6 januari 2011

Nyckelbarnen

Nyckelbarnen är skriven av Sara Kadefors.

Siri går i femman och brukar tillbringa eftermiddagarna på fritidsgården. Hon hatar att vara ensam hemma, men när fritidsgården stängs ner måste hon vara själv ända tills hennes föräldrar kommer hem sent på kvällen. Siri har inte riktigt några kompisar, hon är inte mobbad och ingen är elak mot henne, men hon är ändå lite utanför. "Bli kompis med Linn", föreslår Siris mamma, som inte förstår hur omöjligt det är. Linn bor visserligen i en lägenhet i samma hus som Siri, men de har absolut ingenting gemensamt. Medan Siri mer känner sig som en blek, ful och trist råtta jämför hon Linn med en gullig räv. Hur skulle Siri kunna bli kompis med Linn, som har kort rosa jacka, blankt, brunt lockigt hår och en mamma som stinker parfym?

I Siris hur bor även Leo, som går i samma klass som Siri och Linn. Leo är väldigt stökig, han kan inte sitta still och han gör alltid tvärtemot vad läraren Maggan säger. Både Siri och Linn upplever att Maggan är orättvis mot Leo, och det är en av anledningarna till att de, trots vad Siri trodde, faktiskt börjar umgås. Även Linn och Leo har tråkigt på eftermiddagarna, och de tre upptäcker att de har väldigt roligt tillsammans. De är allesammans arga på Maggan, och på hela resten av vuxenvärlden. På Siris föräldrar, som säger att de ska resa bort men sedan ändå går omkring på samma gator som Siri, Linn och Leo. På de som bestämt att fritidsgården ska stänga. De bestämmer sig för att hämnas, och det visar sig att Linn är mer än bara gullig och rolig. Hennes hämdplaner är nästan läskiga, tycker Siri, men vågar inte säga ifrån. Då kanske Linn blir arg och försöker hämnas på henne i stället.

Jag var inte jätteförtjust i Nyckelbarnen, den är långt ifrån lika bra som Sara Kadefors Augustprisbelönade Sandor slash Ida. Jag tycker inte att Nyckelbarnen känns speciellt trovärdig. Läraren Maggan är överdrivet orättvis, och framställs bara som jobbig, tjatig och elak (när jag faktiskt förstår att hon blir arg på Leo, som jag skulle tycka att det var ohyggligt jobbigt att gå i samma klass som). Även Linn känns ganska överdriven, de saker hon gör känns inte riktigt som något en elvaåring skulle kunna göra utan att hennes vänner skulle bli mer förvånade än vad Siri, Leo och andra människor i deras omgivning blir.

Nej, Nyckelbarnen är ingen bok jag rekommenderar, den nådde tyvärr inte upp till de höga förväntningar jag hade efter Sandor slash Ida. Om du läst Nyckelbarnen men, liksom jag, inte gillade den, så är det absolut inget skäl att inte läsa Sandor slash Ida, som verkligen är superbra!

7 kommentarer:

  1. Du skriver riktigt bra och jag gillar dina boktips, har du förresten läst någon bok av Ann Brashares? :)

    / http://www.agnesallees.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Tack! Nej, det har jag inte.

    SvaraRadera
  3. Jag passar på att säga hej när jag ändå är här och vill samtidigt tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se.
    Där kan du se mina tavlor, foton, modekollage m.m. Dessutom kan du just nu delta i min senaste tävling.
    Lycka till och ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag tänkte bara tipsa om en tävling som jag har i min blogg där man kan vinna boken Graceling!

    Titta gärna in! Kram /Pia :D

    SvaraRadera
  5. den borde jag läsa eftersom jag var nyckelbarn :)

    SvaraRadera
  6. Det är synd att du inte gillade
    Nyckelbarnen,för själv gillar jag
    den jättemycket.Men man har ju olika smak.Föresten jag såg att
    du har namnsdag nästa måndagen,
    grattis i förskott.

    //Iktoro//

    SvaraRadera
  7. Tyckte inte heller om Nyckelbarnen och blev väldigt besviken då Sara Kadefors är en favorit.

    SvaraRadera