3 augusti 2009

Blonde och lite andra böcker av Joyce Carol Oates

Jag har en ny favoritförfattare, Joyce Carol Oates! Jag har nyligen läst ut Blonde, och jag tror att den är den bästa bok jag någonsin har läst!
Blonde handlar om Marilyn Monroe, men är en roman och inte en biografi. Den är uppdelad i fem delar, Barnet, Flickan, Kvinnan, "Marilyn" och Senare i livet. Den första delen skildrar hennes väldigt jobbiga barndom. Hon visste inte vem hennes pappa var och hennes mamma var psykiskt sjuk och kunde inte ta hand om henne så bra. Då, när hon var liten, hette hon Norma Jeane Baker. Marilyn Monroe var ett artistnamn hon senare fick av Studion.
Efter att hennes mamma, Gladys, hade hamnat på sjukhus bodde Norma Jeane på ett barnhem och senare hos en fosterfamilj. Hon gifte sig första gången när hon var sexton år och var med i sin första film när hon var tjugofyra. Som "Marilyn" blev hon älskad över hela världen, men hon var ändå väldigt ensam. Hennes ensamhet skildras väldigt övertygande i Blonde, och berör mig väldigt mycket. Även om Blonde är en roman tror jag att den skildrar Marilyn Monroes liv, tankar och känslor väldigt bra. Vare sig den gör det eller inte så är den en helt underbar bok, som jag verkligen rekommenderar! Det känns väldigt tomt att ha läst ut den, och jag ser fram emot att läsa mer av Joyce Carol Oates.
Jag har läst tre av hennes ungdomsböcker, Stor i käften, Snygg och Vilda gröna ögon.
Stor i käften handlar om sextonåriga Matt Donaghy. Han skämtar om att spränga skolan i luften, men någon tar det på allvar och säger till rektorn, som ringer polisen. Matts föräldrar blir upprörda över att rektorn tagit det på allvar och stämmer skolan. Det gör många upprörda, och Matt är väldigt ensam och utanför en period. Han blir vän med Ursula Riggs, och vänskapen med henne hjälper Matt att ta sig igenom allt det jobbiga.
I Snygg blir några killar i skolans simlag upprörda för att de tycker att engelskläraren mr Tracy varit orättvis när han sänkt deras betyg. De sprider ut ryktet att mr Tracy är homosexuell, och skickar porrbilder till rektorn som de påstår tillhör mr Tracy. I skolans simlag finns även den snygga, omtyckta Darren Flynn, som en kväll i februari fick skjuts hem av mr Tracy. Darren anade att något var fel, han tyckte att mr Tracy betedde sig konstigt. Plötsligt händer det något, något hemskt som gör att allt blir mycket, mycket svårare att reda ut.
Vilda gröna ögon handlar om fjortonåriga Franky. Hennes pappa, Reid Pierson, är en känd sportkommentator och före detta idrottsstjärna. Hemma med sin familj är han inte lika underbar som på TV. Franky märker att något är fel mellan hennes föräldrar. Varför vill hennes mamma allt oftare åka iväg till sin stuga vid kusten? Och varför får Franky och hennes syster aldrig följa med för sin pappa? När mamman plötsligt försvinner misstänker Franky att hennes pappa har något med det att göra, men vågar inte säga något om det.
Allt jag har läst av Joyce Carol Oates hittills har varit fantastiskt! Jag ser fram emot att läsa mer av henne, och det finns mycket att välja på. Har någon några tips om vad jag ska läsa nu?

15 kommentarer:

  1. "Efter krashen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg"
    Den gillade jag ganska mycket. Hoppas du gillar den !

