2 juli 2009

Nyligen läst

Tidväktaren av Jeanette Winterson
Tidväktaren handlar om Silver, som bor i det gamla huset Villgårda. Det händer underliga saker i världen, eftersom det sker rubbningar i tiden. Rubbningarna i tiden orsakar tidstornador, som leder till att folk försvinner och hamnar på andra platser i andra tider. Den onde Abel Darkwater söker upp Silver, eftersom hon är den enda som kan hitta Tidväktaren. Tidväktaren kan kontrollera tiden, därför vill Abel Darkwater kontrollera tidväktaren.
När Silver och hennes nya vän Gabriel försöker hindra Abel Darkwater från att få tag på Tidväktaren
råkar de ut för många spännande äventyr i olika delar av universum.
Jag tycker att Tidväktaren är en riktigt bra bok, som inte liknar någonting annat jag har läst.



Shoo Bre
av Do
uglas Foley
Shoo Bre handlar om Oscar och Elias. De går i nian på samma skola, men känner inte varandra.
När den mycket omtyckte svenskläraren Jonas måste sluta blir många upprörda, men för Oscar gör det inte s
å mycket eftersom han tycker mer och mer om den nya läraren, Kristina. Till slut upptäcker han att han blivit kär i henne, något som ger Oscar ganska stora problem längre fram i boken.
Elias har gjort mycket dumma saker tidigare, men har bestämt sig för att sköta sig. När en kompis erbjuder honom mycket pengar för att stjäla en lastbil full med whisky svarar Elias ja, något han senare ångrar. Men Elias har fler problem. Han är kär i Zeynep, som också går i nian. Hon är kurd, men det är inte Elias, och därför får hon inte träffa Elias för sina föräldrar.
Shoo Bre är en väldigt bra bok om vänskap och kärlek. Den är spännande och ibland lite sorglig.

Både Tidväktaren och Shoo Bre är böcker jag verkligen rekommenderar.

10 kommentarer:

  1. Du har en väldigt mysig bokblogg! (Och dessutom ett väldigt snyggt namn ;) ) /Matilda

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar min blogg!
    Fint namn själv =D

    SvaraRadera
  3. Har du läst någon bok av Meg Cabot eller katarina von Bredow? Det är mina favoritförfattare. /Lina

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst något av Meg Cabot, men jag har läst Räcker det om jag älskar dig och Hur kär får man bli? av Katarina von Bredow. Jag tyckte mycket om dem, och vill nog läsa mer av Katarina von Bredow.

    SvaraRadera
  5. SV: Tack så mycket, kul att du kommenterade!
    PS: Jag tipsar verkligen om Meg Cabot-böcker..t.ex "Washington D.C" "Idolen" och "Hur du blir populär"...de är verkligen bra!!!

    SvaraRadera
  6. "Shoo bre" tycker jag också mycket om - ofta tänker jag på ungdomarna i berättelsen. Så fina porträtt!Det allra starkaste i boken är (tycker jag) inledningen, då man först inte riltigt förstår vem det handlar om. Det är så starkt.

    Eftersom du inte är stockholmare så är jag nyfiken på om du hade några svårigheter med språket i boken? Uttryck som t ex "shoo bre".
    Jag undrar eftersom jag nu har läst Douglad Foleys nya dramatiska (och sorgliga) ungdomsroman Shoo len.
    I den är det flera ord som jag inte förstår.
    Till exempel "walla". Eller "wa-da-fuk".

    Orden som jag inte förstår ger atmosfär - men jag hade nästan velat ha haft en ordlista längst bak i boken.

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  7. Emmaklara: Tack för tipsen!

    Lena: Jag förstår inte exakt vad allt betyder, men jag förstår ändå vad det mesta innebär.

    Jag har inte läst Shoo len, men jag har tänkt läsa den. Är den bra?

    SvaraRadera
  8. "Shoo len" är skrämmande realistisk och tragisk.
    Här kommer ett annat boktips.
    En kusligt fascinerande bok i allra bästa gotiska tradition är
    ORMFLICKAN av Lynne Reid Banks.
    (Originalets titel: Melusine)
    Semester på slottet Chateau de Bois Serpe i Frankrike - det måste ju bli en härlig tid för pojken Roger och hans familj.
    Eller hur?
    Men det visar sig att drömslottet förfaller, att slottsherren är butter och skrämmande och att slottsherrens unga dotter Melusine är otillgänglig och gåtfull.
    Vad finns här för mörka hemligheter?
    Låna och läs (när du inte simmar och badar), Matilda!
    Njut och rys!
    Berätta sedan vad du tycker för
    läsvännen
    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  9. Ralistisk, skrämmande och MYCKET BRA - så skulle det ha stått i mitt omdöme om "Shoo len".
    Lena K E

    SvaraRadera
  10. Tack så mycket för tipsen, Lena!

    SvaraRadera