12 augusti 2009

My Story

My Story är en bokserie där olika personer i påhittade dagböcker berättar hur det var att leva i olika tider. Jag har läst sex My Storyböcker, Anne Boleyn and me av Alison Prince, Mill Girl och Pompeii av Sue Reid, Highway Girl av Valerie Wilding, Blitz av Vince Cross och The Great Plague av Pamela Oldfield. Jag tycker väldigt mycket om alla de böckerna, och berättar här om tre av dem.

Highway Girl av Valerie Wilding
Susannah lever i England på 1600-talet. När hennes och hennes bror Dominics föräldrar dör ger sig Dominic av till Amerika för att tjäna pengar. Susannah får bo hos sina avlägsna släktingar, familjen de Gracy. Där får hon bo i en liten stuga, Keeper's cottage, en bit bort från familjen de Gracys hus. I det stora huset får hennes hund, Jack, inte vara, eftersom Juliana de Gracy är livrädd för hundar. Juliana är dottern i familjen de Gracy, och hon gör vad hon kan för att Susannah ska få det jobbigt. Juliana kallar Susannah för Susan, ett namn hon tycker passar bäst för en tjänare och därför passar Susannah alldeles utmärkt.
När Susannah får veta att Dominic är dödligt sjuk och kan räddas om hon skickar pengar är Susannah beredd att göra nästan vad som helst för att få ihop pengarna ...

The Great Plague av Pamela Oldfield
Fjortonåriga Alice Paynton bor i London med sin pappa och moster. Året är 1665, och staden härjas av pesten. Sjukdomen sprider sig genom staden, och Alice pappa tycker att Alice ska åka till Woolwich och bo hos hans bror tills faran är över i London, men hon vägrar och vill vara kvar i London med sin familj och sina vänner. När Alice moster drabbas av pesten är Alice säker på att det är hennes fel, på grund av en sak som hände när pesten inte funnits i staden så länge. Eftersom hennes moster är smittad får Alice inte lämna sitt hus, och hon vet inte var hennes pappa är.
När hon till slut får komma ut bestämmer hon sig för att ta sig till Woolwich, men det blir svårare än hon trott ...

Blitz av Vince Cross
Edie och hennes familj bor i London under andra världskriget, men trots faran har hennes föräldrar lovat att inte skicka bort henne och hennes lillebror Tom. Till slut blir de tvungna, eftersom det är för farligt att vara kvar i London. Edie och Tom evakueras till Cardiff och bor hos paret James, som inte alls är trevliga mot dem. När mr James bestraffar Tom på ett riktigt otrevligt sätt bara för att Tom sagt ett fult ord tycker Edie att det har gått för långt ...
My Story är berättelser, men man lär sig ändå väldigt mycket historia av att läsa dem.

5 kommentarer:

  1. Hej Matilda! Det är Rasmus. Dom här böckernaa vill jag värkligen läsa. Tack för tipset.
    // Rasmus

    SvaraRadera
  2. Jag har läst tre av böckerna, och jag ska absolut läsa fler. tack för My story-böckerna, som jag ju har fått av dig!

    SvaraRadera
  3. Rasmus: Jag tycker verkligen att du ska läsa dem!

    Lollo: Varsågod :) Jag ska också läsa fler.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Boken verkar bra.
    Jag älskar historiska böcker.
    Har läst nästan alla Maj Bylocks.

    Jag har läst de två första i en annan jättebra historisk serie också:
    "Tillbaka till Pompeji" och "Jag är ingen häxa"
    De handlar om Theo och Ramona som
    råkar göra tidsresor till olika
    tider och olika platser.

    /Eldina
    Du kanske ska prova, de är jättebra!

    SvaraRadera
  5. My Story-böckerna är väldigt bra! Jag har läst nästan alla böckerna av Kim M. Kimselius, och håller med dig om att de är väldigt bra!

    SvaraRadera