30 september 2009

Fatta eld

Ni som inte har läst Hungerspelen ska helst inte läsa den här recensionen, eftersom jag avslöjar saker som det är bäst att inte veta när man läser Hungerspelen. Ni som inte har läst Hungerspelen borde absolut göra det så fort som möjligt!
Fatta eld
är skriven av Suzanne Collins. Det är den andra delen i Hungerspelstrilogin. Den första boken heter Hungerspelen. Böckerna utspelar sig i en hemskt obehaglig framtid. Den mycket mäktiga regimen bestämmer över huvudstaden och tolv distrikt i landet Panem. Tidigare fanns det tretton distrikt, men när distrikten gjorde uppror utplånade regimen distrikt 13 för att demonstrera sin makt. Dessutom skapas hungerspelen, ett annat sätt för regimen att visa hur maktlösa distrikten är. Varje år väljs, genom lottning, tjugofyra ungdomar mellan tolv och arton år ut för att delta i hungerspelen. Tolv flickor och tolv pojkar, två tävlande från varje distrikt. Hungerspelen är en direktsänd tävling, årets största tevehändelse, som går ut på att hålla sig vid liv så länge så möjligt. Deltagarna släpps ut på en arena, där de ska döda varandra. Den som klarar sig längst vinner. Går det för lång tid utan att någon dör blir publiken i huvudstaden uttråkad, och spelledarna släpper ut en naturkatastrof på arenan för att tvinga deltagarna att mötas och slåss.
Hungerspelen och Fatta eld handlar om Katniss från distrikt 12. I den första boken blir hennes lillasyster Prim utvald vid slåttern (ceremonin där deltagarna till hungerspelen väljs), och Katniss anmäler sig som frivillig för att rädda Prim. I slutet av det årets hungerspel trotsar hon regimen genom att se till att både hon och den andra tävlande från distrikt 12, Peeta, kommer ifrån arenan levande.I Fatta eld har Katniss blivit en symbol för motståndet mot regimen, och flera distrikt gör uppror. Därför är president Snow arg på Katniss. På arenan betedde Katniss och Peeta sig som ett älskande par. För Peeta var det på riktigt, och Katniss är inte riktigt säker på vad hon egentligen känner för Peeta, och vad hon känner för sin äldsta och bästa vän Gale. Presidenten säger till Katniss att hon och Peeta måste visa äkta kärlek till varandra på segrarturnén för att lugna människorna i distrikten. Om inte Katniss gör som han vill hotar han att döda de människor Katniss älskar. Katniss och Peeta gör som presidenten vill, men upptäcker att ingenting de gör kan förändra läget i distrikten. Ett halvår efter segrarturnén är det dags för lottningen för nästa hungerspel. Eftersom det är det sjuttiofemte hungerspelet är det kvartssekelkuvning, och för att påminna om regimens makt händer något alldeles extra otäckt ...
Jag tycker att Fatta eld är riktigt, riktigt bra och väldigt obehaglig. Den och Hungerspelen är två av de mest spännande och otäcka böcker jag någonsin har läst. Det är riktigt svårt att lägga ifrån sig den här boken, men det är inte så bra att läsa den för sent på kvällen (eftersom det då är ganska lätt att få mardrömmar). Hungerspelen och Fatta eld handlar delvis om en otäck framtid, men också om vår tids dokusåpor. Vad går människor egentligen med på att se på teve? Många tittar på teve för tevetittandets skull och bryr sig inte om vad de egentligen tittar på, men hur långt kan det gå? Jag hoppas att det aldrig går så här långt. Om många läser böckerna i Hungerspelstrilogin kanske fler börjar fundera på vad de egentligen går med på att se på teve. Det är i alla fall vad jag hoppas, eftersom jag hoppas att det aldrig någonsin blir som det är i de här böckerna. Alltså: LÄS DE HÄR BÖCKERNA!

8 kommentarer:

  1. Vad roligt att den andra delen finns på svenska nu. Jag har väntat. Ser verkligen fram emot att få läsa fortsättnignen för jag håller med dig om att Hungerspelen är bland det mest spännande jag har läst.

    SvaraRadera
  2. Du ska verkligen läsa den här, du kommer inte bli besviken! Den är minst lika spännande som Hungerspelen.

    SvaraRadera
  3. Låter superbra! Ser verkligen fram emot att läsa den, Hungerspelen var ju så himla bra

    SvaraRadera
  4. ÅÅÅÅÅH! jag fick 1an förra hösten och har läängtat o längtat till andra delen. det var först för en månad sen jag kollade igen och fann den på engelska. skall köpas! ÄLSKAR Hungerspelen. Ligger på min topp tre lista.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att Catching Fire äger, men jag hatar de svenska översättningarna... Nästan allt är ändrat...

    SvaraRadera
  6. Boken är skitbra! Läste ut den igår och jag är helt förälskad:) Längtar till tredje boken och filmen!! Din blogg är föresten jättebra, bra jobbat;)

    SvaraRadera
  7. Emelie Lundin: Kul att du också tycker så mycket om Hungerspelen.

    Kristopher: Jag har läst dem både på svenska och engelska. Jag tycker att de är bättre på engelska, men håller inte med om att nästan allt är ändrat i de svenska.

    Helle: Kul att du också gillar den. Jag längtar också! Kul att du gillar min blogg.

    SvaraRadera