25 januari 2009

Om jag kunde drömma

Om jag kunde drömma är skriven av Stephenie Meyer.
Den handlar om Isabella (Bella) Swan. Hon flyttar till sin pappa, som bor i den lilla regniga staden Forks. Där träffar hon den gåtfulle Edward Cullen. Han och hans fyra syskon är alla väldigt mystiska, och de är alla snygga som fotomodeller. Bella upptäcker att Edward verkar ha andra underliga krafter. Han är onaturligt stark och onaturligt snabb. Så småningom inser Bella att Edward är en vampyr, och det är inte allt. Bella upptäcker att hon är förälskad i honom. Och han är förälskad i henne.
Jag tyckte faktiskt inte att Om jag kunde drömma var så bra. Jag tyckte illa om könsrollerna i den. Det faktum att lilla, bräckliga svaga hon hela tiden hamnar i fara och måste bli räddad av stora, starka han störde mig. Jag tycker bättre om böcker som Den mörka materian och Carole Wilkinsons drakväktartrilogi, där huvudpersonerna är tuffa tjejer som kan ta hand om sig själva. Dessutom kunde Bellas pappa inte laga mat. När hon flyttar till honom tar hon över matlagningen, eftersom han inte kan det.
Sedan är det så att Bella vet att Edward kan vara farlig för henne, men han är så underbar och hon älskar honom så mycket att hon inte kan avstå från honom. Umgås man med någon och inser att denna person kan vara farlig för en ska man lämna den personen.
En annan sak jag ogillar är språket. Edward säger nästan aldrig någonting. Han skrockar. Jag tycker inte att det passar för sjuttonåringar att skrocka. Inte hela tiden i alla fall.
Jag tycker att idén är bra. Det är en bra idé med den omöjliga kärleken mellan en vampyr och en människa. Det är en spännnande bok, och det tyckte jag om.

38 kommentarer:

  1. Det är lite kul att du skriver att det inte passar 17åringar att skrocka. I teorin är han ju faktiskt inte 17, utan runt 100 år.

    Det jag också märkte var att hon skulle lämna honom när han sa att han var farlig. Om man älskar någon riktigt mycket, som Bella gör med Edward, så kanske det inte är så enkelt att bara lämna dem så där.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du har hittat min blogg! Även om vi tycker olika om den här boken hoppas jag att du kan hitta något annat här på min blogg!

    Angående det du skrev så är det faktiskt så att i boken säger Edward själv att han är sjutton år. Bella frågar och då svarar han att han är sjutton år, även om han har varit det väldigt länge. Dessutom beter han sig som en sjuttonåring på andra sätt, så varför skulle han plötsligt visa att han är över hundra genom att hela tiden skrocka.
    Och om han är runt hundra tycker jag att det är lite svårt att förstå vad sexton(sjutton?)åriga Bella ser i honom.

    Jag tycker att även om det kan vara svårt så borde Bella försöka lämna Edward, eftersom det är min åsikt att det är väldigt osmart att utsätta sig för fara i onödan.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar verkligen böckerna! Jag läste dem för några år sen och fastnade direkt. Så fort fjärde boken kommer ut så kommer den att dimpa ner i min brevlåda. ^^, Jag har ingenting emot de här könsrollerna, även om jag också gillar Den mörka materian, eller gjorde när jag var ett par år yngre bara, sen dess har jag inte läst dem. Det förekommer olika roller överallt, och tjejer kan vara både tuffa och svaga, och i den här boken är hon "svag". Det är inget som stör mig, med tanke på att det finns sådana tjejer, och många vuxna män kan inte laga mat. xD Men fortsätt med det du gör, för det verkar du göra bra!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar verkligen den här boken, men jag har inte läst de andra delarna änn.. Men jag håller med om att det är jobbig när det står Edward skrockade.. Men det står iallafall inte såå ofta... Könsrollerna bryr jag mig inte om, i andra böcker är det ju tvärtom, i serien den mörka materian som du nämnde..

