18 februari 2008

Sofies värld

En dag när Sofie Amundsen hämtar posten hittar hon ett brev till sig själv. I brevet står det "Vem är du?". Sofie börjar att fundera. Vem är hon egentligen? Hon får andra brev med andra frågor, och stora gula kuvert som innehåller en grundkurs i filosofi. Efter ett tag får Sofie träffa den mystiske filosofiläraren. Han heter Alberto Knox. Han berättar en massa om olika filosofer för Sofie.
Sofie får en massa konstiga vykort som egentligen ska till Hilde Møller Knag. Sofie har ingen aning om vem det är, men Sofie hittar hennes saker överallt. Den här Hilde börjar dyka upp överallt, och hela tiden hittar Sofie olika födelsedagshälsningar till henne.
Sofies värld är skriven av Jostein Gaarder. Jag tycker att den är jättebra, man får veta mycket om filosofi och det är hur trevligt som helst att läsa om Sofie och Hilde.

2 kommentarer:

  1. Jag vet att det är längesen du läste den nu, men jag bara måste säga att jag läste den i höstas till ett skolprojekt och älskade den. Den är så otroligt bra skriven och man blir liksom och funderar.

    SvaraRadera
  2. Kul att du har hittat min blogg och kul att du också tycker om Sofies värld! Jag har läst den sen dess, i alla fall delar av den. Jag tar fram den och läser lite grann i den då och då, eftersom den är så underbar! Två andra böcker av Jostein Gaarder jag tycker om är Spelkortsmysteriet och Brev från ljusårs avstånd.

    SvaraRadera