26 september 2009

Eldens väg

Eldens väg är den tredje delen i serien Samurajens döttrar av Maya Snow. De två första delarna heter I mästarens skola och Svärdets viskning.
De två systrarna Hana och Kimi lever i Japan på 1200-talet. I den första boken mördade deras elake farbror Hidehira deras far och bröder. Eftersom Kimis och Hanas far var jito (en maktposition i Japan) har deras farbror nu tagit hans plats och blivit jito. Kimi och Hana har varit på flykt sedan dess. De bodde på en samurajskola en period, och är båda mycket skickliga i samurajernas stridskonst.
I Eldens väg har Kimi och Hana precis återförenats med sin mamma och yngste bror, Moriyasu, som lyckats fly från Hidehira. Även om Kimi och Hana har hittat sina försvunna familjemedlemmar är de långt ifrån trygga. Dels är Kimi och Hana väldigt oroliga för sin vän Tatsuya som tillfångatagits av ninjor, och dessutom är de hela tiden jagade av sin farbrors samurajer. Moriyasu är sin fars rättmätige arvtagare och den som egentligen ska vara jito, och därför måste Hidehiras samurajer döda honom för att Hidehira ska kunna vara säker på att inte förlora sin makt.
Eldens väg var väldigt bra, precis som de tidigare delarna i serien. Den var väldigt spännande och utspelade sig i en intressant och fascinerande miljö. Jag blev väldigt nyfiken på Japan när jag läste den första boken i serien. Kimi, som det handlar mest om, är envis och bestämd. Hon är väldigt stark och blir mycket arg när någon antyder att hon skulle vara svag därför att hon är flicka. Jag tycker mycket om den inställningen, särskilt eftersom hon lever i Japan på 1200-talet och enbart män förväntades kunna slåss och bli samurajer.
Jag rekommenderar verkligen böckerna i den här serien, men de måste läsas i ordning!

1 kommentar:

  1. Jag väntar på del 4 nu och det är lite jobbigt för böckerna är spännande tycker jag. Jag vet inte när den fjärde boken kommer men jag hoppas att det inte dröjer för länge.

    SvaraRadera