15 mars 2009

Om du var jag


Om du var jag är skriven av Jessica Schiefauer.
Den handlar om Agnes och Louise. De är bästisar och bor i en lägenhet tillsammans. De har precis slutat gymnasiet och tagit studenten. Agnes är försiktig och stillsam, inte så snygg och inte så populär. Louise är tvärtom. Hon festar och skaffar nya pojkvänner nästan varje helg. Louise är van vid att Agnes alltid finns där för henne, och hon är inte beredd på att Agnes hittar någon som hon blir kär i, Hannes. Louise och Agnes hade planerat att de skulle åka till Grekland tillsammans, men när Hannes dyker upp vill Agnes inte följa med. Louise tycker att Agnes sviker henne, och åker själv. Louise har trasslat till det en del för sig, så för henne är det viktigt att komma bort. Det är ytterligare en anledning till att hon åker själv.
Om du var jag är en bok om vänskap, och hur vänskap klarar stora förändringar. Jag tycker att den skildrar det på ett väldigt bra sätt. Jag tycker att det är en väldigt bra bok, som jag rekommenderar. Om du var jag är Jessica Schiefauers första bok, och eftersom jag tyckte att den var väldigt bra hoppas jag att hon skriver fler.

8 kommentarer:

  1. Ja, o vad jag också tycker om denna "ung vuxen-bok" - en växande genre.
    Ett viktigt ämne (eller vad man nu ska kalla det) i "Om du var jag" är: kyssen.
    En annan nyutkommen ungdomsbok (som handlar om yngre ungdomar än "Om du var jag")och som också är välskriven och psykologiskt intressant är "Kyssen" av Jacqueline Wilson.
    Missa inte den!
    Och om du vill hålla föreläsning i skolan om de här nya böckerna, så kan du inleda med att citera gamle Shakespeare:
    "En kyss, en kyss vad är han? Vårt stumma svar på en lika stum begäran."
    (Säkert ändå stiligare på engelska!)
    Lena K E

    SvaraRadera
  2. Håller med Lena: KYSSEN är jättebra, oh så bra!

    SvaraRadera
  3. Om du var jag är underbar, så själfull! Och så det här med känslan av kärlek! :)
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Hej Matilda,
    åh, vad jag blir glad över att du gillar min bok!! Det känns så skönt att få lite läsarstöd under dessa dagar, imorgon släpps "Om du var jag" i handeln och lite nervös är jag minsann... :)
    Jag vet inte riktigt när min nästa bok kan bli färdig, men jag har en idé i alla fall, och jag har börjat lite... vi får väl se!
    /Hälsningar Jessica Schiefauer

    SvaraRadera
  5. Jag tycker absolut inte att du behöver vara nervös! Boken är ju jättebra :)

    Kul att du har hittat till min blogg!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att den här boken verkar jättebra prsic som alla andra böcker du tippsar om. Imorgon ska jag tippsa min bästis om din blogg. Föresten har du skrivit någon egen bok någon gång? Jag och min bästis håller på med en. Hälsningar boktokiga Eldi

    SvaraRadera
  7. Boken är jättebra! Kul att du tipsar kompisar om min blogg :) Jag har aldrig skrivit en hel bok, men jag har en massa berättelser som inte är färdiga och nog kommer bli ganska långa. Lycka till med er bok!

    SvaraRadera