13 november 2009

Författarbesök av Gudrun Wessnert

Idag var författaren Gudrun Wessnert på besök i vår klass. Gudrun Wessnert har skrivit tjugo böcker, bland annat Spetshäxan, Sketna Gertrud och Kung Magnus kalas, Sketna Gertrud och råttjakten och Nunorna och hönsen. Hon har även skrivit faktauppslagen i serien Tusen år i Sverige.

Just nu håller hon på att skriva två böcker. Spindelbarnen, en skönlitterär bok om föräldralösa barn på 1800-talet, och en faktabok om Birger Jarl.

Jag frågade henne bland annat vilken av sina egna böcker hon tyckte mest om, och vem som är hennes favoritförfattare.
Hon svarade att hon tyckte mycket om alla sina böcker, det var svårt att välja. Andra författare hon tycker mycket om är bland annat Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Charles Dickens och J.R.R. Tolkien.

Hon berättade även att hon när hon ska skriva en bok alltid börjar med att skriva en sammanfattning av hela boken. Sedan skriver hon boken, från början till slut. Oftast skriver hon böckerna i ordning (börjar med kapitel ett och fortsätter med kapitel två hela boken igenom). Hon vill inte veta hur boken ska sluta när hon börjar skriva, då tycker hon att det blir tråkigt.

Min favorit av Gudrun Wessnerts böcker är Spetshäxan.
Det var mycket intressant att höra henne berätta! Jag vill gärna läsa Spindelbarnen när den kommer ut!

5 kommentarer:

  1. Hej! Vilken bra blogg! Jag önskar att jag hade samma möjligheter att blogga som du när jag var i din ålder och också läste jättemycket. Det hade nog varit jätteroligt. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Va har du träffat Gudrun Wessnert?
    Lyckos jag ÄLSKAR spindelbarnen.
    Varför bor jag inte i Sverige jag
    hade kanske kunnat träffa henne då.
    Men självklart kommer ingen svensk
    författare hit till ruttna Luxemburg

    //Iktoro//

    SvaraRadera
  3. Matilda jag fick mejlet från Gudrun
    Wessnert om att hon skulle komma
    i maj och att du fixat så hon kunde
    komma.TACKTACKTACKTACK!!!!


    //Iktoro//

    SvaraRadera
  4. Kul att du blev så glad, men jag har faktiskt inte fixat något, det var Gudrun Wessnert som såg dina kommentarer och mejlade mig om det!

    SvaraRadera