21 februari 2008

En olustig början


En olustig början är den första boken i serien "Barnen Baudelaires olycksaliga liv". Den är skriven av Lemony Snicket. Den handlar om Violet, Klaus och Sunny Baudelaire. Violet är fjorton år gammal och gillar att uppfinna saker. Klaus är tolv år gammal och älskar att läsa. Sunny är ett spädbarn som älskar att bita i saker. En dag när barnen är på Saltstranden kommer en man som heter herr Poe och berättar att barnens föräldrar har dött i en eldsvåda. Barnen tas till sin nya förmyndare, greve Olaf. Han låter barnen göra en massa olika tunga sysslor. Sedan visar det sig att han egentligen bara vill ha barnen Baudelaires förmögenhet. Förmögenheten får inte röras förrän Violet är myndig. När barnen berättar för herr Poe om att greve Olaf är elak lyssnar han inte.
En dag säger greve Olaf att barnen ska få vara med i en teaterföreställning som han och hans teatersällskap ska sätta upp. Violet ska spela en kvinna som Olaf gifter sig med. Domare Strauss som bor i huset brevid ska spela en domare. Barnen tycker att det är konstigt att greve Olaf är så snäll mot dem. Klaus lyckas ta reda på att det inte alls är för att vara snäll, utan att det är en hemsk plan för att kunna komma åt Baudelaireförmögenheten ...
Jag tycker att boken är jättebra. Den är bra därför att den är spännande. Den är även bra för personer som inte är så vana vid att läsa, eftersom den är ganska lättläst, men ändå väldigt bra.

4 kommentarer:

  1. hej : )
    Jag är också en tjej som älsakr och läsa, och undrar om du har läst alla 13 delarna av "Syskonen Baudelaries olycksaliga liv"? Om du nu inte har gjort det, så gör det och sen så finns det också filmen med samma namn, som bara är baserad på de tre första böckerna : )

    SvaraRadera
  2. Jag har läst alla böckerna i serien och sett filmen. Kul att du också gillar syskonen Baudelaire!

    SvaraRadera
  3. jag har nästan läst alla baudelaireböcker!

    SvaraRadera
  4. Jag ÄLSKAR baudelaireböckerna.
    De känns väldigt verkliga.Just nu
    håller jag på med nr 13 på franska
    (Jag är halvfransyska).Förresten,
    har du läst Percy Jackson och Glöm
    mej inte?Jag har inte sett nåt om
    de på din blogg.PJ är skriven av
    Rick Riordan och Glöm mej inte av
    Anne Cassidy.

    //Iktoro//

    SvaraRadera