31 december 2009

Snart är 2009 över!

Därför tänker jag berätta vad som för mig varit årets bästa ...

... läsupplevelser
Blonde av Joyce Carol Oates och Jane Eyre av Charlotte Brontë.
... svenska bok
Människoätande människor i Märsta av Aase Berg.
... översatta bok
Tystnad, tagning av Michelle Magorian.
... bok på engelska
Dragon Dawn av Carole Wilkinson.
... ljudböcker jag lyssnat på
His dark materials (Den mörka materian) av Philip Pullman och Catching Fire (Fatta eld) av Suzanne Collins.
... teater/musikal/opera
Repeteras: Fröken Julie, Spring awakening och Trollguld.
... bioupplevelse
Avatar - 3D.
... konsert
Ardentekvartettens konsert i Lund den 8 december. En av mina cellolärare spelar i Ardentekvartetten, och det var en riktigt bra konsert.
... tv-program
Sveriges smartaste barn.

Några andra viktiga, bra böcker jag läst under 2009 (sådana som inte fick plats på listan): Hungerspelen och Fatta eld av Suzanne Collins, Temeraire-serien av Naomi Novik, The Silver Donkey av Sonya Hartnett, Natthimmel av Sofia Nordin, Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm, The Butterfly Lion av Michael Morpurgo, Stolthet och fördom, Emma och Förnuft och känsla av Jane Austen, George och rymdjakten av Lucy och Stephen Hawking, Resan till den gyllene staden av Kevin Crossley-Holland, Sista chansen av Marta Söderberg, och Mörkrets röster av Catherine Banner.

Gott nytt år!

4 kommentarer:

  1. "The silver donkey" var jättebra, tack så mycket!

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara tipsa om en bok,
    den heter "oline - en sällsam delfin" ( "the dolphin's boy" på engelska). Mitt första intryck av den var inte så positivt, men då jag bestämt mig för att ge den en chans så var den riktigt bra!
    //Mumintrollet

    SvaraRadera