29 januari 2011

Spindelbarnen

Spindelbarnen är skriven av Gudrun Wessnert.

När Sam står på trappan till Syster Elsibes barnhus för hittebarn och vanföra, platsen där hon ska bo, funderar hon på om det finns något som heter hem. Om hon någonsin hört hemma någonstans, vad som fanns innan hon hamnade på gatorna och började leta mat i soptunnor. Redan när hon ser fru Klopke och fröken Imperton, de två systrarna som driver barnhuset, är hon säker på att hon inte kommer att hitta ett tryggt hem hos dem. "Jaså, det är klumpfoten som anländer. Men måste ni låta henne smutsa ner trappan? Den är nyskurad", är det första hon hör någon av dem säga.

På barnhuset lär Sam känna sex andra barn, Immy som hittades på en kyrkogård, Val vars föräldrar sitter i fängelse, Adam Siggs som vid en olycka fick en fördjupning i sin mage där han nu förvarar sin tama groda, Tanja som hittades i en källare och då var så mager att man tänkte ge henne till hundarna, tysta blyga Ann och Rosie, som förutom att hon under Sams första kväll kommer med varningen "ät aldrig svamppaj" är lika tyst som Ann. Svamppajen tillagas, liksom all annan mat på barnhuset, av kokerskan Cornelia Pratt som inte kan skilja på giftsvamp och ätbar svamp. Om barnen skulle bli förgiftade skulle resten av samhället inte sakna dem, Cornelia Pratt skulle inte bry sig och fru Klopke och fröken Imperston skulle bara bli glada.

Reglerna på barnhuset är oerhört stränga, och den som inte lyder blir inlåst i den mörka, kalla källaren som är full av råttor. De andra barnen vet att de behandlas illa, och att de borde ha det mycket bättre, men det är bara Sam som tror att det är möjligt att skapa ett bättre liv. Att komma ifrån barnhuset går inte, säger de andra, som helt gett upp hoppet. Inte heller Sam vet hur hon ska göra för att rädda sig och sina nya vänner, men hon vet att något måste göras. Runt omkring sig ser hon tecken på krafter mycket mäktigare än fru Klopke eller fröken Imperton någonsin skulle kunna föreställa sig, men är de som besitter dessa krafter villiga att hjälpa henne?

Den här boken pratade Gudrun Wessnert om när hon kom till vår klass och pratade om sina böcker och sitt skrivande i november 2009. Redan då blev jag sugen på att läsa den, och blev därför mycket glad när den kom! Jag blev inte besviken, Spindelbarnen är en superbra bok som jag verkligen rekommenderar!

6 kommentarer:

  1. Den här tycker jag låter väldigt spännande - jag hade nog gillat den mycket om jag läst den på mellanstadiet. Jag funderar över om det kan vara en bra present till en 9-åring jag känner. Eller tror du att hon kanske är lite för ung?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det passar jättebra!

    SvaraRadera
  3. Den låter väldigt spännande tycker jag. Jag har för mig att jag läst någon bok av Gudrun Wessner innan men kommer inte på vad den heter!

    SvaraRadera
  4. Jag ÄLSKAR spindelbarnen.Vet du
    ifall det kommer nån fortsättning
    Matilda?Och så vill jag tipsa om
    Tvillingarna Thornwaites testamente
    av Gareth P. Jones.Boken är jättebra.

    //Iktoro//

    SvaraRadera
  5. Tvillingarna Thornwaites har jag precis läst. Den är kul!

    SvaraRadera
  6. Jag vet faktiskt inte om det kommer någon fortsättning, men jag har för mig det!

    Tvillingarna Thorntwaites borde jag kanske läsa, eftersom ni tipsar om den båda två!

    SvaraRadera