19 mars 2009

Ondskans schaman


Nu har femte Vargbröder äntligen kommit! Den heter Ondskans schaman, och är fortsättningen på Vargbröder, Havets fångar, Demonernas port och Jagad av klanerna. Vargbröderböckerna är skrivna av Michelle Paver. De utspelar sig för ungefär sextusen år sedan. I första boken är Torak tolv somrar gammal och hans far blir dödad av en demonbjörn. Han lovar sin far att ta sig till Världsandens berg för att kunna döda björnen. På vägen träffar han vargungen Ulv, som nyligen förlorat sin flock. Det visar sig att Torak kan tala vargarnas språk och Ulv blir hans flockbror. I resten av böckerna fortsätter Toraks och Ulvs kamp mot de ondskefulla Själ-Slukarna. De är sju schamaner från olika klaner som bland annat vill släppa ut demoner i Storskogen. Under sin kamp mot Själ-Slukarna lär Torak och Ulv känna Renn från korpklanen och Toraks släkting Bale från sälklanen.
I femte boken finns två Själ-Slukare kvar. En av Toraks närmaste vänner blir dödad av en av dem, och Torak svär att hämnas. Han ger sig av på en farofylld resa efter Själ-Slukaren, en resa som för honom och de vänner han har kvar i livet till Djupa Skogen. Den mäktige Själ-Slukaren har tagit makten över Djupa Skogens klaner, och hetsar dem att angripa Öppna Skogen. Ska Torak någonsin kunna hämnas sin vän och döda Själ-Slukaren? Hur ska han kunna göra det när Själ-Slukaren har alla Djupa Skogens klaner på sin sida?
Jag tycker att Ondskans schaman är den hittills otäckaste, mest spännande och bästa boken i Vargbröderserien. Böckerna blir bara bättre och bättre, så jag ser verkligen fram emot den sjätte och sista. Den kommer ut på svenska 2010.Det enda jag tyckte illa om med den här boken var baksidestexten. Läser man den och har läst de tidigare böckerna förstår man vilken av Toraks vänner som dör. Alla Vargbröderböckerna är superbra och jag rekommenderar dem verkligen.

8 kommentarer:

  1. Ska köpa den! Älskar de andra vargbröderböckerna, så jag ser fram emot att få läsa den:)

    SvaraRadera
  2. De är verkligen jättebra! Vilken är din favorit av dem? Jag tycker att de blir bättre och bättre, så den här är min favorit :D

    SvaraRadera
  3. Hej matilda! VIlken fin och intressant blogg du har, och vad bra du skriver! Nu ska jag lägga till den bland bloggarna jag brukar läsa! Jag är jättenyfiken på nya vargbröderboken, har tyckt mycket om de andra. Bra att du tipsade om att inte läsa på baksidan - det ska jag ltåa bli!:-)

    //Elin

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du gillar min blogg och tycker att jag skriver bra! Jag blir jätteglad :-)

    SvaraRadera
  5. Jättebra blogg! Hittade addressen i KP.

    SvaraRadera
  6. jag hittade också den här SUPERBRA bloggen i kp och blev värkligen inspirerad.kul att du recenserar Vargbröder personligen tycker jag att det är en väldigt bra skriven bok med handling som gör att man bara inte kan sluta läsa :)

    SvaraRadera
  7. Kul att ni gillar min blogg!

    SvaraRadera
  8. Vilken otroligt trevlig blogg du har! Snygg, bra skriven och lätt att hitta på. Schysst!
    Jag älskar också Vargbröder, den sista boken har kommit ut på engelska, och går säkert att köpa på nätet! Jag har faktiskt läst den, men tyckte inte att den var bättre än någon annan av böckerna.:/ Men den rekommenderas!

    SvaraRadera