23 juni 2009

Vinter på Berättargränd

Vinter på Berättargränd är skriven av Erika Olofsson Liljedahl.
William bor på Berättargränd, en liten gata mitt i skogen. Husen på gatan är lite underliga och långtifrån likadana som husen inne i staden.
En dag frågar Johnvid, som äger Berättargränds antikvariat, om William någonsin har sett en bok le. Sedan berättar han att böcker som människor älskar och bryr sig om kan le. Då böjs pärmarna lite grann, inte så mycket att de på något sätt förstörs, bara lite grann. William älskar att läsa, och mest av allt älskar han sagor. Hans favoritbok är en sagobok som innehåller många olika sagor.
När William är på väg hem från skolan sista dagen innan vinterlovet träffar han en flicka i en röd kappa som har gått vilse. Hon ska hälsa på en släkting som bor mitt ute i skogen, men hur hon än går kommer hon bara till Berättargränd igen. William bestämmer sig för att hjälpa henne att hitta rätt. William och flickan, som heter Elise, går ut i skogen för att leta efter Elises släkting. De hittar inget hus, bara en underlig stig med silverskimrande träd. När de går in mellan träden kommer de till underliga platser, fyllda av människor som verkar sova och inte reagerar när man pratar med dem. William och Elise blir jagade av en varg, och när William kommer tillbaka till Berättargränd är både vargen och Elise försvunna. Nästa gång han går in i antikvariatet har en märklig sak hänt med Williams favoritbok. Kan det ha något att göra med den märkliga stigen och alla konstiga människor? Allting är väldigt mystiskt, nästan som i en saga ...
Vinter på Berättargränd är väldigt bra. Den är spännande, och jag är väldigt förtjust i William. Det han tycker bäst om att göra är att sitta i ett antikvariat och läsa sagor. Det tycker jag låter trevligt!

9 kommentarer:

  1. Hej Matilda! Det var jättekul att läsa din blogg, du skriver väldigt bra! Jag såg också att vi har en del gemensamma favoriter som jag läste mycket i din ålder, som till exempel Maria Gripe och Michelle Magorian. Kul! Hoppas att du får ett härligt sommarlov. /Anna (som var med på Sundsgården)

    SvaraRadera
  2. Tänkte bara fråga om du har läst serien om Ayla? Första boken heter Grottbjörnes folk och böckerna är skrivna av Jean M Auel. Jag tycker att dem är superbra :). Har du inte läst dem borde du göra det.

    SvaraRadera
  3. Har du läst bläckmagi? Jag tror du skulle gilla dom, det gjorde jag!

    SvaraRadera
  4. Anna: Kul att du har hittat min blogg och att vi har gemensamma favoriter!
    Hoppas att du också får en bra sommar.

    Malin och Fanny: Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Jag har också läst den och tycker den är jättebra!

    P.S.Det finns en jättebra bok som heter "Killar och hundar" av Leslie Margolis. En annan författare som skriver bra böcker är Meg Cabot.D.S.

    SvaraRadera
  6. Kul att du också gillar den! Tack för tipsen :)

    SvaraRadera
  7. Vinter på Berättargränd är en jättemysig bok ^^

    Fin blogg förresten :D Nu blir ju jag jättesugen på att läsa fler böcker... (Jag läser redan rätt mycket, men inte som du xD)

    SvaraRadera
  8. Har du läst Odjurensstad, Den gyllene drakens rike och Pygmeernas skog av Isabel allende?
    Omie, läs dem!

    SvaraRadera
  9. Hej mathilda! Har du sett att det finns en "sommar på berättargränd" nu också.den är faktiskt ännu lite mer spännande!

    SvaraRadera