet mer skulle det vara kul om du lämnade en kommenter på min och Emmas nya tvillingblogg! :)

    SvaraRadera
  23. Vivi: Tack!

    Lena: Tack för tipsen! Jag läste om Gillian Cross i din bok Fantasy och Reality. Jag blev väldigt sugen på att läsa någonting av henne.
    Jag tycker mycket om din bok och har fått många boktips där!

    Sofias bokblogg: Kul att du blev inspiererad!

    Linnea: Ja, det har jag. De är väldigt bra. Skämmerskans dotter har jag även sett på teater.

    Anonym, Lotta, Pinja och Linnea: Tack!

    Hanna: Kul att du börjat bokblogga! Jag gillar din blogg!

    Agnes: Tack för tipset! Kul att du hejade på mig i Sveriges Smartaste barn!

    Cecilia: Tack för tipsen! Det är bara Spökena på Clawstone Castle jag har läst av dem.

    Maja: Ja, jag har hoppat upp en klass.

    Sanne och Cheng Li: Tack för tipsen!

    Hilde: Vad kul att du tycker så mycket om böcker! Jag hoppas att du får många boktips på min blogg!

    Sassa och Matilda: Tack för tipsen! Kul att jag får så många boktips!

    Rasmus: Det kan kanske vara bra att ha bloggat lite längre innan man ber om recensionsböcker.
    Lycka till med bloggen!

    Andrea: Tack! Jane Eyre har jag tänkt läsa. Tordyveln flyger i skymningen är nog min favorit också av Maria Gripes böcker när jag tänker efter.

    Emmaklara: Once Upon a Time in the North och Lyra's Oxford upspelar sig i Lyras värld men är inte en del av Den mörka materian. Once Upon a Time in the North utspelar sig långt innan Guldkompassen och Lyra's Oxford några år efter Bärnstenskikaren.

    SvaraRadera
  24. Kp - läsaren Olivia5 juli 2009 10:22

    Hej Mathilda vilken fin blogg du har , Jag såg hemsidan i kp , Den är jätte fin !

    SvaraRadera