21 mars 2009

Oönskad

Oönskad är skriven av Gemma Malley.
Den utspelar sig i framtiden, år 2140. Man har utvecklat medicinen Långtliv, som gör det möjligt för människor att leva för evigt. När Långtliv var en ny uppfinning höll jorden på att bli överbefolkad, eftersom ingen dog. Detta gjorde att alla som tog medicinen behövde skriva på Förkunnelsen. När man skriver på Förkunnelsen lovar man att inte skaffa några barn. Om man ändå får barn tas barnet till en institution för Oönskade (olagliga barn kallas Oönskade), som till exempel Grange Hall. På Grange Hall bor Anna. Hon är Oönskad. På Grange Hall får hon lära sig att hon (liksom alla andra Oönskade) inte borde existera. Genom att finnas till har hon en skuld till Moder Jord. Anna får lära sig att hon ska bli en Värdefull tillgång genom att tjäna Önskade. På det sättet kan hon betala sin skuld till Moder Jord. Anna har fått lära sig att det enda hon och andra Oönskade ska göra är att tjäna Önskade. Hon är övertygad om sin egen ovärdighet och anstränger sig för att bli en Värdefull tillgång. Hon hatar sina föräldrar för att de bröt mot Förkunnelsen. Hon är en perfekt Oönskad, som vet sin plats. Men Annas värld förändras. Till Grange Hall kommer Peter, en Oönskad i samma ålder som Anna. Han hann upptäcka Utsidan och ett liv där han betydde något innan han kom till Grange Hall. Han säger att han känner Annas föräldrar. Att hon heter Anna Covey, inte bara Oönskade Anna. Anna börjar tveka. Finns det trots allt människor som älskar henne? Och om det finns människor som älskar henne, hur kan hon då vara Oönskad? Kan det vara så att hon faktiskt har rätt att existera?
Oönskad är en superbra bok. Jag är väldigt förtjust i otäcka framtidsskildringar, som till exempel Hungerspelen av Suzanne Collins och Scott Westerfelds böcker Ful och Ful eller snygg?, så jag hade väldigt höga förväntninar på Oönskad. Jag är väldigt glad eftersom den uppfyllde alla mina förväntningar.

8 kommentarer:

  1. Den har jag tänkt läsa!! ^w^ Vad kul att du skrev om den, nu är det ju ingen tvekan. xD Gillar också framtidsskildringar och håller på att läsa boken Ful, och sen du skrev om Hungerspelen har jag velat läsa den med. Andra framtidsböcker jag kan rekommendea är Exodus och Vren, om du inte har läst dem. ^^, Vren är inte riktigt på samma tema, men det utspelar sig i en framtid där ett krig har förstört allt, och man har börjat leva som man gjorde för länge sedan. Jättebra båda två!

    SvaraRadera
  2. Den ska jag SÅ läsa! :D

    SvaraRadera
  3. Har läst den sedan tidigare är verkligen en underbar bok... Kul att du skrev om den.

    SvaraRadera
  4. Fantasy Girly: Tack för tipsen!

    Kitty: Gör det! Den är jättebra!

    Miharu / allt o lite till: Vad kul att du också tycker om den!

    SvaraRadera
  5. Den här boken ska jag apsolut läsa. Jag älskar böker som utspelar sig i framtiden och förritiden. Tack för alla toppentips jag får av dig.
    /En bokälskare

    SvaraRadera
  6. Kul att du vill läsa den. Den är jättebra!

    SvaraRadera
  7. Har läst både Ful och Hungerspelen =). Superböcker båda två. Bra tips ;D den ska läsa!

    SvaraRadera
  8. Det tycker jag verkligen att du ska göra!

    SvaraRadera