29 augusti 2009

Cirkelns bok

Cirkelns bok av A.J. Lake är den tredje och sista boken i serien Mörkrets tid. De två tidigare böckerna heter Drakens bok och Svärdets bok.
Böckerna handlar om Elspeth och Edmund, som har varsin förmåga. Edmund är en Ripente, han kan se genom någon annans ögon. Ripenter ses ofta som förrädare, och därför vill han inte att hans far, Kung Heored av Sussex, ska få veta något om Edmunds förmåga. Elspeth kan frammana ett kristallsvärd, det kristallsvärd som blev till när Ioneth offrade sig för att kunna förgöra den ondaste kraften av alla.
I slutet av den andra boken släpptes en farlig gud lös, en gud som är mäktig nog att ödelägga hela jorden. En enda kedja hindrar guden från att återfå sin fulla kraft. Ett svärd kan förstöra kedjan. Samma svärd är det enda som kan förgöra den onda guden. Svärdet tillhör Elspeth, och på grund av en sak som hände när guden släpptes lös kan hon inte längre frammana det. Kommer svärdet att komma tillbaka, och slutföra det uppdrag det skapades för? Vilka offer krävs för att rädda världen från undergång?
I en annorlunda värld av drakar och magi råkar Edmund och Elspeth tillsammans med sina vänner Cluaran, kapten Cathbar och Eolande ut för många otäcka och spännande äventyr.
Jag tycker att Cirkelns bok är väldigt bra, och jag tror att jag tycker att den är den bästa boken i trilogin. Alla böckerna i Mörkrets tid innehåller mycket spännande äventyr och många modiga människor som verkligen bryr sig om sina vänner. Böckerna i Mörkrets tid är väldigt spännande och jag rekommenderar dem verkligen!

3 kommentarer:

  1. Jag har läst första boken.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nästan att första boken är bäst, även om jag gillar alla i serien :)

    SvaraRadera
  3. Nathaniel: Om du gillade den första rekommenderar jag verkligen resten av böckerna i serien!

    Kristopher: Jag gillar också alla böckerna i serien, men jag är osäker på om jag tycker bäst om tvåan eller trean.

    SvaraRadera