9 februari 2009

Resan till den gyllene staden


Resan till den gyllene staden är skriven av Kevin Crossley-Holland. Den är ungefär som en fortsättning på Riddarkungen, den sista boken i Kevin Crossley-Hollands Arthurtrilogi. När Arthur kommer hem från korståget i Riddarkungen upptäcker han att hans vän Gatty är försvunnen. De har inte träffats på tre år, så Arthur har längtat efter att få träffa sin vän. Arthur får veta att Gatty har gett sig av till godset Ewloe, för att vara lady Gwyneths kammarjungfru. Och inte nog med det. Lady Gwyneth har nämligen bestämt sig för att ge sig av på en pilgrimsfärd till Jerusalem, och Gatty ska följa med henne. Resan till den gyllene staden är Gattys berättelse. Den handlar om vad hon råkar ut för på vägen till Jerusalem. Och det är väldigt mycket. Gatty är inte van vid att vara kammarjungfru. Hon vet allt om att arbeta hårt och att vara fattig, men hon vet inte så mycket mer. Gatty är nyfiken av sig, och vill gärna lära sig mer. Hon hamnar i knipa många gånger, och en dag går det riktigt illa. Gatty och lady Gwyneths andra kammarjungfru, Nest, träffar signor Umberto de Malaxa. Han säger att han behöver deras hjälp. Han ska inte få behålla sin mark, eftersom han inte har någon arvinge. Han ber Gatty att klä ut sig till hans fru, och Nest ska vara hennes kammarjungfru. Han ska låna ett spädbarn och säga att det är hans. Men dagen de ska visa upp spädbarnet blir Nest sjuk, och Gatty får gå själv. Alltsammans tar längre tid än Gatty hade väntat sig När hon kommer tillbaka till pilgrimernas skepp har det redan gett sig av. Kommer Gatty kanske inte komma till Jerusalem? Hon som av en speciell anledning absolut måste dit. Och även om hon kommer till Jerusalem, kommer hon någonsin komma hem igen?
Det kan man undra. Jag undrar inte, jag vet. Men jag tänker inte berätta. Vill du veta får du läsa boken själv, och det tycker jag verkligen att du ska göra. Jag tycker att Resan till den gyllene staden är en fantastisk bok, precis lika bra som böckerna om Arthur. Det fungerar nog att läsa den här boken utan att ha läst böckerna om Arthur, men jag rekommenderar att man läser dem först.

2 kommentarer:

  1. Hej Matilda! Är verkligen imponerad av din blogg. Jätteroligt att läsa vad du tycker om böckerna - det är inte många av dem som jag har läst.
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad roligt att du tycker om bloggen! Du borde verkligen läsa fler av dem jag skrivit om, som du sett tycker jag mycket om dem flesta!

    SvaraRadera