9 januari 2011

Underfors

Underfors är skriven av Maria Turtschaninoff.

Alva minns allting. Hon tvingar sig att komma ihåg varje detalj hon ser på vägen hem från skolan. Kvinnan med taxen hon mötte hade sitt gråa hår i en hästsvans, en beige jacka som matchade hennes halsduk och mörklila glasögon. Mannen som sopade gatan hade röd keps, blå overall, stripigt hår och verkade förkyld. Minns Alva inte allt, om hon till exempel glömt hur kvinnan hon krockade med såg ut, straffar hon sig själv genom att räkna upp en massa meningslösa saker hon lagt på minnet. I en tillvaro där mycket är ganska osäkert får alla dessa saker Alva kommer ihåg henne att känna sig trygg. Alva minns precis allting, alltid. Det är därför hon blir så förvirrad när ordet minns dyker upp överallt i hennes liv. Som självlysande bokstäver på hennes fönster. Format av spindelnät i terrariet hon har i sitt rum. Till och med nattfjärilarna som kommer in i huset sätter sig så att deras kroppar bildar ordet. Men vad ska Alva minnas? Det finns ingenting hon inte redan minns. Eller?

Joel drömmer om en tjej som går i hans skola. Hon som har färgat sitt hår rosa och inte har några vänner, men inte verkar vilja ha några heller. Hon som är hur självsäker som helst, hon vars knän nästan nuddar Joels när de sitter vid samma bord i matsalen. Alva. Helst av allt skulle han vilja fråga henne om hon vill gå ut med honom, men han vågar inte. Han är rädd att Alva ska skratta åt honom, han tror inte att tuffa, starka Alva skulle bry sig om någon som är så feg och mesig som han.

Alva kommer ihåg allting som har hänt efter. Före, som är tiden från det att hon föddes till det att hon var ungefär tre år gammal och blev adopterad, minns hon ingenting av. Hon vet inte alls vad det egentligen var som hände mellan före och efter, men när meddelandena dyker upp överallt runtomkring henne kommer mer och mer tillbaka. Någon höll i henne och skyndade genom en tunnel för att släppa ut henne genom en lucka. Luckan stängdes, och den treåriga Alva tittade på stjärnhimlen. Det var första gången jag såg stjärnorna, tänker Alva. Men så kan det väl inte vara? Det kan inte vara möjligt att hon vid tre års ålder aldrig sett stjärnorna förut. Kanske är det Nide, den långa killen med de svarta kläderna som Alva träffar när hon är ute och joggar, som har svaret på frågorna. Nide påstår att Alva kommer från Underfors, en magisk värld som finns under Helsingfors, att hon egentligen heter Umbra och att han kan ta henne till Underfors där hon ska få träffa sina riktiga föräldrar.

Till slut vågar Joel fråga Alva om hon vill gå på kafé med honom, och hon svara ja. Innan han går till kaféet tar Joel på sig sina finaste kläder, och han har varit förväntansfull ända sedan han frågade henne. Han kommer dit innan hon, och planerar hur han lite nonchalant ska säga att han bjuder henne, tänker ut hur han ska vara precis lagom nonchalant, sådär så att han inte blir jobbig och efterhängsen, men ändå inte så att hon tror att han inte bryr sig om henne. Men det blir inte alls som Joel väntat sig. Plötsligt ser han Alva, när hon står vid övergångstället blir hon stoppad av en lång, svartklädd man som Joel tycker ser riktigt skum ut. Han väntar sig att Alva bara ska skaka av sig honom och gå vidare, men i stället börjar de prata och Alva följer plötsligt med mannen utan att ens kasta en blick på kaféet. Joel tycker att det hela verkar mycket mystiskt, och följer efter Alva och mannen.

Alva, som på ett märkligt sätt känner sig dragen till Nide, glömmer alla tankar på Joel när Nide börjar prata med henne. Nide ska ta henne till Underfors, och han leder henne och även Joel rakt in i ett äventyr fyllt av magi och varelser från den nordiska mytologin, en helt annan värld mitt i det moderna samhällets vanliga tråkighet.

Underfors innehållet en blandning av det moderna och det traditionella. En av de viktigaste karaktärerna är ett troll, men har inga problem med att åka tåg tillsammans med Alva och Joel, men när inga tåg är snabba nog rider alla tre på bäckahästen. Jag tycker att kombinationen fungerar väldigt bra, och bidrar till att gör boken väldigt speciell. Jag rekommenderar verkligen Underfors, som är riktigt bra!

