20 februari 2008

Spökena på Clawstone Castle


Spökena på Clawstone Castle är skriven av Eva Ibbotson. Den handlar om Madlyn och Rollo. De tillbringar sommarlovet hos några avlägsna släktingar, sir George och miss Emily. De bor på Clawstone Castle. De får in pengar genom att folk kommer och tittar på Clawstone. Det går inte så bra, eftersom nästan inga människor kommer till Clawstone. Clawstone behöver pengarna för att sir George ska klara av att ta hand om de vita korna som betar i slottsparken. Det ordnas öppet-hus-dagar, men Madlyn och Rollo förstår att det behövs något mer för att locka besökare, ett slottsspöke. Syskonen lyckas hitta fem spöken som kan hjälpa till. Sunita, den blodbesudlade bruden Brenda, skelettet mister Smith, Ranulf med råttan och Fötterna. Spökena hjälper till och genast får Clawstone fler besökare.
En dag försvinner korna ...
Jag tycker att den är jättebra därför att den är spännande.

3 kommentarer:

  1. Hej Matilda! Vilken bra blogg du har! Tycker att du har jättemånga bra boktips på sidan, kommer fortsätta kika in här!

    Läste att du gillar Harry Potter böckerna, har du läst Guldkompassen? Dom skulle du nog gilla!

    SvaraRadera
  2. Hej igen, jag kollade nog lite slarvigt, såg nu att Guldkompassen var en av dina favoritböcker!

    Har du några tips på liknande böcker?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad trevligt att du tycker om den!
    Tidväktaren av Jeanette Winterson är väldigt bra. Jag har inte läst hela, men det jag har läst är väldigt bra.
    Ett annat tips är Drakväktaren och purpurdraken av Carole Wilkinson. Det står om dem i inlägget Mina absoluta favoritböcker.

    SvaraRadera