12 augusti 2009

Törst

Törst är skriven av Richelle Mead.
Den handlar om sjuttonåriga Rose Hathaway, som är dhampir. Dhampirer är en sorts vampyrer, en blandning mellan vampyrsorten moroi och människor. Moroi är levande, dödliga vampyrer som måste skyddas från strigoi, döda, onda vampyrer. Dhampirer tränas för att skydda moroi. Rose och hennes bästa vän Lissa, som är moroi, går på skolan S:t Vladimir. När boken börjar är Rose och Lissa på rymmen från skolan, eftersom Rose tror att det är farligt för Lissa att vara kvar. De blir hittade av beskyddare, utbildade dhampirer, och förda tillbaka till "säkerheten" i skolan. Men Rose är säker på att skolan inte är en säker plats för Lissa, eftersom Lissa har en mycket ovanlig egenskap. Den egenskapen vill många utnyttja, och därför är Lissa i större fara än någon annan moroi ...
Jag gillar Rose, eftersom hon är häftig och gör precis som hon vill. Jag tycker mest de avsnitt i boken där Rose verkligen visar hur tuff hon är. Jag är inte så förtjust i bilden av goda vampyrer som går på fester, bryr sig om kungligheter, går i kyrkan och sprider rykten om varandra. Törst är spännande, men den är inte riktigt min typ av bok. Törst är den första delen i serien Vampire Academy.

5 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok.

    Har du läst Uglies?

    SvaraRadera
  2. Har du läst boken Flickan som var vacker i onödan?

    SvaraRadera
  3. Ska stämma in med Madeleine och tipsa om Scott Westerfeld "Uglies", och de andra böckerna i serien : "Pretties", "Specials" och "Extras". "Uglies" heter "Ful" på svenska, och jag har för mig att "Pretties" också har kommit ut på svenska :)
    Samma författare har också skrivit en annan bok som heter "parasit". Den är nog snäppet bättre än "Uglies" tycker jag :)
    // Mumintrollet

    SvaraRadera
  4. Kajsa: Nej, det har jag inte. Tack för tipset.

    Madeleine och Mumintrollet: Ja, jag har läst både Ful och Ful eller snygg (som Uglies och Pretties heter på svenska) och skrivit om dem på bloggen.

    SvaraRadera
  5. Vampire academy, ÄGER.

    SvaraRadera