13 november 2009

Flykten från Berganien

Flykten från Berganien är skriven av Eva Ibbotson. Den utspelar sig i England och i det påhittade landet Berganien under andra världskriget.

Elvaåriga Tally bor i London med sin far och sina fastrar Hester och May. När det finns risk att London bombas skickar hennes far henne till internatskolan Delderton. Skolan är inte alls som Tally väntat sig, utan mycket trevligare. Tally har förväntat sig en skola med stränga regler och skoluniformer, en sådan skola som den hennes kusiner Roderick och Margaret går på. Men Delderton är en annorlunda skola, som bygger på att eleverna ska få frihet. Man måste inte gå på lektionerna, men alla gör det, eftersom de är så intressanta. Tally får många vänner på Delderton, bland annat Julia. Julia som täcker sitt rum med bilder av den löjliga skådespelerskan Gloria Grantley, och tar med sig Tally för att se på sin idols senaste film. Gloria Grantleys film intresserar inte Tally det minsta, men det gör nyhetsinslagen om landet Berganien som visas innan filmen börjar. Berganiens kung har vägrat samarbeta med Hitler, och Tally beundrar det lilla landets modige kung. Därför blir hon överlycklig när hon, några andra barn från Delderton och biologiläraren Matteo får chansen att åka till Berganien och delta i en folkdansfestival. Tally hade rätt i att det Berganiens kung gjorde var modigt, men det var också mycket farligt. Under festivalen blir kungen skjuten, och barnen från Delderton tvingas fly. Med sig har de kronprinsen Karil, som blir deras vän. Ju närmare barnen kommer varandra, desto viktigare blir det för de att lyckas ta sig tillbaka till England. Men att ta sig tillbaka till England, är det verkligen att lyckas? Inte riktigt ...

Jag tyckte att Flykten från Berganien var en fantastisk bok. Jag tycker att Delderton verkar som en mycket trevlig skola, och jag tycker väldigt mycket om Tally. Hon är omtänksam och smart, även om hon ibland låter kärleken till sina vänner gå före allt sunt förnuft.
Flykten från Berganien är en bok jag verkligen rekommenderar!
Eva Ibbotson har även skrivit bland annat Resan till River Sea, Kazans stjärna, Den stora spökräddningen, Spökena på Clawstone Castle, Häxtävlingen och Ingen vanlig häxa.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst Kazans stjärna.. den var riktigt bra. Om du inte läst den så rekommenderar jag den!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst den :) Den är verkligen riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Håller med,flykten från Berganien
    ÄR en fantastisk bok.Det vore zåååå
    skönt att få slippa en del av lektionerna som på Denverton hall t ex.Min rektor skulle väl få hjärtattack om man föreslog det.
    Lärarna också hahahaha.

    //Iktoro//

    SvaraRadera
  4. Oj jag glömde tipsa om Hemligheten
    på perrong 13 av EI för några minuter sen!


    //Iktoro//

    SvaraRadera