17 december 2011

Någonting väldigt fint

"Under frukosten spelade Vidar cello. Han åt inte med oss andra, utan hastade bara förbi oss med instrumentet i högsta hugg i ena handen, stråken som ett vapen i den andra. Den blanka lacken och utsirningarna i det mörka träet kändes som en främmande fläkt av överklass bland allt det nedslitna, ofärgade och lantliga. Någonstans bakom huset satte han sig så, hetsade taglet över strängarna.
"Jaha, nu behöver Vidar vara i fred", sade Felicia.
"Det där lugnar honom", förklarade Susanna, fridfullt tuggandes på sin smörgås, i en helt annan rytm än musikens. Tydligen var vildsint celloackompanjemang till måltiderna ingenting som förvånade dem.
Ibland tycktes tonerna helt sakna takt och melodi, var bara som små skrik under stråken. Samtidigt som jag hade svårt att få riktig matro kunde jag inte låta bli att lyssna. Tidigare hade jag nog föreställt mig cellon som något slags lite större fiol, men nu hörde jag hur mycket djupare tonomfånget var. Ibland var ljudet så dovt att det vibrerade på gränsen till det hörbara, och ändå fanns de riktigt ljusa tonerna där, när han sökte dem."

Jag läser Utanmyr av Sofia Nordin, och förstår att Sofia Nordin har träffat en cello. Jag börjar till och med misstänka att hon själv spelar cello. Senare i boken säger Vidar nämligen såhär om en liten violinist han lär spela cello: "Han har en sådan talang, den borde inte slösas bort på att spela fiol. Fiol är det så många andra som kan spela."

4 kommentarer:

  1. Har du läst Att ringa Clara? Ännu en cellobok!

    SvaraRadera
  2. Nej, det har jag inte. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Sofia Nordin är en jätteduktig författare! Jag har även träffat henne i verkligheten när hon kom till vårt bibliotek och berättade om några böcker hon har skrivit och jag skulle gärna vilja läsa fler böcker av henne. Som tur var fick jag en bok av Sofia Nordin som heter Förlåt Elina. Jag har redan läst den, men den är jättebra!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig! Vad kul, tänk vad spännande det vore om hon kunde komma till mitt bibliotek någon gång! Jag tycker att Natthimmel är helt fantastiskt underbar, har du läst den?

    SvaraRadera