19 november 2009

Hemskt att tjejer nedvärderar sig själva!

Idag hände en sak som gjorde mig lite ledsen och fundersam. En tjej jag känner nedvärderade sig själv och sade att hon är dålig i skolan, trots att hon i själva verket är jätteduktig. Jag tycker att det är hemskt att det finns så många tjejer som har dåligt självförtroende och låg självkänsla (självklart är det även hemskt med killar som inte är nöjda med sig själva, men det är vanligare att tjejer nedvärderar sig själva än att killar gör det).

En annan sak som gör mig både arg och ledsen är att både tjejer och killar säger "tjej" till killar de vill vara taskiga mot. Mot killar används "tjej" som något nedsättande, men när tjejer blir kallade "killaktiga", då anses det vara något positivt! Jag tycker verkligen inte att "tjej" ska användas som något nedsättande, alla människor är precis lika mycket värda, det spelar ingen roll om man är tjej eller kille.

Några bra böcker om tjejer som tar plats och verkligen inte nedvärderar sig själva är Tusen gånger starkare av Christina Herrström, Den mörka materian av Philip Pullman, Hungerspelen av Suzanne Collins och Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm.

6 kommentarer:

  1. Jag känner en tjej som är likadan, om skolarbete, utseende, och så anser hon att hon är tjock - hon säger att hon vill banta! har sagt ifrån i evigheter men det funkar inte det minsta...

    SvaraRadera
  2. Så synd att det inte fungerar. Ett tips är att ofta säga till henne att hon är smart, snygg och trevlig och andra saker i den stilen. Att andra ofta säger snälla saker kan kanske höja hennes självkänsla!

    SvaraRadera
  3. men matilda då,
    är du inte ledsen
    över det jag sa ? "/

    förlåt en en gång !

    SvaraRadera
  4. Nej, jag är inte alls ledsen! Jag har accepterat din ursäkt, så jag tycker att vi kan släppa det och gå vidare nu :)

    SvaraRadera
  5. Usch och fy för att ha så dålig självkänsla. Det är så synd , med tanke på att de som nedvärderar sig själva egentligen skulle kunna vara väldigt starka personer, och att de går miste om det..
    Själv blev jag mobbad som mindre, fick superdåligt självförtroende. Men jag klarade mig ur det och blev starkare som person.
    Jag håller med Matilda, det är alltid trevligt att få höra positiva saker om en själv, speciellt när man inte alls är nöjd med sig själv och speciellt om det kommer från en person som menar det.
    // Mumintrollet

    SvaraRadera
  6. Du har rätt, många hade nog kunnat vara mycket starka om de bara vågat försöka!

    Hemskt att du blev mobbad (ingen borde behöva bli mobbad), men skönt att du klarade dig ur det.

    SvaraRadera