26 oktober 2011

Tintin och jag

Inför att den nya Tintinfilmen, Enhörningens hemlighet, kommer Bonnier Carlsen att ordna en bloggstafett om Tintin. Den ska jag vara med i! I det mejl jag fick frågan om jag ville vara med fanns även frågan vad jag hade för relation till Tintin. Min första tanke var ”nej, det här går inte. Jag har ingen relation till Tintin överhuvudtaget!”. Jag hade faktiskt aldrig läst Tintin, och förstod inte hur jag skulle kunna skriva någonting om honom. Jag har nu läst två Tintin-böcker, dubbeläventyret Enhörningens hemlighet och Rackham den rödes skatt. Innan dess bestod mina kontakter med Tintin av att jag hade sett en film (Tintin i piraternas våld, en av de två enda filmerna om Tintin med riktiga skådespelare) på en fransklektion i våras och av att jag för längesedan sett några avsnitt av Tintin när de visades på sommarlovsmorgon.

Det jag minns mest från filmen är musiken. Samma toner spelas om och om igen, i olika tempo beroende på stämningen i filmen. Melodin fastnade direkt och jag gick och sjöng på den i flera veckor. Jag minns att jag tyckte att det var lite läskigt att skådespelarna var så lika de tecknade karaktärerna (för jo, även om jag inte hade någon relation till Tintin visste jag naturligtvis hur han ser ut). Av själva handlingen minns jag faktiskt inte jättemycket, eller, jag gjorde inte innan jag läste de två Tintinböcker jag nyss läst. Det är nämligen såhär, att trots att Tintin i piraternas våld som jag har förstått det inte är baserad på någon av böckerna känns den väldigt inspirerad av Enhörningens hemlighet och Rackham den rödes skatt. Tintin och kapten Haddock får höra talas om en skatt som en gång tillhört en förfader till kapten Haddock och ger sig ut på en båtresa mot en avlägsen ö för att leta reda på den. Dupondtarna och professor Kalkyl följer med, och professor Kalkyl svänger med en pendel som han tror kan hitta skatten. Det pendeln säger verkar jättekonstigt och Tintin och kapten Haddock avfärdar det Kalkyl säger, men i slutändan visar det sig vara han som har rätt.

Efter att ha läst böckerna är jag säker på att jag visst har en relation till Tintin. Jag tycker mycket om honom, och vill gärna läsa mer. Jag ser fram emot att se Steven Spielbergs och Peter Jacksons animerade film som har premiär om bara några dagar. I de funderingar jag har inför den finns förhoppningen att musiken kommer att vara bra. När jag tänker efter tror jag faktiskt att jag har haft en relation till Tintin mycket längre än jag har trott, men det är först nu jag har insett hur den ser ut.

7 kommentarer:

  1. När jag var 8-9 år var jag helt fast i Tintin-träsket,jag hittades nästan alltid med näsan i en serie med honom(på franska så klart:jag är ju halvfransk).Nu ser jag knappt åt de...men nu,med tanke på den nya filmen och allt ska jag nog läsa om de snart!:)

    SvaraRadera
  2. Jag är faktiskt lite skeptisk till den här Tintin-filmen. Tintin ska inte vara i 3D.

    SvaraRadera
  3. På något sätt gillar jag Tintin, utan att ha läst en enda bok om honom! Bara sett lite av filmerna, men jag kommer knappast ihåg handlingen...

    SvaraRadera
  4. Hur kommer filmen vara utan den musiken. Egentligen borde det blivit tjatigt med samma musik, men det gjorde verkligen filmen speciell.

    SvaraRadera
  5. Vi har massa VHS-filmer med tintin kommer ihåg att jag älskade att titta på det när jag var liten!
    Ska bli spännande om den nya filmen håller samma mått ;)

    SvaraRadera
  6. Iktoro: Jag har faktiskt inte upptäckt Tintin alls tidigare, men jag är glad att jag har gjort det nu!

    Linn: Ge den en chans! Den kan vara jättebra.

    Lovisa: Jag gillar också Tintin - även om jag inte har träffat på honom så mycket!

    Lollo: Precis, även om det var lite tjatigt var det väldigt trivsamt. Hur den nya är får vi se imorgon!

    Bokparadiset: Jag har inte jättemycket att jämföra med, men det ska ändå bli jättekul att se filmen!

    SvaraRadera
  7. Samtidigt så är jag ändå ganska kritisk.De har t ex döpt om Dupontarna till Thompson och Tomphson eller något i den stilen,och Milou till Snow,vilket är helt fel.Varför undrar jag?Det kan hända jag har fel,men det var en massa andra saker som inte stämde så jag är som sagt ganska kritisk.

    SvaraRadera