20 november 2009

Kulor i hjärtat

På måndag får vi veta vilken bok som vinner Augustpriset i år! En av de nominerade är Kulor i hjärtat av Cilla Naumann.

Kulor i hjärtat består av åtta korta berättelser om fjortonåriga Tom. De olika berättelserna handlar alla om ovanliga saker som hamnar mitt i allt det vanliga. Plötsligt är gatlyktorna inte bara släckta, nej, det är någon som skjuter på dem. Någon som står där bakom i mörkret och lurar. En vanlig gunga är plötsligt ett tortyrredskap, och mannen som anordnar en trevlig fest varje sommar är ett monster. Plötsligt ska en vän som alltid funnits där flytta, och plötsligt försvinner en lillasyster inne på Ikea.

Tom bor med sina föräldrar och sin storebror. Han och hans storebror småbråkar och retas mycket, fast egentligen tycker de mycket om varandra. Och när saker blir allvarliga, då håller de ihop och är vänner. Tom önskar ibland att han och hans storebror var som Toms kompis William och hans lillasyster Lone är. William och Lone tycker alltid om varandra och tittar på varandra med glada ögon. Tom kan inte minnas att hans bror någonsin lekt med honom på det sätt William leker med Lone.

Men med den avlägsna, underliga släktingen Rut måste både Tom och hans bror leka. De har ansvar för att Rut ska ha trevligt när hon är på besök, och oftast tycker deras föräldrar inte att de är tillräckligt snälla mot Rut, att de inte anstränger sig tillräckligt för att göra roliga saker med henne. Men när de till slut hittar på något Rut gillar, då håller allting på att gå riktigt illa ...

Alla berättelserna är väldigt bra, och det funkar alldeles utmärkt att inte läsa alla, eller att läsa de i en annan ordning än de är i boken.

Jag tycker att Kulor i hjärtat är en riktigt bra bok. Jag rekommenderar den verkligen, och blir inte alls missnöjd om den vinner Augustpriset!

2 kommentarer:

  1. Hej Matilda och tack för ditt tips!
    Jag var lite tveksam till om jag skulle ge min systerdotter, som också är född 1998, Cilla Naumanns "Kulor i hjärtat", om den kanske var för läskig, men nu när jag läst din recension har jag bestämt mig för att den passar ju alldeles utmärkt.
    Jag tycker jättemycket om din hemsida. Keep up the good reading!
    God jul
    önskar Pia

    SvaraRadera
  2. Hon blir säkert jätteglad!

    Kul att du gillar bloggen!
    God jul!

    SvaraRadera