8 mars 2009

Lilla feministboken

Idag är det den 8 mars, internationella kvinnodagen. Därför tycker jag att det är en bra idé att blogga om Lilla Feministboken just idag. Jag tycker att en feminist är en som märker att samhället är ojämlikt och kämpar för att göra något åt det. Jag är feminist, och anser att alla vinnner på ett mer jämställt samhälle. Som till exempel: Männen arbetar mer och kvinnorna lägger ner mer av sin tid på att ta hand om barn. Så är det i många fall. Om det istället var så att båda arbetade lika mycket och båda tog hand om sina barn lika mycket skulle alla inblandade vinna på det. Kvinnor skulle kunna arbeta mer och tjäna lika mycket pengar som män. Pappor skulle få träffa sina barn mer. Barnen skulle få träffa båda sina föräldrar lika mycket. Den förändringen vore bra för alla. Ett annat exempel: Pojkar ska vara starka och tuffa. Flickor ska vara svaga och försiktiga. Det vore bättre om man fick vara den man är, vare sig man är tjej eller kille.
Lilla Feministboken är en jättebra bok om feminism som vänder sig till barn. Den är skriven av Sassa Buregren, som även har skrivit Demokratihandboken, en bok om demokrati som vänder sig till barn.
Lilla Feministboken börjar med att tioåriga Ebba hittar en bild i tidningen. Världens mäktigaste står det under den. Bilden föreställer åtta gubbar i kostym. Varför är det så? Ebba börjar fundera. Varför är världens mäktigaste bara män? Varför får inga kvinnor vara med. Om alla människor är lika mycket värda, varför är då världens mäktigaste åtta likadana gubbar? Ebba bestämmer sig för att ta reda på mer. Hon pratar med sin kusin Jorinda och sin mormor, och får lära sig mycket. Ebbas mormor berättar om kvinnor i historien som kämpat för sina rättigheter, om kampen för kvinnlig rösträtt. Ebba får veta olika saker man kan göra för att kvinnor och män ska få samma rättigheter. Hon och fyra kompisar startar en klubb där de funderar över samhällets orättvisor och vad de kan göra åt det. Hur gör man för att bryta traditioner som är tusentals år gamla?
Lilla Feministboken är en väldigt bra bok om feminism. Jag tycker att Lilla Feministboken är en bok som alla borde läsa. Den innehåller både en skönlitterär berättelse om Ebba, som tar reda på saker om kvinnors rättigheter och kvinnor som kämpat för att få samma möjligheter om män, och all den intressanta fakta hon tar reda på.

10 kommentarer:

  1. Bra skriver om feminism tjejen! Självklart ska man vara feminist. Det är nästan så jag blir sugen på att läsa den här boken även om den nog är mer riktad till lite yngre människor än en gammal 25åring om jag=)

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att du är för gammal för att läsa den, den är jättebra och borde passa för människor i alla åldrar!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Låter som en bra bok att ge bort någon som är yngre än mig (24) fast precis som Anna ovan säger, så blir jag lite sugen på att läsa den även fast det inte alls är till min åldersgrupp :)

    SvaraRadera
  4. Varsågod!

    Jag tycker att man kan läsa den vilken ålder man än är i!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är jättetråkigt med sådana orättvisor! Värst är det i Afghanistan tror jag. Jag har läst och recenserat en bok som handlar lite om det på min bokblogg. Länken till det finns nedan:
    http://bokbloggen1.blogspot.com/2010/11/fallen-flicka.html

    SvaraRadera
  6. Åh, vad jag blev glad av att hitta den här bloggen och det här inlägget! Det var jag som skrev Lilla feministboken. Tack Matilda, för det fina du skriver! Och tack Jorinda, (som har en viktig roll i boken) för bloggtipset! Kram
    /Sassa (www.buregren.se)

    SvaraRadera
  7. Vad kul att du hittat min blogg! Lilla Feministboken är verkligen en superbra bok, och det är väldigt synd att det är så svårt att få tag på den!

    SvaraRadera
  8. Ja, de är ju slut på förlaget och i bokhandeln. Men jag har böcker att sälja ... om du vet nån som letar. hejhej :-)

    SvaraRadera