12 juni 2008

På ödets vingar


På ödets vingar är skriven av Julia Sandström.
Den handlar om karíten Shanzoc. En karít är en varelse som liknar en människa, men som har vingar. Karíter kan byta skepnad. Karíter bor på ön Karitya. Shanzoc och hans vänner Yukar och Olie har blivit utsända för att hitta och varna nyckelväktarna. Nyckelväktarna är en grupp människor som vaktar varsin nyckel. Alla nycklarna går till en port, och bakom den porten finns det hemska varelser. Den porten får aldrig öppnas. Det är nyckelväktarnas uppgift att skydda nycklarna, så att ingen ska kunna öppna porten. Det finns varelser som vill öppna porten. Därför måste nyckelväktarna varnas.
När Shanzoc och hans vänner flyger över ett hav blir de överfallna av andra, elaka karíter. Det blir en strid, och Shanzoc är den enda som överlever. Hans ena vinge skadas och han faller ner i havet och han förlorar medvetandet, men innan dess hinner han byta skepnad till en människa. En båt hittar Shanzoc. På båten finns Comíl, Liva och deras morfar Pah. När Shanzoc vaknar upp säger han att han är en människa som heter Shan, men när han pratar med Pah får han veta att Pah har upptäckt att Shanzoc är en karít. Shanzoc får berätta om sitt uppdrag. Då berättar Pah att han är en nyckelväktare, och att en medaljong som Liva har är nyckeln. Han säger att Shanzoc ska ge sig av till en stad som heter Tanjmyra tillsammans med Comíl och Liva. Det gör han, och då börjar äventyret.
Jag tycker att den här boken är jättebra. Det tycker jag därför att den är spännande och därför att den utspelar sig i en spännande värld.


5 kommentarer:

  1. Hoho, så bra!
    Nu upptäcker jag att du har skrivit en utförlig och fin recension av "På ödets vingar" (Jag skrev nyss och frågade dig om du har läst boken eftersom jag ska intervjua Julia Sandström på en littfest i Umeå.)
    Em fortsättning kommer snart. Det ska bli tre delar i Nyckelväktar-serien.
    Julia - har du någon fråga till Julia Sandström som jag kan framföra?
    undrar
    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
  2. Matilda menar jag förstås (Julia är ju bokens författare)!
    Tycker du, Matilda, att man får veta lagom mycket om människorna i "På ödets vingar"? Eller är det något som du skulle vilja få veta mer om i de kommande delarna?
    Lena K E

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att man får veta tillräckligt mycket om dem i den, eftersom det är bok ett. Men jag räknar med att få veta mer i kommande delar.

    SvaraRadera
  4. Varför kom jag att tänka på Christoffer Paolini varje gång jag läser om den?Vet någon?

    Iktoro

    SvaraRadera
  5. Ingen aning! =) Det kan du nog bara veta själv.

    SvaraRadera