    Trevlig läsning!(när du läser nästa gång)

    SvaraRadera
  5. hej det är carolina från sveriges smartaste barn! jag tycker också att han skrockar VÄLDIGT mycket men boken är ändå bra. jag har läst två böcker i den serien...

    SvaraRadera
  6. Hej Matilda!
    Journalisten Lotta Olsson skriver en lång och intressant artikel om "Twilight" i Dagens Nyheter 10 mars 2009.
    Du och hon och jag har ganska många gemensamma upplevelser av vår läsning av de här populära böckerna.
    Läs Lotta Olssons artikel!
    hoppas
    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
  7. Malin och Fantasy Girly: Smaken är olika! Men även om vi tycker olika om de här böckerna finns det mycket annat vi är överens om :)

    Carolina: Kul att du har tittat mer på bloggen! Du, skulle du kunna mejla mig så att jag får din mejladress? Min är: hundtokig@live.com

    Lena: Det var en bra artikel! Tack för tipset.

    För er som vill läsa den finns den på följande adress:
    http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/blodtorst-med-humor-1.817027

    SvaraRadera
  8. Hej Matilda,

    Måste bara säga att jag är väldigt imponerad över din blogg! Du skriver jättebra recenscioner, blev till exempel glad över det du skrev här om "Om jag kunde drömma", för jag håller helt med dig!

    Många tycker att den är så bra men du tar upp viktiga punkter, som det här med könsrollerna. Något som jag störde mig på var att Bella nästan svimmar när Edward kysser henne. Vad tyckte du om det?



    PS. Vad kul att du tyckte om "Så långt vingarna bär"! ;) DS.

    /Julia S

    SvaraRadera
  9. Vad kul att du tycker om min blogg! :) Jag blir jätteglad!

    Det är trevligt att fler tycker som jag om "Om jag kunde drömma", eftersom de flesta tycker att den är jättebra. Ja, jag tycker också att det är irriterande och fånigt att Bella nästan svimmar när Edward kysser henne.

    "Så långt vingarna bär" är verkligen jättebra, och jag hoppas verkligen att trean kommer snart... JAG LÄNGTAR!

    SvaraRadera
  10. hej!
    jag hittade dig genom KP och reagerade på det du hade skrivit om "Om jag kunde drömma". själv älskar jag dom böckerna!!!
    men om du skulle läsa "midnight sun" som är ur Edwards synvinkel så ser han sig inte som perfekt, han ser sig som ett monster! han tycker däremot att Bella är den mest perfekta man kan tänka sig!
    vampyrer ser också ut som de gör för att locka till sig byten. det är väl inte deras fel, eller?
    hur skulle hon kunna lämna honom?? hon älskar ju honom och han henne.
    skulle du kunna lämna den du älskar mest i hela världen??
    jag tror inte det!

    annars tycker jag att din blogg verkar bra, fast jag har inte läst så mycket än!

    SvaraRadera
  11. Hej! Du är hemsk. Förlåt, verkligen! Jag fattar inte hur du kan tycka så om Twilight! Alla har ju olika åsikter, men du ser innehållet, inte den romantik de har, du ser inte det underbara du ser bara det riktiga. Det idiotiska. Kan du någonsin tycka en bok är bra om du reagerar så där? Jag kan hålla med om att Twilight har ganska stor "kill och tjej roll" - det är fel, men du kollar bara på negativa saker. FEL!

    Skulle du kunna lämna den du älskar? Tror inte det, då är du hemsk.

    Annars är din blogg helt okej, har liksom inte läst så mycket! Kram :)

    SvaraRadera
  12. Alla har ju sin egen åsikt,men jag tycker att Twilight böckerna är fantastiska,det känns nästan som om man är Bella när man läser dom!Men en sak jag tycker är konstig:Det är väl inget fel med att skrocka???

    SvaraRadera
  13. Maria Jonasdotter2 juni 2009 11:41

    Ni små barnrumpor klarar inte av att läsa den på engelska, men om ni skulle göra det skulle ni inse att han inte skrockar utan han "chuckle", och det är inte alls samma sak som att skrocka. det är bara en dålig översättning.

