2 januari 2009

Ful eller snygg?

Ful eller snygg? är skriven av Scott Westerfeld och är uppföljaren till Ful.
Böckerna utspelar sig i en skrämmande och obehaglig framtid. En framtid där alla, vare sig man vill eller inte, genomgår en skönhetsoperation när man fyller sexton. Alla är kontrollerade, alla saker runt omkring en rapporterar allt man gör, man har en kommunikationsring som registrerar vart man går och ibland även vad man säger. Dessutom verkar det som om det inte bara är ens utseende som förändras när man blir snygg. I första boken tvingas huvudpersonen Tally ge sig av för att hitta det lilla samhället Smoke. Smoke är en liten by där de som flytt undan operationen och städernas kontroll lever. Där träffar Tally David och hans föräldrar Maddy och Az, Smokes grundare. De berättar för Tally vad de har upptäckt om operationen. Hjärnan förändras. Inte för att hjärnan egentligen var som den skulle innan heller, då man fått lära sig att man var ful. Alla har fått lära sig att tro att de är fula innan operationen. Hur som helst opereras små lesioner in i hjärnan. Lesioner som får en att tro att alla fester och den lättsinniga tillvaron full av vackra människor är helt rätt, men det är inte något någon bör känna till. Ingen ska egentligen veta att det är fel att alla är onaturligt perfekta . Ingen ska veta att man inte bara blir av med sitt utseende, man får inte behålla sina tankar och sina minnen från tiden innan operationen heller. Det finns ett botemedel, men eftersom snyggingarnas hjärnor är så förändrade går ingen snygging med på att ta det. Och det går inte att tvinga någon, eftersom botemedlet kan vara farligt.
Jag tycker att Ful eller snygg? är minst lika bra och mist lika obehaglig som Ful. Sedan jag läste de här böckerna har jag tyckt att det är väldigt mycket obehagligare med plastikoperationer, eftersom jag nu har fått idéer om hur det kan sluta. Att titta på dagens samhälle, där skönhet betyder så mycket, får mig att undra hur långt det egentligen är kvar innan vi lever i en värld som den i Ful och Ful eller snygg?. Böckerna i den här serien är väldigt viktiga, och jag tycker att många borde läsa de. Det kan faktiskt vara något sådant vi är på väg mot.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar inte tycka om obehagliga böcker, men den här verkar riktigt bra. Den kanske är något för mig.
    /Eldi

    SvaraRadera
  2. Den är jättebra, så jag tycker absolut att du ska läsa den (men läs den första boken, Ful först i så fall. Min recension av den finns här:http://bokmatilda.blogspot.com/2008/06/ful.html)

    SvaraRadera