27 november 2009

Saker min hemliga bokvän har nytta av att veta

Jag är med i Julklappspåse Large - Specialare som anordnas av En bok om dagen. Alla deltagarna ska svara på de här frågorna innan den första december. I början av nästa vecka kommer alla deltagare få en hemlig bokvän. Innan jul ska man skicka ett paket som innehåller en pocketbok man tror att bokvännen kommer gilla och andra trevliga överraskningar. Jag tycker att det ska bli jättespännande och trevligt (både att få ett paket och att göra ett paket till någon annan)!

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag håller mig faktiskt inte till någon speciell genre, jag läser många olika typer av böcker! Mest läser jag ungdomsböcker och fantasy. Tidigare läste jag nog mer fantasy än nu, men fantasy är fortfarande en favoritgenre! Jag har även börjat läsa mer vuxenböcker, men än så länge finns det mycket kvar som jag är väldigt nyfiken på. Mycket böcker jag tycker om står det om på bloggen, men det är långt i från allt jag läser som jag hinner blogga om. Jag har läst väldigt många fler böcker än jag skrivit om på bloggen.
Jag tycker även mycket om historiska böcker (både intressanta faktaböcker och skönlitteratur som utspelar sig i andra tider). Jag är väldigt intresserad av Kina. Jag läser gärna fakta om Kinas historia, och Drakväktartrilogin (som tillhör mina favoritböcker) utspelar sig i Kina under Han-dynastin.
* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Joyce Carol Oates (nej, jag har verkligen inte alla titlar och jag har inte hunnit med att läsa allesammans heller. Jag har läst alla hennes ungdomsböcker, men äger bara Stor i käften och Snygg. Jag har även läst Blonde och håller på med Fallen), Margaret Atwood (trots att jag bara har läst en bok av henne, Penelopiaden. Jag vill hemskt gärna läsa fler), Jane Austen (jag har läst Stolthet och fördom och halva Emma. Jag har Förnuft och känsla, Emma och Emma på engelska), Philip Pullman (jag har läst Den mörka materian och har alla tre böckerna. Jag har även läst Rubinen i dimman, och har både den och Skuggan från norr), Tove Jansson (jag har och har läst alla böckerna om Mumintrollen), Carole Wilkinson (jag har och har läst Drakväktaren, Purpurdraken och Drakmåne. Dessutom har jag beställt och väntar på Dragon Dawn), J.K. Rowling (har och har läst allt), Charlotte Brontë (har läst och har Jane Eyre), Naomi Novik (har och har läst alla de fyra Temeraire-böckerna som finns på svenska), Julia Sandström (jag har och har läst alla. Jag längtar efter den tredje boken i serien om Nyckelväktarna. Den kommer ut den åttonde april nästa år), Michelle Magorian (jag har Tystnad tagning, Hemlängtan, Godnatt Mister Tom, En liten kärlekssång och Plats på scen) och många andra!
* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag läser även gärna på engelska.
* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ibland lyssnar jag på böcker, men jag läser hellre. Lyssnar gör jag bara med sådant jag läst tidigare. Böcker där jag inte vet hur det går vill jag läsa, annars tar det för lång tid.
* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nja, jag vill ha så många böcker (olika titlar) som möjligt av mina favoritförfattare.
* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nej, det har jag inte. Jag har försökt fylla i en läsdagbok (inte på internet) men det gick inte. Jag glömde hela tiden att skriva i den när jag var klar med böckerna.
* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Alltsammans! Jag älskar att läsa, därför läser jag!
* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Rosa "tjejböcker" om mesiga tjejer som ser det som sitt mål i livet att bli ihop med coola killar och bli populära. Jag har läst Om jag kunde drömma (första Twilight-boken), men den var inte riktigt min typ av bok.
* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Enormt många vuxenböcker! Eftersom jag så nyligen upptäckt dem finns det mycket jag är nyfiken på.
* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Inte som jag kan komma på.

4 kommentarer:

  1. Kul och intressant, tack läslyckliga Matilda!
    Jag har, som du, läst många av de ungdomsböcker som har kommit ut under 2009. Men nu i kväll då jag försöker skriva en samlingsrecension för Västerbottens- Kuriren upptäcker jag att den bok som jag tycker allra mest om inte är utgiven som en ungdomsbok.
    Den heter NO OCH JAG (Seqwa förlag).
    Jag är så nyfiken på vad du skulle tycka om denna tunna bok av en prisbelönt fransk författare Delphine de Vigan.
    Den handlar om 13-åriga Lou som ska hålla föredrag i klassen. Hon råkar säga att hon vill prata om uteliggare. På Gare d´Austerlitz träffar hon 18-åriga uteliggaren No som går med på att intervjuas. De blir vänner och det vänder upp och ner på Lous liv.

    HOPPAS att du blir lässugen!
    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  2. Den verkar bra! Jag läser den gärna.

    SvaraRadera
  3. Din hemliga bokvän1 december 2009 11:13

    Nu har jag läst, dags att fundera! En vuxenbok som inte är så svår kanske? Jag ska se vad jag kan hitta. Inget rosa och gulligt i alla fall...

    SvaraRadera
  4. Det låter trevligt! Jag undrar vem du är ...

    SvaraRadera