    SvaraRadera
  14. Vad jag har läst av alla kommentarerna, fattar jag att de som kommer med negativa antingen inte förstår boken eller är för unga för att läsa den.

    Edward är i första boken(ettan börjar den 17 Januari 2005) 104 år om jag har räknat rätt och har varit vampyr i 86 år. Såklart han skrockar om han är 104 år, vem gör inte det? Förresten skrockar Harry i Harry Potter redan i fyran och då ska han vara fjorton år.
    Du sa även att du tyckte att Bella ska överge Edward när hon inser att han är farlig för henne. Men har du inte hört att kärleken är blind?
    Och jo, Edward pratar en massa ju.

    Julia:
    Bella svimmar eftersom att Edward är grymt stark. Hon svimmar inte för att hon är tjej(vafan är det för löjlig tankte? Läs boken ffs), utan att han är så stark att hon tappar andan.

    Håller även med Maria Jonasdotter. Och som pricken över i:et säger jag: Kan ni inte läsa böcker på engelska, läs inte denna bok. Den är för äldre. Den var egentligen riktad för t.ex 17 plus enligt Stephenie Meyer. Jag har träffat många fans i flera åldrar och jag kan bara säga, 13 och uppåt, det är vi som förstår dom mera. Ta inte illa upp, jag tycker bara att boken inte är lämplig för t.ex 98:or.(i KP stod det att du var 11 så)

    SvaraRadera
  15. "Chucle" på engelska betyder just "skrocka". Det är alltså inte fråga om någon dålig översättning. Som Lotta Olsson påpekar i sin diskussion i Dagens Nyheter om "Twilight", så är språket i böckerna i serien varken bättre eller sämre
    på originalspråket.
    Jag tror inte det handlar så mycket om ålder, utan mer om mognad, när det handlar om hur en läsare kan beskriva/analysera/bedöma en bok.
    Jag har aldrig träffat Matilda i verkligheten, men eftersom jag (liksom många andra) tycker om att läsa Matildas blogg, så vet jag att hon är en mogen läsare.
    Det har också framgått i flera av Matildas blogginlägg att hon gärna läser på engelska.
    Jag är 16 år,
    läser också gärna på engelska -men hellre på svenska,
    avskyr förlegade könsroller och
    ovänliga kommentarer.
    Jag heter
    Lydia.

    SvaraRadera
  16. Hur kan du säga något sånt!
    Böckerna är de bästa i världen efter Katarina von Bredows böcker.
    Men det ända jag tycker är lite dåligt är att Edward är så himla överbeskyddande. List sliskig kanske x) Men de är bra.
    Jag läser minst en bok om dagen , så jag har lite boktips:
    Alla böcker av Katarina von (utalas Fon) Bredow:

    Som jag vill vara
    Expert på att rodna
    Hur kär får man bli?
    Räcker det om jag älskar dig?
    Som om ingenting
    Syskonkärlek
    Knappt lovlig
    Kattskorpor

    Jag är 13 år, jag tror dessa böcker passar 12-15 års åldern.
    Kunde bara inte sluta läsa när jag hade de böcker i handen!

    En sak kan jag säga, de är inte speciellt "barnvänliga". det finns sex med i böcker, vissa kapitel där hon beskriver väldigt mycket!

    SvaraRadera
  17. Vad då tillräckligt gammal? Jag är 22 (gammal nog för att "förstå" Twilight?) och jag tycker att böckerna är skräp. Håller helt och hållet med Stephen King: "Stephenie Meyer can't write worth a darn. She's not very good."

    Fin blogg förresten Matilda! Du skriver bra. Fortsätt med det.

    SvaraRadera
  18. Jag vet inte om jag redan har skrivit en kommentar, men :)

    Det är lite synd att du inte gillar twilight, jag som älskar den. Och det är inte så konstigt att Edward är starkare än henne, han är ju vampyr... och så har vi ju Alice. Hon är tjej, och hon är stark på många sätt. Som Rosalie.

