22 juni 2008

FUL


Ful är skriven av Scott Westerfeld.
Den utspelar sig i framtiden. Människorna lever i ett samhälle där alla genomgår en skönhetsoperation när de fyller sexton år.
Ful handlar om Tally. Hon är femton år och ska snart fylla sexton. Hennes bästa vän Peris har precis blivit opererad. Alla som har blivit opererade bor i Snyggingstan. Innan man blir opererad bor man i Fulingby. Fulingarna (de som inte har blivit opererade) får inte komma in i Snyggingstan, men Tally saknar Peris så mycket att hon en kväll klättrar ut genom ett fönster och smyger över till Snyggingstan. Hon vet var Peris bor, och hon smyger genom några buskar ditåt. Hon förstår att om hon går ut ur buskarna kommer alla att kunna se att hon är ful. Tally ser en massa festande snyggingar som har masker på sig. När de festande har gått förbi ligger en grismask kvar på gatan. Tally springer ut och tar den. Sedan går hon mot Peris hus. Tally hittar honom, och pratar med honom. Han får henne att lova att hon inte ska göra några saker som hon inte får, eftersom då kommer hon kanske inte få bli opererad.
När Tally är på väg ut från Snyggingstan träffar hon Shay. Shay är precis lika gammal som Tally. De blir kompisar. Shay vill inte bli opererad. En vecka före sin sextonårsdag rymmer hon. Tally får veta att hon ska till en plats som heter Smoke. Hon får också en lapp med en vägbeskrivning.
En vecka senare, när Tally ska opereras, får hon veta att hon inte får bli opererad om hon inte ger sig iväg och hittar Smoke. Tally får en medaljong som hon ska öppna och titta in i när hon har hittat Smoke. När hon tittar i det kommer det att aktiveras, och då kommer Speciella Omständigheter. Det var de som ville att Tally skulle hitta Smoke. Tally ger sig iväg, men när hon väl kommer fram till Smoke är hon inte säker på att hon vill aktivera smycket.
Jag tycker att den här boken är jättebra, den är spännande och ganska otäck och får mig att fundera väldigt mycket.

2 kommentarer:

  1. Hejhej!

    Jag har kollat runt lite på din blogg(som jag fick reda på från KP:s intervju med dej), och jag tycker verkligen att det är bra!;)

    Ta gärna en snabbtitt på min bokblogg! Den är ganska ny, så jag har inte så många besökare än:/
    Skulle bli jätteglad över kommentarer!

    http://addikoko.blogspot.com/

    //Aida

    (PS. Jag kommenterade boken "Ful" för att jag precis läst ut den, och för att den är väldigt bra. DS.)

    SvaraRadera
  2. Vänta lite!Smoke betyder väl rökning?(eller är det bara min kassa engelska som spelar mej ett
    spratt?)

    Iktoro

    SvaraRadera