27 juni 2008

Frågor om böcker

Martinas blogg hittade jag tio frågor om böcker. Här är frågorna och mina svar.

1. Vilka är de senaste tre böcker du läst ut?

Sockervadd och svåra val av Jaqcueline Wilson
Mitt okända hemland av Shanti Holmström
Godnatt mister Tom av Michelle Magorian

2. Vilken bok var den allra första du läste?


Jag lärde mig läsa när jag var fyra år. Harry Potter och De vises sten var den första bok som jag läste själv. När jag hade läst den en gång så läste jag den igen, och sedan läste jag den om och om igen jättelänge. Till slut gick den sönder så att den behövde tejpas. Nu har den väldigt mycket tejp.

3. Har du en favoritbok som av någon anledning har betytt extra mycket för dig?


Mina favoritböcker är Harry Potterböckerna, Den mörka materian och serien om Ping och drakarna Danzi och Kai av Carole Wilkinson. Alla de här böckerna betyder väldigt mycket för mig, men jag vet inte varför. Jag tycker väldigt mycket om dem och läser dem gång på gång.

4. Vilken är din favoritgenre?


Fantasy är min favoritgenre. De flesta av mina favoritböcker är fantasyböcker. Jag tycker mest om fantasy därför att jag gillar spännande böcker där det händer mycket, och så är oftast fantasyböcker.

5. När är din favoritlästid?


När som helst. På kvällen, på morgonen, på dagen, när det regnar, när det är fint väder och jag kan sitta ute, när som helst när jag har möjlighet.

6. Har du någon favoritförfattare?

Mina favoritförfattare är J.K. Rowling, Philip Pullman, Carole Wilkinson, Philip Reeve, Michelle Paver, Michelle Magorian, Tove Jansson, Eva Ibbotson, Kim M. Kimselius, Astrid Lindgren, Maria Gripe, Roald Dahl och Vibeke Olsson. Jag har säkert glömt några, men jag kom på några stycken i alla fall.

7. Vad läser du just nu?


Just nu läser jag om Molly Moons fantastiska bok om hypnos av Georgia Byng. Jag har läst den många gånger förut, men det var ganska länge sedan.

8. Har du någon bok du längtar efter att läsa?


Jag längtar efter att få läsa dem femte Varbröderboken och den fjärde delen i serien som börjar med De vandrande städerna av Philip Reeve.

9. Varför läser du böcker?


Vad skulle jag annars göra!?

10. Kommande projekt?


Jag ska läsa Kazans stjärna av Eva Ibbotson. Jag har börjat på den flera gånger, men jag har aldrig läst hela. Den här gången tänker jag göra det i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Varför orkar du aldrig läsa klart
    Kazans stjärna?är den tråkig?

    Iktoro

    SvaraRadera
  2. Efter att jag hade skrivit det här inlägget läste jag faktiskt den, och den är jättebra. Det handlade inte om att den var tråkig eller att jag inte gillade den, utan snarare om att den hamnade underst i bokhögar och tappades bort! =)

    SvaraRadera
  3. HERREGUD!4 år och du läste Harry Potter?°DÅNAR°

    SvaraRadera