    Och handlingen är bara underbar :)

    Men alla tycker ju olika ;) Du kanske kan försöka läsa dem tre andra böckerna? "När jag hör din röst", "Ljudet av ditt hjärta" och "Så länge vi båda andas".
    Dem är dock inte lika bra som Den första :)

    Kram Julia. <3

    SvaraRadera
  19. Jag håller med dom här uppe som älskar twilight, precis som jag, och jag fattar inte hur man inte kan göra det, jag fyller 12 och var 11 när jag började läsa twilightböckerna, min kusin tipsade mig, och jag köpte hem 1an och 2an och började läsa, och jag blev fast, helt fast, när jag läste ut den fjärde boken så tänkte jag typ; jaha, vad ska jag göra nu då ?, jag läste några av böckerna igen och igen, och sen så bad jag mamma att köpa hem twilight på engelska, mest för att jag ville prova, och för att jag älskar att utmana mig själv, och hon gjorde det, och så underbart det var, den var (om möjligt) mycket bättre på engelska, och jag läser nu dom böckerna på engelska, jag har aldrig haft svårt att förstå kärleken mellan bella och edward, jag har bara tyckt att den varit helt underbar, och jag har aldrig tyckt något negativt om det heller, men jag håller med om att det är lite dålig översättning, den engelska är mycket bättre ;).
    Tack för ordet :p

    SvaraRadera
  20. Jag älskar verkligen dom här böckerna och dom har betytt väldigt mkt för mej. Jag har haft ätstörningar och det var dessa böcker som gjorde så jag mådde bättre. Men alla har ju olika smaker... Men jag håller inte riktigt med dej om det med att lilla bräckliga hon hela tiden räddar stora starka han. I 2 och 4 är det hon som räddar han

    SvaraRadera
  21. Pia: Jag älskar verkligen Twilight. Jag blev faktiskt lite sur när du sa att de som var under tretton var för omogna för att läsa dem. (jag vet att du inte skrev så men jag som person uppfattade det så)
    När jag läste första boken var jag elva nu är jag tolv. Jag förstod den utmärkt (tycker jag i alla fall)Det handlar inte om att någon är för ung för att läsa dem, man kan ha olika åsikter. Man kan tycka boken är dålig även ifall man är över tretton!

    Jag som lämnat komentaren heter Maja.

    SvaraRadera
  22. Om man inte gillar Twilightböckerna beror det inte på att man är för liten eller "inte fattar" eller "är tråkig".
    Det beror snarare på att man tänker på vad man läser, vad det är för budskap boken skickar ut.
    Twilight innehåller alla element en dålig bok någonsin kan ha.
    www.twilightsucks.com

    SvaraRadera
  23. Hej!
    Nu är jag ganska irriterad på många som har lämnat kommentarer till det här blogginlägget.

    För det första tycker jag att det inte alls stämmer att det skulle vara åldern som avgör om man är i stånd att förstå Twilight. Det som spelar roll är hur mycket man läser, skriver och helt enkelt hur mycket man "använder sig av" språk - dvs pratar, hör andra som pratar, etc... När man gör det får man ett störra ordförråd som man har hjälp av när man läser och pratar. Efter vad jag har läst i Matildas blogg verkar hon ha ett väldigt bra ordförråd och förmåga att formulera sig.

    Precis som Lydia skriver översätts "chuckle" till just "skrocka" (eller "småskratta")

    Jag tycker att det är lite konstigt att Matilda skriver att Bella borde lämna Edward för att han är farlig för henne. Alla som läst boken har säkert förstått att Edward mycket riktigt försätter Bella i fara hela tiden, och att hon i varje sekund riskerar att bli anfallen av någon av Edwards fiender och dö. Men eftersom Bella älskar Edward mer än någon annan, och inte kan tänka sig ett liv utan honom, bryr hon sig inte om det. Vilket jag kan förstå.

