7 april 2008

Spetshäxan

Spetshäxan är skriven av Gudrun Wessnert.
Den utspelar sig på 1700-talet, på Gustav III:s tid. Den handlar om Anna Christina. Hon bor hos mamsell Furman, en änglamakerska. En dag rymmer hon. Anna Christina har vackert lockigt hår. Hon går till en perukmakare för att sälja håret och få pengar till mat. Perukmakaren säger att håret är värt två plåtar (pengarna hette så). Perukmakaren ska precis klippa av håret när kungen kommer in. Han säger att Anna Christinas hår är för fint för att bli avklippt. Han ser till så att Anna Christina får pengarna även om hon får ha kvar sitt hår.
Anna Christina köper något att äta. När hon går ifrån brödbutiken blir hon knuffad och någon tar hennes pengar. Hon ger sig iväg och träffar en kvinna vars vagn har kört ner i ett dike. Anna Christina hjälper till att få upp vagnen. Hon får följa med hem till kvinnans, Regina von Peppas, hus. Det bor redan fyra barn hos Regina von Peppa. De arbetar med att göra spets åt henne. De heter Cajsa Lisa, Lill-Axel, Ullan och Petter. De och Anna Christina måste jobba hela dagarna. En dag bestämmer sig Anna Christina och Lill-Axel för att rymma. Det gör de. De följer med ett varietésällskap som en dag reser iväg utan dem...
Jag tycker att den här boken är jättebra därför att den är spännande och utspelar sig på 1700-talet. Jag gillar historiska böcker. Jag tycker att alla som gillar historia och spänning borde läsa den här boken.

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig bokblogg du har!
    Jag tog mig friheten att länka till dig från vår sida.
    Hör av dig om det inte är ok.
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni gillar den!

    Det går jättebra att ni länkar från er sida!

    Jag ska länka till er sida också!

    /Matilda

    SvaraRadera
  3. Jättefin sida! Jag blev riktigt inponerad. Min daimon heter Persaon och är en chimpans. Tack för tipset. Gunvor tipsade mig om din sida =). Är liksom du en läslus och även om jag är 27 så står Guldkompassen i min bokhylla. Läs på!

    SvaraRadera
  4. Ojdå! Vad förvånad jag blev när jag fick se din nya design! jag har inte läst din blogg på ett tag, så jag blev väldigt förvånad men den är jättefin!=)
    //en som läser din blogg

    SvaraRadera
  5. Madelen: Kul att du gillar min blogg och läser mycket! Guldkompassen kan människor i alla åldrar läsa!

    Anonym: Kul att du gillar utseendet!

    SvaraRadera
  6. Vi SKULLE köpa den men sen blev
    blev det aldrig av...


    Iktoro

    SvaraRadera