26 februari 2008

Skämmerskans dotter


Skämmerskans dotter är skriven av Lene Kaaberbøl. Den är den första i en serie på fyra böcker. De heter Skämmerskans dotter, Skämmartecknet, Ormens gåva och Skämmarkriget.
Den handlar om Dina Tonerre. Hon har ärvt sin mors gåva, när hon ser in i någons ögon kan hon se allting som den personen skäms över. Dina tycker inte om det, eftersom ingen vill ha en vän som man inte kan se i ögonen.
En dag kallas Dinas mor till Dunarks borg för att få en mördare att erkänna ett mord. Några dagar senare kommer en man som heter Drakan hem till Dinas hus. Hennes storebror Davin och hennes lillasyster Melli är inte hemma. Drakan säger att Dinas mor har skickat efter henne, därför att hon behöver Dinas hjälp. Drakan tar med sig Dina till borgen. Där får Dina veta att hennes mor inte alls hade skickat efer henne. Hon får också veta att Nicodemus, mannen som skulle erkänna mordet, är oskyldig. Dinas mor är säker på det. Det verkar som om det är Drakan som är den skyldige. Drakan har fått makt över Dunark. När Dina och hennes mor säger att Nicodemus är oskyldig säger Drakan att de är onda häxor som hjälper den hemska mördaren Nicodemus. Snart är Dina indragen i en kamp mot Drakan, där hon måste använda sin förmåga.
Jag tycker att boken är jättebra. Den händer väldigt mycket i den och jag gillar när det händer mycket i böcker. Jag gillar huvudpersonen därför att hon är modig.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Är Dina lika modig som Lyra i Guldkompassen?

    Jonas

    SvaraRadera
  2. Nej det är hon inte, men det är det väl väldigt svårt att vara.

    SvaraRadera
  3. Min vän är född dansk (Lene Kaaberböl är väl också dansk tror jag) och har faktiskt lovordat de här böckerna.. Kanske man borde ta och läsa dem ?
    //Mumintrollet

    SvaraRadera
  4. Ja, Lene Kaaberböl är dansk. Jag tycker att du borde läsa dem här böckerna!

    SvaraRadera