    Tänk dig, Matilda, att någon skulle säga att du aldrig mer borde äta godis för att det kan skada din hälsa (i längden). Skulle du sluta äta godis för det? Nu vet ju inte jag om du kanske inte ens äter godis vanligtvis, men det var ett exempel. Situationen är rätt lik för t ex rökare, knarkare och alkoholister - överallt får de höra att det är farligt att röka, knarka och dricka (för mycket) alkohol, ändå gör de det. För de är helt enkelt beroende. Man skulle kunna säga att Bella är beroende av Edward.
    (Dessutom försätter hon sig inte i fara i "onödan". Tvärtom. Hon gör det för den hon älskar.)

    C A S S A N D R A: Ursäkta, men är du dum? 1. Det är Matildas uppgift i den här bloggen att vara kritisk och försöka hitta både bra och dåliga saker i alla böcker hon läser. 2. Man är inte hemsk för att man lämnar den man älskar. Om man lämnar den man älskar är det för att det enda som är ännu viktigare än att vara med den man älskar sätter stopp för det. 3. Hur kan du säga att Matilda är hemsk bara för att hon inte har samma åsikt som du? Vad är egentligen din definition av hemsk? Du skulle kunna säga att hennes åsikt är hemsk, även om det också skulle vara fel eftersom den bara är annorlunda än din.

    Personligen tycker jag om Twilight-böckerna, men är inte "galen" i dem. Har läst ettan och tvåan hittills.

    Till sist: Matilda, du skriver bra, du är duktig på att recensera, och du har en jättefin blogg. Fortsätt så!

    SvaraRadera
  24. Jag tycker böckerna är jätte bra, och i den bok du sa att tjejen var den starka är det ju bara tvärtom, hur mycket bättre är det då?! Alla vampyrer är ju faktiskt starka, till och med vampyr tjejer. Men alla tycker olika. // Jennie

    SvaraRadera
  25. Hejsan, det var ja som skrev en kommentar om att vampyrer är starka och så. Och sen att i den bok du läst är tjejen stark och att det inte är så mycket bättre, bara så du vet menar ja inget illa! Ja tycker din blogg är rätt coolt faktiskt. Anorlunda liksom. Så ta inte illa upp med det ja menar! Fortsätt som du gör! // Jennie

    SvaraRadera
  26. Du anonyma som jämförde Edward med godis, man kan nog inte göra det.

    Och ni kan sluta bråka om att twiligt är dålig/bra. För ingen kommer vinna på det eftersom båda har rätt.
    Ja, den är skriven för äldre, men yngre kan läsa den såklart. Den här boken handlar ju inte om något svårt(ja, kärlek kan vara svårt på riktigt men oftast inte i böcker) Så åldern hadlar nog mer om mognad.
    Ja, könrollerna är lite väl tjej svag kille stark, men det är så boken är uppbyggd och det är så vampyrerna är(oemotståndliga)+då att bella gillar hans persolighet också.
    Det finns ju också dom som har väldigt lätt för att bli kära i figurerna (jag). Så man gillar ju boken lite mer bara pga det(EDWARD).
    Men det händer bara första gången så andra gången jag käste det var boken inte alls lika bra. Så nästa gång ni läser den tänk lite mer, och lev er inte bara in i berättelsen så ska ni se att den inte blir lika fantastisk längre.

    SvaraRadera
  27. Hej!
    Jag tycker att Om jag kunde drömma är en väldigt bra bok. Jag har nyligen läst den, och skrivit en recension på den. Jag har nyligen läst din intervju i kamratposten.Hur gör du när du får olika böcker från olika förlag?
    Hälsningar Fanny

    SvaraRadera
  28. Bra skrivet. Jag tänkte också på det som du skriver när jag läste böckerna. Jag har bara läst böckerna på tyka och engelska, därför kan jag inte säga så mycket om den svenska översättningen. Meyers språk är dock ganska simpelt tycker jag. Men trots att jag störde mig på alla möjliga saker blev jag alldeles fnittrig när det gäller kärlekshistorien. Jag bara tjatade på min man om hur romantiskt det var, fastän jag var 25 när jag läste dem. Men ja, nog finns det bättre böcker. :)

    SvaraRadera
  29. asså, jag har läst alla böckern, och tycker dom är jättebra, men sen de här e att han skrockar, han är ju inte 17 egentligen, han har ju varit det ett tag iaf, men du får tycka vad du vill :) jag gillar iaf böckerna :)

    SvaraRadera
  30. Jag heter Anna och jag håller med de andra om att din blogg är helt underbar. Och du är också så otroligt duktig på att skriva!

