11 augusti 2009

Zip

Zip är skriven av Elvira Birgitta Holm, som även har skrivit Månskensvargen.
Zip handlar om Bim. När Zeb en dag kommer in i Bims klassrum förändras allt. För både Bim och hennes kompis Zacke. Och det visar sig att det finns två Zeb, en pojke och en flicka. Zebrina och Zebastian. Zeb och Zeb, som ser ut som tvillingar men aldrig har träffat varandra förut. När de, Zeb, Zeb, Zacke och Bim, blir vänner kommer de på att Bim ska få ett annat namn. Ett namn på Z, som de andra. Zip får hon heta. Z blir deras tecken. Zip. Nästan som tsipór, fågel på hebreiska. Zeb, Zeb, Zacke och Zip blir mer än vänner. Alla fyra. Men går det? Kan man älska mer än en? Kan man älska varandra, när man är fyra personer? Och får man älska någon av samma kön? Det borde man få. Och enligt Zeb, Zeb, Zacke och Zip eller Bim får man det. Enligt Pablo, som går i samma klass som Bim och hennes vänner, får man det inte. De struntar i Pablo. Pablo, som är populär i klassen, är inte van vid att man struntar i honom. Pablo tycker inte om att någon struntar i honom. Och han är arg, arg för att Zebastian, Zebrina, Bim och Zacke försökt hjälpa Ki. Ki är Pablos flickvän, som han behandlat illa. Därför har de, mest Zebastian, sagt till Ki att lämna Pablo. Pablo är arg, och lovar Zebastian att han ska hämnas. Och allt håller på att sluta riktigt illa ...
Jag tyckte att Zip var väldigt, väldigt bra! Den skildrar väldigt mycket olika känslor och händelser, men jag tycker att allt hör dit. Jag har läst två böcker av Elvira Birgitta Holm, Zip och Månskensvargen, och vill väldigt gärna läsa fler!

4 kommentarer:

  1. Den där läste jag när den kom ut och jag minns att jag tyckte att den var jättebra. Jag kunde inte sluta läsa, utan sträckläste i stort sett... ;-)

    SvaraRadera
  2. Kul att du också gillar den!

    SvaraRadera
  3. I många inlägg har du läst böcker på engelska. har du någon förälder från england? Bara roligt att veta.
    Din blogg är jättebra!

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillar min blogg! Nej, jag har inte någon förälder från England.

    SvaraRadera