20 augusti 2009

Fyren och stjärnorna

Fyren och stjärnorna är skriven av Annika Thor och hennes man, Per Thor.
Den handlar om fjortonåriga Blenda och hennes fyra år yngre bror Erik. De bor i Göteborg tillsammans med sin mamma. Deras pappa har varit försvunnen i sju år, och deras mamma har slutat hoppas att han ska komma tillbaka. När en främmande man kommer på middag hemma hos dem tror Blenda att han ska hjälpa Erik att få en bra utbildning, men varför har han i så fall med sig blommor till hennes mamma? Det visar sig att han inte alls är där för Eriks skull, utan för att träffa deras mamma. Han är fyrmästare och heter Carl Nordström. Fyrmästaren och Tora, Blendas och Eriks mamma, har bestämt att de ska flytta ihop och bo i fyrmästarens hus vid fyren. Fyrmästaren är en väldigt sträng styvfar för Blenda och Erik, och Blenda tycker inte om honom. Hon är säker på att han aldrig kan ersätta hennes pappa. Erik tycker inte direkt illa om sin "styvfar", som lärt honom att tända fyren. Men Erik älskar djur, så när fyrmästaren skjuter en mås i vingen blir Erik upprörd. Erik tar hand om måsen, och ser till att såret i vingen läker. Till slut bestämmer fyrmästaren sig för att göra sig av med med måsen, men det går inte riktigt som han har tänkt sig. Det slutar med att Blenda och Erik får vara själva på ön över dagen, och under den dagen förändras allt ...
Fyren och stjärnorna är en väldigt, väldigt bra, spännande och intressant bok. Annika Thor har även skrivit bland annat Vad skulle du ha valt?, Nu, Imorgon! och böckerna om Steffi och Nellie, En ö i havet, Näckrosdammen, Havets djup och Öppet hav. Jag tycker väldigt mycket om alla böcker jag har läst av Annika Thor, och rekommenderar verkligen både Fyren och stjärnorna och de andra böckerna!

7 kommentarer:

  1. heeej !!
    jag älskar oxå att läsa, jag undrar om vi kan prata lite på msn elr brevkompisar elr något så kan vi tipsa varandra om olika böcker ?!
    Jag har oxå en blogg, den heter flizan97.blogspot.com !
    Kommentera den så vet jag om du vill elr inte !
    Kramar flisan !

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul med bokrecensioner på blogg :)
    Såg dig i KP så va bara tvungen att kika förbi :)

    SvaraRadera
  3. hejhej jag såg dig också i kp, jag är en bokmal, jag har precis startat en blogg du får gärna kolla på den, du skriver superbra bokrecentioner verkligen =D=D När jag hörde namnet och såg boken så tilltalade det inte mig alls men när jag läste så blev jag jätte sugen på att läsa den =D
    Härär min blogg http://bokfilmochspel.blogg.se

    och sen har jag en fråga hur får man läsare till bloggen?

    SvaraRadera
  4. Flizan: Vi kan väl tipsa varandra om böcker på våra bloggar?

    Amy: Kul att du gillar bloggen!

    Fanny: Kul att du vill läsa den! Den är väldigt bra.

    SvaraRadera
  5. Boken verkar bra. Ska kolla efter den. Jag älskar också böcker. Verkar kul med en blogg.

    /Eldina

    SvaraRadera
  6. Eldina: Den är bra!

    Anonym: Hej hej på dig själv!

    SvaraRadera