    Sen håller jag absolut med dig Matilda! Jag förstår inte hur folk kan tycka den är bra. Jag tycker allt är så puttenuttigt... Men ändå har jag kämpat igenom 3 av böckerna för att kunna prata om dem med mina kompisar.. :)

    SvaraRadera
  31. Anna: Vad glad jag blir att du tycker så!

    SvaraRadera
  32. " Maria Jonasdotter sa...
    Ni små barnrumpor klarar inte av att läsa den på engelska, men om..."


    Jag vet att inlägget är ganska gammalt. Men jag måste bara kommentera. Jag ÄLSKAR de böckerna, jag förstår att det finns de som inte gör det. och för mig gör inte det något. Alla har olika smak.

    JAG ÄR 14 ÅR OCH JAG HAR LÄST BÖCKERNA PÅ ENGELSKA, JAG ÄR INGEN "LITEN BARNRUMPA". Men jag tycker inte det e fel att "skrocka".

    Sara

    SvaraRadera
  33. Jag håller med Matilda.Boken är
    värdelös.Den är såååå fejkad och
    plastig.T ex Bella får det typ att
    verka som om det var världens
    åttonde underverk att Edvard hånglar med henne.Boken suuuuger
    kort sagt.Läs nåt annat som typ
    "syskonen Baudelaires olycksaliga
    liv" eller "Percy Jackson,de är
    bra.

    SvaraRadera
  34. Jag tycker också att det är stora könsroller. Bella är väldigt känslig fysiskt och Edward är överbeskyddande. Men de sakerna vägs upp av att Bella är modig, hon vill ju hjälpa till med allt fast att hon vet att det är farligt. Sedan är Edward väldigt orolig av sig, så det är ändå inte så stora könsroller!

    SvaraRadera
  35. Själv tycker jag att den är ganska
    ...intetsäjande.Den handlar om vampyrer,det är inte min typ.Men jag tog mej i alla fall igenom serien,och den blir lite bättre efter ett tag.Men Alice Cullen gillar jag,jag tycker hon är rolig.

    Iktoro

    SvaraRadera
  36. Jag har läst alla böcker i serien inklusive Bree Tanners andra liv.
    Och jag tycker att alla var bra.
    Har även läst dom flera gånger.

    Alla kan ju faktiskt inte läsa böcker på engelska.

    Tycker även att din blogg är super!!
    Har fått många bra boktips av dig. :)

    SvaraRadera
  37. Kan förresten inte låta bli att påpeka ett par saker några andra tidigare skrivit i kommentarerna:

    C A S S A N D R A: jag tror knappast att DU skulle gilla att bli kallad hemsk ifall någon tyckte att du var det om du, låt säga, inte tyckte om Graceling. Acceptera att folk inte alltid håller med dig.

    Maria Jonasdotter: nej du, chuckle betyder just skrocka.

    Anonym ( som skrev 25 juni 2009): ja, du har rätt. Jag menar, herregud, en del på t ex 12 år kanske fortfarande gillar att läsa böcker som är rekommenderade till 6-9åringar. Och Eragon anses ju vara för tonåringar, eller hur? Men jag läste den när jag var 9 år. Jag är fortfarande under 13 år.

    Pia: eh, men för att Edward är så stark, allvarligt talat? Jag skulle inte göra det.

    Anonym ( som skrev 1 juni 2009): men det är så irriterande med folk som skrockar... det är inget fel på det, men gaah vad det är störigt!

    Och till alla som undrar, ja jag gillar inte heller Twilight
    något vidare.

    SvaraRadera