2 december 2011

Juklappsbyte Large

Här kommer mina svar till frågorna som ska hjälpa min bokvän i En bok om dagens bokbyte, Juklappsbyte Large:

Om böcker:
* Vilken genre eller författare gillar du bäst?

Mina böcker och deras författare känns lite som mina vänner, det är omöjligt att välja vem jag tycker bäst om. Det kan ju vara så att jag har glömt någon, men några av de bästa är Joyce Carol Oates, Haruki Murakami (jag älskar Fågeln som vrider upp världen och Kafka på stranden, men är inte alls så förtjust i Norwegian Wood), Jonas Hassen Khemiri, Vibeke Olsson, Philip Pullman, Barbara Voors, Jane Austen och systrarna Brontë.

* Vilken genre eller författare är du nyfiken på?

Sedan det förra bokbytet har jag faktiskt inte tagit tag i min nyfikenhet på tysk litteratur. Jag har läst klart Upptäckten av currywursten, och jag tyckte mycket om den! Alltså blir mitt svar på den här frågan samma som förra gången, nämligen tyska böcker.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?

Om jag kunde drömma, den första Twilightboken, var ingenting för mig och fick mig att känna att jag inte ville läsa fler vampyr- eller varulvsböcker för tonåringar (därmed inte sagt att jag ogillar vampyrer - jag vill hemskt gärna läsa till exempel Bram Stokers Dracula). Dan Browns Da Vinci-koden fastnade jag inte alls i, och jag gillar inte chick-lit.

* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?

Jag samlar på alla mina favoritförfattare. Av Joyce Carol Oates har jag alla ungdomsböckerna, Svart flicka, vit flicka, Little Bird of Heaven och Älskade syster. Av Murakami har jag Fågeln som vrider upp världen och Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Jag har Ett öga rött, Montecore och Invasion av Jonas Hassen Khemiri. Av Vibeke Olsson har jag och har läst Ulrike-böckerna, Molnfri bombnatt, Skymningens nådatid och Murkronan. Av Philip Pullman har jag His Dark Materials (på både svenska och engelska, på engelska har jag till och med två ex av den första), The good man Jesus and the Scoundrel Christ, Once Upon a Time in the North och Lyra's Oxford. Jag har Emmy Moréns dubbla liv och Islossning av Barbara Voors. Av Jane Austen har jag allt. Av Emily Brontë har jag Wuthering Heights, av Anne Brontë har jag Agnes Grey och av Charlotte Brontë har jag Jane Eyre och The Professor.

* Finns det någon lista publicerad, över vad du har läst genom åren?

Nej, det finns det inte. Jag har försökt skriva läsdagbok ibland, men det brukar inte gå så bra. Varje gång jag börjar känner jag att "den här gången kommer jag att komma ihåg att skriva i den, även om jag aldrig gjort det förut", men naturligtvis har det inte blivit så hittills.

* Annat litterärt, värt att veta..?

Språket är något av det allra viktigaste för att jag ska tycka om en bok. Om jag inte gillar språket kan jag inte komma in i en bok, och då spelar det ingen roll hur bra historien är.

Om ätbart:
* Vad äter du för godis?

Choklad, helst mörk. Jag äter inte godis med gelatin i (eftersom jag vegetarian), är inte så förtjust i sådant som är jättesött, gillar inte lakrits och tycker inte speciellt mycket om vit choklad.

* Naturgodis - ätbart eller inte..?

Jättegott, särskilt rostad, saltad majs och chilinötter.

* Dricker du te eller kaffe? Favoriter? Odrickbart?

Jag dricker inte kaffe, men jättemycket te! Jag gillar inte fruktte, men dricker gärna olika sorters grönt te. Mitt absoluta favoritte är lapsang, men jag har redan tre påsar (löste, alltså) lapsang i teskåpet, så jag önskar mig inte mer!

Annat:
* Hobby?

Jag spelar cello, läser, dansar, skriver, fotograferar och går på teater!

* Favoritfilm?

Liksom favoritförfattare är det svårt att välja, men några filmer jag gillar är The Reader, Black Swan, Juno, Det regnar alltid i Provence, Little Miss Sunshine, Stardust och Amelie från Montmartre.

* Favoritmusik?

Några artister jag gärna lyssnar på är Regina Spektor, Laleh, Miss Li, Melissa Horn, Taylor Swift och Imogene Heap. Annars lyssnar jag mycket på klassisk musik, och då är barocken min favoritepok. Om jag måste välja en favoritkompositör blir det antagligen Vivaldi eller Bach.

* Stjärntecken? Favoritfärg?

Fiskarna. Jag gillar ljusa, lite kalla grönblå färger, men även mörka, varma röda. På vintern längtar jag efter grönt, rosa, gult och alla andra ljusa våriga färger, medan jag även älskar alla fantastiska höstfärger. Just nu känner jag mig alltså väldigt sugen på något vårgrönt, ljusgult eller skirt, blommigt rosa.

* Samlar du på något?

Fina bokmärken och små anteckningsböcker (och böcker, naturligtvis)!

1 kommentar:

  1. Gillar också Amelie från Montmartre. Den har jag sett många gånger...

    SvaraRadera