27 februari 2008

Klonad


Klonad är en serie av Marilyn Kaye. Det finns sexton böcker. De heter Amy nr 7, Förföljd, En annan Amy, Mardrömmen, Den hemliga gruppen, Geniet, Vem är Amy, Febern, Anklagad, Den trettonde klonen, Farligt möte, Andy, Vikarien, Projekt Månskära, Förvandlingen och Uppgörelsen. De handlar om Amy Candler. Hon är tolv år gammal. I första boken upptäcker hon att hon är annorlunda än alla sina jämnåriga. Hennes klass får en läxa där de ska skriva en självbiografi. Amy vet inte vad hon ska skriva om. Hennes bästa vän föreslår att hon kan skriva om sin husläkare. Amy säger att hon inte har någon husläkare, hon har faktiskt aldrig varit sjuk.
Amy upptäcker att hon har bättre hörsel, bättre syn, bättre luksinnne och är snabbare än alla andra. Hon letar lite bland sin mammas saker för att få veta lite mer om sig själv. Hon hittar ett bebisarmband, ett sådant som bebisar får på sjukhuset. På det står det Amy nr 7. Amy tycker att det är konstigt att det inte står något efternamn, bara Amy nr 7. Hon hittar också ett papper där det står vilken doktor som hjälpte till när hon föddes och var hon är född. Doktorn heter Jaleski. Hon letar upp namnet Jaleski i telefonkatalogen och ringer dit. Det är en kvinna som svarar. Hon säger att doktor Jaleski är död. Ett tag senare frågar Amy sin mamma om det. Då får hon veta att hon egentligen är en klon. Hon och elva andra kloner gjordes i ett laboratorium för tolv år sedan. Doktor Jaleski var ledaren för projektet och Amys mamma, Nancy, jobbade där. De var tvungna att spränga laboratoriet och låtsas att klonerna dog i explosionen. Det var de tvungna att göra därför att de fick veta vad syftet med klonerna egentligen var. Eftersom klonerna var perfekta skulle de kunna bilda en superras som kan ta över världen. Det finns en organisation som är ute efter klonerna. Det var de som skapade projekt Månskära, som projektet hette. De vill få tag på klonerna för att kunna skapa fler av dem.
I resten av böckerna händer ganska mycket spännande saker. Slutet är lite överraskande, men bra.
Jag tycker att alla böckerna är väldigt bra. När man har läst den första vill man absolut läsa alla, eftersom man vill veta hur det går.

12 kommentarer:

  1. Den e skit bra och spännande bock. Man vill inte lämna ifrån sig bocken. Man vill bara fortsätta o läsa och veta vad det ska hända tillsist. Men fortsätt och läsa andra delarna också.
    LÄS KLONAD BÖCKER!!!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar klonad det är synd att det bara finns 16 stycken delar!!!
    Hihi!

    SvaraRadera
  3. jag ÄLSKAR klonad bäcker, har läst 12 av dom (Amy nr 7, Förföljd, En annan Amy, Den hemliga gruppen, Geniet, Febern, Anklagad, Farligt möte, Andy, Vikarien, Förvadlingen). Så nu har jag bara 4 kvar :(

    SvaraRadera
  4. Den serien är sjukt bra! Jag har läst alla och läser de om och om igen. Har nog läst alla runt 6-7 gånger xD Jag är totalt kär i de! :O
    // D o o o o w n ^^

    SvaraRadera
  5. jag har läst alla klonad böcker óch tycker dom är superbra!!

    tycker dock att den sista är allra bäst (:

    SvaraRadera
  6. älskar dom böckerna men har inte alla, har du något tips vart ja kan köpa dom??

    SvaraRadera
  7. Jag har precis läst klonad 11: Farligt möte. Den var toppenbra! Jag visste inte att det fanns flera delar, men nu vet jag så jag vill självklart läsa de andra delarna! Kan man läsa dem i vilken ordning som helst? :D

    SvaraRadera
  8. Det var så länge sedan jag läste dem, jag minns faktiskt inte om det spelar någon roll i vilken ordning man läser dem.

    SvaraRadera
  9. Jag började läsa Klonad-böckerna för flera år sedan men har haft problem att hitta dem då de flesta bokaffärer säger att de inte trycks längre. :S Så då har jag fått läsa de som fanns att köpa, vilket blev lite rörigt för först hade jag första boken "Amy nr 7" sen böckerna 11, 12 och 13 ("Farligt möte", "Andy" och "Vikarien"). Det gick att läsa det utan att ha läst de mellan 1 och 11, blev lite småsaker som jag hade svårt att förstå då de nämns i de andra böckerna och bara förbigående i dessa men jag tycker absolut att det går.
    Nu har jag haft tur att få tag på böckerna 7, 8, 9, 10 och 16 ("Vem är Amy?", "Febern", "Anklagad", "Den trettonde klonen" och "Uppgörelsen") så jag har precis läst klart nr7 och ska läsa resten, men jag vill inte läsa sista boken innan jag läst resten.

    Så vet någon vart jag kan köpa resten? Jag har lite svårt att hitta något bra ställe som fortfarande säljer dem. :P


    Mvh,
    m.my@live.se

    SvaraRadera
  10. Testa antikvariat eller låna på biblioteket!

    SvaraRadera
  11. Jag säljer böcker ur klonadserien. Har del 1-14.
    Om någon är intresserad kan ni gärna skriva en kommentar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är intresserad av att köpa, men jag vill först veta hur mycket du säljer dem för.

      tacksam för svar!

      Radera