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Håller med dig om att Joyce Carol Oates är jättebra :)
    Om du inte redan gjort den så läs "Efter kraschen, tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg",
    En bra bok bara man kommer in i den :)
    // Mumintrollet

    SvaraRadera
  3. Just det ja!
    Jag läste för ett tag sen "Boktjuven" av Markus Zusak.
    Det är en lite annorlunda bok, speciellt med tanke på perspektivet, och kan vara ganska så jobbig emellanåt. Men jag tycker nog i slutändan om den mycket. Du borde läsa den !! :D
    // Mumintrollet

    SvaraRadera
  4. Joyce Carol Oates är bra. Jag har läst nästan alla hennes böcker förutom de två sista utgivna på svenska. "Dödgrävarens dotter" har jag hemma på skrivbordet, men den får ligga till sig lite ännu. sommarti8d är deckartid för mig.

    SvaraRadera
  5. "The Dark Lady of Amercan Letters" kallas ofta Joyce Carol Oates eftersom hon har en sällsynt begåvning för att skildra våld, sorg och desperation.
    Men de romaner av Oates som jag vill läsa flera gånger är de där jag på något sätt kan känna igen mina vänner eller där det anas en ljusning och en längtan att leva.

    Jag har en vän som jag tycker mycket om, men inte förstår mig på.
    Jag brukar kalla honom SNUSMUMRIKEN för det är just det han är. Han är en charmig, helt underbar och närvarande vän när han dyker upp, men så - plötsligt - är han försvunnen.
    Skulptören Adam Berendt, centralgestalten i MITT I LIVET. EN ROMAN OM KÄRLEK liknar Tove Janssons Snusmumrik och min käre vän.
    Bland annat därför är denna romanen min favorit-Oates.
    MITT I LIVET är ett psykologiskt läsäventyr med den avslöjar också vilken varm humorist Den Svarta Damen också är.
    En kvinna i boken som jag identifierar mig med, bokhandlaren Martina, ställer en existenstiell fråga:
    "Vad är det egentligen vi vill ha av varandra?"

    I en intervju svarar JCO på Martinas fråga så här:
    "Vi är på jorden för att kommunicera med varandra. Jag är helt övertygadom att vägen till insikt om änniskans själ går via litteraturen."

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  6. Jag vet en jättebra bok som jag håller på att läsa just nu. den heter ``om du läser det här är det kört´´. Av Pseudonymous Bosch.
    Den är inte av den författaren du ville ha men den är ju såååå bra!!!!!! Jag hoppas du tycker om den!

    SvaraRadera
  7. Jag har också läst Stor i käften och jag tyckte den var super bra. Tyvärr har jag inga tips att ge.

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket för alla tips!
    Jag har börjat på både Boktjuven och Efter kraschen tog jag mig samman bredde ut mina vingar och flög iväg, och vill gärna läsa klart båda.

    Om du läser det här är det kört har jag inte läst, men jag har läst Namnet på boken är hemligt, som är av samma författare. Jag tyckte att den var bra och ganska rolig.

    SvaraRadera
  9. Du hittar säkert någon bok som du kan läsa, hon har ju skrivt hur många som helst, och även under olika pseudonymer :)

    SvaraRadera
  10. Hejsan igen!
    Läste nyligen ut Blonde, och håller med dig om att denna är super :D
    Fastän JCO själv inte varit med i Norma Jeanes/Marilyns liv så känns det så himla verkligt.

    //Mumintrollet

    SvaraRadera
  11. Milane: Det är just det som är problemet :) Hon har skrivit så mycket att det är svårt att veta var man ska börja!

    Mumintrollet: Jag håller med! Kul att du också tycker så mycket om den (det är väl svårt att låta bli!)

    SvaraRadera
  12. snart ska jag läsa Blonde! Jag längtar!!!!

    SvaraRadera
  13. Nu har jag äntligen börjat läsa Blonde! Den är superbra! Jag förstår inte hur en författare kan vara så fantastiskt bra!!!!! Tack för tipset!!

    SvaraRadera
  14. Varsågod! Jag kan kan inte heller förstå hur hon kan skriva så bra. Det är helt otroligt!

    SvaraRadera
  15. Håller med om att JCO är super!
    Än så länge har jag bara läst
    Vilda gröna ögon och Stor i käften
    men de är några av de bästa jag
    läst.Och så ska jag läsa Blonde.

    //Iktoro//

    SvaraRadera