9 kommentarer:

  1. Du vet din Jane Eyre-mugg,den som du fått i julklapp? Gå in på en sida som heter: Bookwitch på svenska så får du se några i andra färger!
    /Agnes

    SvaraRadera
  2. Jag har sett det! De är verkligen superfina!

    SvaraRadera
  3. Du verkar läsa all böcker jag fick till julklapp! Men jag har inte läst klart Underfors än men det verkar va en bra och spännande bok så här långt. :)

    SvaraRadera
  4. Jag ser verkligen fram emot att läsa den.
    Jag vill passa på att ge dig 2 bra boktips när jag ändå skriver.
    Svart drama , Tystnadens hus som båda är skrivna av ,min nya favorit författare, Magnus Nordin.
    Svart drama handlar om Tess som precis har flyttat till Värmland och börjat på en ny skola(gymnasiet). Där blir hon kompis med Jackie som ägnar nästan hela sin tid åt teaterns värld. En dag visar Jackie Tess de 4 reglerna som står skrivna på toaletten i skolan . De lyder: Titta honom inte i ögonen. Tala aldrig till honom. Nämn aldrig hans namn. Be till Gud att reglerna fungerar.
    dessa går tillbaka till en olycka för 25 år sedan, på skolan. En kemilärare dödades i en explosion helt oförklarligt. Läraren sägs hemsöka skolan.
    Tess tror inte på dom men på en Kemilektion(på årsdagen)så upprepar sig historien. Och äfter det så hamnar Jackie på sjukhus. Tess får då spela Jackies roll i Skolpjäser ,men hennes motspelare är Jackies ex och när Jackie får reda på det så skapas en stark svartsjuka som inte ens vänskap kan stoppa. Boken är spännande och man kan lätt sätta sig in i Tess roll.

    Jag tycker också att du ska läsa Tystnadens hus som även den är skriven av Magnus Nordin. Den gav mig kalla kårar när jag läste den första gången. Den handlar om Stella som rymmer från en fängelselik byggnad med Gabriel. Hon hamnade där när hon var liten och minns ingenting innan dess. Men det gamla huset de har flytt till känns bekant och när hon möter den lilla flickan Lina som konstigt nog bara hon har träffat(trots att hon säger att hon bor i samma hus som Stella) så händer konstiga saker. Och vem är
    pojken som hänger upp och ned i Linas gaderob och krafsar på nätterna. Lina vet att han finns där fast hon aldrig har tittat. Även Stella kan höra ljudet.
    Boken utspelar sig i både nutid, dåtid och i Stellas drömvärld.


    Hoppas du tycker att böckerna är lika bra som jag...=)

    /Johanna

    SvaraRadera
  5. Jag skriver om vad jag tycker om Underfors i "Sambindningslistan" från Biblitekstjänst.
    Sambindningslistan kommer ut var 14:e dag (har jag för mig) och bibliotekarierna gör sina inköp mycket efter recensionerna i den listan.
    Jag gissar att "Underfors" nu köps till många bibliotek eftersom både du och jag tycker om denna finlandssvenska stadsfantasy.

    Alla besökare på ett bibliotek får läsa sambindningslistor (jag gör det alltid), då får man veta vilka böcker som snart kommer ut. Listorna brukar ligga i informationsdisken.

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  6. Hej Matilda
    Du har en bloggutmärkelse att hämta på min blogg: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2011/01/en-ny-beautiful-blogger-award.html
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Vilken FIN blogg du har Matilda! Jag är så imponerad över ditt språk och dina bokval, när du ändå är så ung (jag har själv två tjejer som är 11 och 14 år). Jag hittade hit via Kims blogg där du fick en award idag. GRATTIS! Fortsatt lycka till med skrivande och läsande!

    SvaraRadera
  8. Johanna: Tack för tipsen!

    Lena: Så trevligt att du också gillar denna fantastiska bok! Jag hoppas att många köper den!

    Kim: Tack så mycket för awarden!

    Ingrid: Tack, jag blir så glad av alla fina saker du skriver!

    SvaraRadera
  9. Underfors verkar spänande!

    SvaraRadera