18 februari 2009

The Amazing Story of Adolphus Tips

The Amazing Story of Adolphus Tips är skriven av Michael Morpurgo. Michael Morpurgo har bland annat skrivit The Butterfly Lion, Born to Run och This Morning I Met A Whale. The Butterfly Lion, The Amazing Story of Adolphus Tips och Born to Run ingår i Animals Collection. De är tre böcker som handlar om olika djur. The Butterfly Lion handlar om ett lejon, The Amazing Story of Adolphus Tips handlar om en katt och Born to Run handlar om en hund. Jag har läst The Butterfly Lion och The Amazing Story of Adolphus Tips. Jag håller just nu på med Born to Run. Jag tycker väldigt mycket både böckerna i Animals Collection och This Morning I Met A Whale.
The Amazing Story of Adolphus Tips utspelar sig under andra världskriget. Lily Tregenza bor på en gård i en by vid den engelska kusten. Hon och hennes familj märker inte så mycket av kriget, inte förrän de får veta att de måste flytta. Ingen får längre bo i byn, området behövs när de allierades soldater måste öva inför invasionen av Frankrike. Lily, hennes familj och hennes katt Tips tvingas lämna sitt hem, men det går Tips inte med på. Hon återvänder till byn, och kommer inte tillbaka på länge. Lily har lärt känna den amerikanska soldaten Adie, som lovar att leta efter Tips. Men det dröjer, och katten kommer inte tillbaka. Till slut tar Lily sig in på det förbjudna området och letar efter Tips. Kommer katten någonsin tillbaka? Och när Lilys vän Adie ska ut i kriget, kommer Lily att få träffa honom igen? The Amazing Story of Adolphus Tips är Lilys dagbok, där hon berättar vad som händer och vad hon tycker och tänker om det.

8 kommentarer:

  1. Det är den =D Kommer mer imorgon!

    SvaraRadera
  2. Kul! =D
    Förresten så verkar du vara en väldigt trevlig tjej! Även om du är ett år yngre så läser du mer än mina kompisar, de är helt omöjliga att prata böcker med, förutom en.. TACKOCHLOV att jag har "upptäckt" din blogg!

    SvaraRadera
  3. Det var jag som var anonym.. Blev lite tokigt när jag skrev kommentaren..

    SvaraRadera
  4. Förresten,
    Är boken på svenska? Har för mig att du har skrivit om " The Butterfly Lion " tidigare, och då var den på engelska...

    SvaraRadera
  5. Det märks att du gillar bloggen! Vad glad jag blir =)

    Nej, "The amazing story of Adolphus Tips" är inte på svenska.

    Böckerna i Animals Collection finns inte översatta till svenska.

    På svenska av Michael Morpurgo finns bland annat "Kensukes rike" och "Det sovande svärdet".

    SvaraRadera
  6. Vad tråkigt att de inte finns på svenska =(... Är inte så bra på engelska, så jag skulle aningen läsa vidare utan att förstå något eller behöva slå upp typ vart femte ord i en ordbok..
    Då får jag läsa de andra på svenska istället!

    SvaraRadera
  7. De böckerna som finns på svenska är också bra, även om jag tycker att de på engelska är bättre.

    Jag tycker att du kan prova att läsa den, eftersom varken den eller någon annan bok i Animals collection är särskilt svårläst.

    Nu blev det inget inlägg igår, det blev ett långt idag istället =D

    SvaraRadera