6 juni 2008

Veckans lästrio: Tre böcker som beskriver Sverige


Den här veckans lästrio som finns på Petras blogg En annan sida handlar om böcker som beskriver Sverige. Här är mina favoriter.
  • Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren. När man läser den här boken får man veta mycket om hur det var på landet i Småland förr i tiden. Jag tycker att den här boken (precis som alla andra böcker av Astrid Lindgren) är jättebra.
  • Spetshäxan av Gudrun Wessnert. Boken utspelar sig på 1700-talet. Den börjar i Stockholm, fortsätter med att huvudpersonen tar sig till Vadstena och sedan följer med ett varietésällskap. Jag tycker att den här boken är väldigt bra och jag har skrivit om den på bloggen.
  • Apelsinflickan av Lena Kallenberg. Den här boken handlar om hur unga kvinnor hade det i 1880-talets Stockholm. Jag tycker att den här boken är väldigt bra och jag tycker att den beskriver Stockholm på ett bra sätt.

2 kommentarer:

  1. Jag hade tänkt beställa Spetshäxan
    nån gång när jag var åtta,nio men det blev aldrig av...

    Iktoro

    SvaraRadera
  2. Beställ den nu i stället! Den är jättebra!

    SvaraRadera