25 juni 2009

Ondvinter

Ondvinter är skriven av Anders Björkelid.
Tvillingarna Wulf och Sunia bor på en gård med sin far. Wulf och Sunia har en märklig förmåga, utan att prata med varandra vet de vad den andra tycker och tänker. En dag när Wulf och Sunia är ute på jakt råkar de fånga en vätte i sina snaror. Vätten undrar var de har lärt sig att göra vättesnaror, men Wulf och Sunia har bara gjort sådana snaror som deras far lärt dem. Är det han som lärt de att göra snaror man kan fånga vättar i? Som tack för att de släpper honom ger vätten dem en "gåva".

"När du förlorat allt,
när eld och snö har blandats,
skall Kejsarkniven skydda dig,
från Vinterkungens hundar.

När allt har tagits från dig,
när du är verkligt ensam,
skall vita stammar dölja dig,
från Vinterkungens män."
säger vätten till dem. Wulf och Sunia förstår inte att det var gåvan, och undrar när de ska få den. Vätten svarar att gåvan har de redan fått, och det är en mycket värdefull gåva som Wulf och Sunia verkligen kommer ha nytta av.
När stora vargspår syns i byn ger sig Wulf och Sunias far ut i skogen för att jaga vargen. Han är borta länge, och när han kommer tillbaka har han feber och ett konstigt, vitt märke runt halsen. När ännu fler konstiga och otäcka saker börjar hända tvingas Wulf och Sunia att fly ut i skogen. De kommer till den mystiska Bergsfrun. De får veta att de tillhör Blodet, och på grund av att Bergsfrun brutit mot Blodets lagar, Rytmen och Traditionen, kommer något hemskt att hända med Wulf och Sunia ...
Ondvinter är en väldigt bra bok. Den är väldigt spännande och skriven på ett lite annorlunda sätt. Eftersom Wulf och Sunia har ett väldigt starkt band till varandra är boken skriven i vi-form, och Wulf och Sunia berättar tillsammans. Jag har aldrig läst någon bok i vi-form tidigare, och jag tycker att det är en bra och intressant idé. Ondvinter är den första delen i fantasyserien Berättelsen om Blodet, och jag längtar efter fortsättningen.

12 kommentarer:

  1. Hej Matilda!

    Vilken fin blogg du har!
    Har du möjligtvis Bloglovin'? / Hanna (bloggar också om böcker)

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag är jätteglad att jag hittade din blogg, den verkar jättebra. Som barn- och ungdomsbibliotekarie kommer jag absolut ha hjälp av dina boktips.

    Ha en skön sommar!

    SvaraRadera
  3. Hej Matilda! Har redan lämnat någon kommentar men jag undrar så mycket ;P

    1: Frågade du KP , eller hur kom det sig att de gjorde en intervju om dig?

    2: Hur många läsare har du ungefär?

    Svara gärna med en kommentar på bloggen ://Klara

    SvaraRadera
  4. Hanna:Tack! Min blogg finns på Bloglovin', så det går att prenumerera på den.

    Therese: Kul att du tycker om min blogg! Hoppas att du får mycket nytta av den!

    Fantasy Girly: Gör det! Den är jättebra!

    Emmaklara: En journalist från KP hörde av sig och frågade om hon fick intervjua mig.

    Bloggen har haft över 25000 besök sedan jag startade den i februari 2008. Det är olika hur många besökare det är per dag. Rekorddagen var när jag gjorde reklam för den i Sveriges Smartaste Barn ;) Då hade den över tusen unika besökare.

    SvaraRadera
  5. Ondvinter verkar spännande. Hoppas jag får tid till den snart ;)

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte att vi-perspektivet var ganska jobbigt faktiskt. Jag gillar inte att man inte vet vem som berättar. De pratar ju om sig själva vid namn, och som "vi". Lite annorlunda, visst, men mest förvirrande. Bra bok dock. :)

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte inte att vi-perspektivet var jobbigt, även om jag blev lite förvirrad i början :) Dessutom är det inte så genom hela boken.

    SvaraRadera
  8. Nästa bok är bättre än den första.

    SvaraRadera
  9. Jag har läst ondvinter och tycker att den hela tiden växlar från spännande och tråkig. Jag gillar inte när författare beskriver atmosfären, lukten och känslan in i minsta detalj. Flera stycken var onödiga, men jag kunde ändå inte slita mig från den i väntan på något spännande.

    SvaraRadera
  10. Nathaniel: Det tycker jag också!

    Ellen: Jag tycker inte att beskrivningarna är onödiga, men smaken är olika! :) Kul att du tycker att den är spännande också!

    SvaraRadera