16 februari 2009

Hungerspelen

Hungerspelen är skriven av Suzanne Collins.
Den utspelar sig i framtiden. En hemsk och obehaglig framtid.
Hungerspelen är en dokusåpa, årets största tevehändelse. Två deltagare, en flicka och en pojke, från varje distrikt väljs genom lottning ut att delta i hungerspelen. Sammanlagt blir det tjugofyra deltagare. När hungerspelen är slut är bara en av dem vid liv. Deltagarna tas först till huvudstaden för att göra sig redo för spelen. Sedan släpps de ut på arenan. Hungerspelen går ut på att döda så många som möjligt av sina motståndare. Den som håller sig vid liv längst har vunnit. Och alltsammans direktsänds. När spelarna dödar varandra, hur de kämpar för att överleva. Går det för lång tid utan att en spelare dör släpper spelledarna ut en naturkatastrof på arenan, för att tvinga samman spelarna. Allting handlar om tittarsiffror. Om att göra allting så dramatiskt som möjligt, för att fler ska titta. Hungerspelen är dagens television, fast driven längre. Den här boken visar vad vi kan vara på väg mot. Många ser nästan vad som helst på teve, men hur långt kan det egentligen gå? När teveprogram görs, hur mycket gör man för höga tittarsiffror? Kan man offra människoliv för att få folk att se mer på teve än de redan gör? Jag hoppas att det inte är så. Hungerspelen är en fantastisk bok. Den är väldigt spännande och väldigt svår att lägga ifrån sig. Det kommer två delar till, och jag längtar efter att få läsa dem. Den är även en väldigt bra skildring av dagens samhälle. För även om den utspelar sig i framtiden, hur långt in i framtiden är det egentligen? Hur nära ett sådant samhälle är vi idag? Jag tycker att Hungerspelen är en viktig bok som många borde läsa. Det är viktigt att många förstår att det är något sådant vi kan vara på väg mot. Annars är det omöjligt att göra någonting åt det.

19 kommentarer:

  1. Hungerspelen verkar jättebra! Jag förstår vad du menar med att vi kan vara på väg mot en framtid som gör allt för höga tevesiffror. En annan bok med liknande budskap är Oönskad av Gemma Malley, där man år 2140 har uppfunnit ett läkemedel som gör människor odödliga. Konsekvensen är att man inte får skaffa barn, och gör man det tas barnen ifrån mamman och pappan och uppfostras till slavar. Har inte läst den än, men ska göra det snart!

    SvaraRadera
  2. Ja, Hungerspelen är jättebra!

    Tack för tipset :-)

    SvaraRadera
  3. Hej matilda!Jag är Viktor´s(från umeå) systers kompis, jag går och i bandet.
    Men jag vill säga att boken var ur bra!Jag är ingen bokslukare men denna bok gick inte att lägga ifrån sig . Det var Carro som tipsade mig.
    Tack för tipset///Ebba

    SvaraRadera
  4. Kul att du har hittat min blogg (och att du också tyckte om Hungerspelen)! I oktober kommer fortsättningen på Hungerspelen, Fatta eld. I väntan på den kan du läsa Ful av Scott Westerfeld. Den är också jättebra och lite samma stil som Hungerspelen.

    SvaraRadera
  5. Hungerspelen verkar vara en riktigt bra bok! Längtar tills då jag har tid att läsa den!
    Tack för en bra recension :)

    SvaraRadera
  6. Den är jättebra (även om den kan vara ganska läskig), så jag tycker verkligen att du ska läsa den!

    SvaraRadera
  7. Den verkar väldigt bra! Ska helt klart läsa den! Lägger nog ut en recension på den sen (titta gärna in på min blogg)

    SvaraRadera
  8. den boken är så j*vl* bra

    SvaraRadera
  9. Hungerpspelstrilogin är bland de bästa jag läst xD Längtar tills jag får tag på Catching Fire (Fatta Eld).

    SvaraRadera
  10. hejj jag tycker att hungerspelen verkar jätte bra men är den tjock? =))))

    SvaraRadera
  11. Neliaz och Kristopher: Jag håller med!

    melina.roy: Den är väldigt bra! Jag tycker inte att den är särskilt tjock.

    SvaraRadera
  12. Eftersom den är spännande är den inte tillräckligt tjock, tycker jag. Den skulle gärna kunna räcka lite längre...

    Men när den tar slut finns Fatta eld att fortsätta med.

    SvaraRadera
  13. SNART KOMMER MOCKINGJAY! :D

    Länk här:

    http://www.scholastic.com/thehungergames/

    SvaraRadera
  14. Jag fattar inte varför jag inte
    har läst Hungerspelen förut.
    Ska göra det så fort jag har
    chansen!!!!


    //Iktoro//

    SvaraRadera
  15. Hungerspelen kommer som film våren 2010!Gå och se den Matilda!

    Iktoro

    SvaraRadera
  16. Nu har ju alla böckerna i serien kommit (på både engelska och svenska), så nu finns mycket att läsa!

    Menar du våren 2012? :) 2010 har ju redan varit, och jag hade för mig att det är nästa år den kommer. Jag tänker absolut gå och se den!

    SvaraRadera
  17. Älskar vockså hungerspelen, jag har alla tre böckerna men har inte haft tid att läsa den tredje. Har så mycket att läsa just nu!!

    SvaraRadera
  18. läste ut den på en halv dag blev dock väldigt hungrig

    SvaraRadera